محسن یزدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آثار مستند برای دیده شدن باید از رسانه ملی پخش شوند/ ممیزی تلویزیون ضابطه‌مند شود

کدخبر: 2073812

رئیس مرکز مستندسازی سوره گفت: مشکل اصلی مستند در حوزه پخش است و دیده شدن آثار یکی از دغدغه‌های مراکز مستندساز و مستندسازان است.

محسن یزدی، مدیر مرکز مستندسازی سوره در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره پرداختن این مرکز به مراسم پیاده روی اربعین گفت: خدا را شکر مراکز دیگر و مستندسازان زیادی در کشور داریم که در حال پوشش مراسم پیاده روی اربعین هستند، از این رو امسال برنامه ای برای ساخت آثار مستند با این موضوع و اعزام مستندساز به مراسم پیاده روی اربعین نداریم.

وی درباره نگاه مرکز به مستند ادامه داد: نگاه مرکز مستندسازی سوره به مستند نگاه منافع ملی است، به عبارت دیگر هر جا که احساس شود موضوعی با منافع کشور مرتبط است، حتما وارد میدان شده و دست به تولید آثار می زنیم.

مدیر مرکز مستندسازی سوره در همین زمینه افزود: مستند «حراج بزرگ» به کارگردانی آرش انیسی را با موضوع تولید ملی ساخته ایم که در مراحل نهایی آماده سازی قرار دارد، همچنین در حال ساخت یک اثر با موضوع شفافیت اقتصادی هستیم.

مستندی با موضوع مدل پیشرفت کشورها را در دست تولید داریم

یزدی افزود: دو مجموعه با موضوع مادران شهیدان و همچنین شورای نگهبان در دست ساخت داریم که با مشارکت سازمان بسیج صدا و سیما در دست تولید است، همچنین یک مستند را با موضوع مدل پیشرفت کشورها در دستور کار داریم که در آن مدل پیشرفت ژاپن را مورد بررسی قرار داده ایم و هدف مان نیز این است که بگوییم هر کشوری مدل خاص به خود را برای پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه مستند پرتره درباره مازیار بیژنی را در حال تولید داریم، تصریح کرد: همچنین مجموعه 5 قسمتی با موضوع سوریه و با عنوان «سوریه؛ گزارش 5 ساله» در دست ساخت داریم که تا به امروز 2 قسمت از این مجموعه آماده شده است؛ البته هنوز زمان پخش آن مشخص نیست.

باید به سمت تولید مستندهای تلویزیونی حرکت کنیم

مدیر مرکز مستندسازی سوره اظهار داشت: سعی می کنیم مسائلی که با کشور و مردم مرتبط است را مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که معتقدیم هنر با مردم و منافع کشور است که ارزش پیدا می کند. یزدی درباره مشکل اکران و پخش مستندها در کشور گفت: همه می دانیم که مشکل اصلی مستند در حوزه پخش است و دیده شدن آثار یکی از دغدغه های مراکز مستندساز و مستندسازان است. معتقدم باید به سمت مستندهای تلویزیونی حرکت کنیم تا اینگونه آثار دیده و مورد توجه قرار بگیرند چراکه تلویزیون جایی است که می تواند مشکل پخش و دیده شدن مستند را حل کند.

وی در همین زمینه افزود: همه می گویند که جای مستند در تلویزیون است ولی با مستندهای تلویزیونی به گونه ای برخورد می شود که گویی یک اثر سخیف است، با این حال رویکرد ما ساخت مستندهای خوب تلویزیونی است و در حال تولید چنین آثاری هم هستیم؛ چرا که اگر می خواهیم با ساخت آثار مستند دیده شود و موثر باشد، حتما باید آثار از رسانه ملی پخش شود.

گاهی پخش آثار از رسانه ملی به خاطر وجود ممیزی‌های سلیقه‌ای با مشکل مواجه می‌شوند

مدیر مرکز مستندسازی سوره با بیان اینکه باید مستندهای جذاب، ژورنالیستی و تلویزیونی تولید شود، تصریح کرد: البته رسانه ملی هم مشکلات خاص خود را هم دارد؛ چرا که درتلویزیون با یکسری ممیزی های بی ربط مواجه هستیم، البته شخصا به ممیزی اعتقاد داشته و معتقدم ممیزی باید وجود داشته باشد، اما چون بخشی از ممیزی سلیقه است، گاهی آثار مستند برای پخش از رسانه ملی با مشکل مواجه می شوند.

یزدی ادامه داد: اولین سوالی است که بعد از ساخت هر اثر مستندی پرسیده می شود، این است که آیا رسانه ملی آن را پخش خواهد کرد یا خیر، در حالی که ما که به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب پایبند هستیم و به ممیزی هم اعتقاد داریم و حتی به برخی از آثار تولید شده در سینما هم اعتراض داریم، دقیق نمی دانیم کدام مستندمان در رسانه ملی مورد ممیزی قرار می گیرد.

وی افزود: ممیزی حتما باید باشد و باید بصورت ضابطه مند و فکر شده صورت بگیرد تا موثر واقع شود.

ارسال نظر: