علی لقمانی مدیر فیلمبرداری در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

اقتصادی کردن پروژه‌ها باعث می‌شود تهیه‌کنندگان به سمت آماتورها بروند/ کمبود متعلقات فیلمبرداری در داخل

کدخبر: 2071095

لقمانی اظهار کرد: به غیر از پروژه تاریخی "قطار زمستانی" خسرو سینایی که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی سرانجام نگرفت یکی دو پیشنهاد سینمایی دیگر هم داشتم که به دلایل مختلف تا پیش تولید هم رفت اما به تولید نرسید.

علی لقمانی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران که آخرین تجربه اش به عنوان مدیر فیلمبرداری «جزیره رنگین» بوده است درباره تازه ترین کارهایش به « نسیم آنلاین » گفت: این روزها درگیر فیلمبرداری مستندی هستم درباره نیما یوشیج؛ پدر شعر نوی فارسی. فیلم که توسط محمود یارمحمدلو ساخته می شود محور اصلی خود را نیما قرار داده و تأثیراتی که این شاعر بر ادبیات و فرهنگ معاصر ایران به جای گذاشت. لقمانی با اشاره به اینکه در نبود پیشنهادات قابل تأمل در سینمای داستانی بیشتر تصویرسازی کارهای مستند را انجام داده ادامه داد: به غیر از پروژه تاریخی «قطار زمستانی» خسرو سینایی که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی سرانجام نگرفت یکی دو پیشنهاد سینمایی دیگر هم داشتم که به دلایل مختلف تا پیش تولید هم رفت اما به تولید نرسید. این مدیر فیلمبرداری با اشاره به بضاعت اقتصادی پایین سینمای ایران در بخش خصوصی اظهار داشت: کم شدن حمایتهای دولتی از سینما سبب ساز آن شده است که تهیه کنندگان مجبور باشند با حداقل هزینه ها کار خود را به سرانجام برسانند. در این مسیر هم بدیهی است که اقتصادی ترین عوامل و گروه باید چیده شود. در اقتصادی کردن پروژه ها برخی تهیه کنندگان به سرشان می زند که به جای رفتن به سراغ حرفه‌ای‌های پشت صحنه که دستمزدهای خاص خود را دارند به سراغ آماتورها بروند که این نیز به نوبه خود در کنار مزیت کم هزینه کردن کار ممکن است کیفیت محصول را دستخوش آسیب کند.

کمبود متعلقات فیلمبرداری در داخل

مدیر فیلمبرداری آثاری مانند «آلزایمر»، «عیار14»، «اشک سرما» و «شهر زیبا» درباره وضعیت ابزار و ادوات مورد نیاز برای تصویربرداری دیجیتال در کشور بیان داشت: ابزار اولیه فیلمبرداری برای کارهای روتین در کشور موجود است اما درباره متعلقات تصویربرداری و به خصوص لنزهای مختلفی که نیاز است کمبودهایی داریم و لنگ می زنیم. وی ادامه داد: اغلب ابزار فیلمبرداری از خارج از کشور وارد می شود شاید به خاطر پیچیدگی آنها و در عین حال اینکه تولید این قبیل ابزارآلات که مدام به‌روز می شوند در داخل مقرون به صرفه نیست. علی لقمانی با اشاره به اینکه همچنان شرکتهایی هستند که ابزار و ادوات را خریداری کرده و آنها را به پروژه های مختلف اجاره می دهند بیان داشت: هیچ فیلمبرداری به دلیل قیمت بالای محصولات، امکان این را ندارد که شخصا نسبت به خرید آنها مبادرت کند؛ یعنی مثل دوربین های فیلمبرداری و عکاسی خانگی نیست که بشود یک دوربین فیلمبرداری سینمایی را بخریم و یک دهه از آن استفاده کنیم چون نمی توان از پس تأمین بودجه آن برآمد ضمن اینکه با توجه به پیشرفتی که در ابزار وجود دارد بهتر آن است که از ابزار به‌روز به صورت پروژه ای استفاده کرد.

ارسال نظر: