سهیل کریمی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مستند "فرانسیسکو" از لحاظ معرفی شیعه به دنیا اثر ویژه‌ای خواهد بود

کدخبر: 2073545

کارگردان مستند "فرانسیسکو" گفت: از آنجایی که پروفسور فرانسیسکو خوزه لوئیس با نگاه و زبان غرب به بررسی مذهب شیعه پرداخته و در نهایت نیز مسلمان شده است، ساخت این مستند در جهت معرفی تشییع به جهان بسیار تاثیرگذار است.

سهیل کریمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره مستند «فرانسیسکو» گفت: قرار بود این تولید در دو فاز داخل کشور و خارج از کشور انجام شود و چون تولیدات ما معمولا مورد حمایت منابع مالی قرار نمی گیرند، برای ساخت آنها از بودجه شخصی هزینه می کنیم و خوشبختانه در روند تولید «فرانسیسکو» یکی از دوستان درمقام تهیه کننده بخشی از هزینه ها را برعهده گرفت و توانستیم فاز داخل کشور را فیلمبرداری کنیم.

وی ادامه داد: بخش های مربوط به ایران را با حضور پروفسور فرانسیسکو خوزه لوئیس در شهرهای اصفهان، اردبیل، مشهد، قم و حتی تهران و حواشی آن از جمله شهریار فیلمبرداری کردیم؛ با توجه تحقیقات وی درباره تشیع در جغرافیای ایران، باید به مناطقی می رفتیم که آثار دوران صفویه که در آن وجود داشت باشد؛ چرا که در آن دوران تشییع به طور رسمی وارد کشور شد.

کارگردانی «شکست همینه» درباره آشنایی اش با پروفسور لوئیس اظهار داشت: با وی از زمانی که رئیس دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه تورنتو بود، آشنا شدم و بعد از آن نیز وی در اواخر آذر ماه سال گذشته برای مطالعات بیشتر به ایران آمد و با توجه به اینکه غرب شرایط سختی را برای لوئیس ایجاد کرد، قبول کرد که در ایران بماند؛ ما نیز به وی قول دادیم در کشور برایش کاری فراهم کرده و در کنار آن نیز مستند پرتره ای بسازیم که متاسفانه علی رغم صحبت های فراوان با مراکز علمی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز فیلمسازی مرتبط با صدا و سیما ولی هیچ کس قبول نکرد که برای ایشان کاری در ایران فراهم کند و متاسفانه پروفسور لوئیس 5 ماه را در دفتر کار ما سپری کرد.

کریمی با بیان اینکه بعد از 5 ماه مجبور شدیم که از پروفسور لوئیس بخواهیم که به لوکزامبورگ برگردد، تصریح کرد: باید برای تولید فاز دوم مستند و فیلمبرداری سکانس های مربوط به زندگی، خانواده و گذشته لوئیس به لوکزامبورگ و پرتغال برویم و به محض تامین بودجه این کار را خواهیم کرد.

وی گفت: پروفسور لوئیس دکترای مطالعات ادیان و دکترای فلسفه هنر از دانشگاه لندن دارد و به موضوع ادیان شرقی را برای پایان نامه دکتری اش انتخاب کرد و همین مسئله باعث شد تا وی 7 سال در هند و چند ماهی نیز در ایران زندگی کند، لوئیس در مدت حضورش در ایران با کتاب تشییع هانری کربن آشنا شد و در نهج البلاغه را هم مورد بررسی قرار داد که در همین زمان هم مسلمان و شیعه شد.

کارگردان «شکست همینه» گفت: مستند «فرانسیسکو» از آن جهت که نگاه لوئیس به تشییع و اسلام و حرف هایش در این زمینه، بسیار جدید و با نگاه و زبان غربی است، مستند بسیار خوب و تاثیرگذاری در حوزه معرفی تشییع به جهان خواهد بود؛ از این رو امیدوارم با تامین بودجه رای ساخت فاز دوم این مستند در اروپا که شامل لزامبورگ و پرتغال خواهد بود، مشکلات مان در این زمینه حل شود.

کریمی خاطر نشان کرد: لوئیس در گذشته یک کاتولیک بسیار متعصب بوده که امروزه شیعه شده و با همان نگاه و زبان غربی به معرفی شیعه در جهان می پردازد، از این رو ساخت این مستند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظر: