مسعود رضایی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

مهمترین دستاورد "قرارداد ۱۹ ژوئن" هوشیاری در تعاملات بین‌المللی است/ سابقه دشمنی آمریکا با ایران به قبل از پیروزی انقلاب بر می‌گردد

کدخبر: 2096738

پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: دستاورد مهم مستند "قرارداد ۱۹ ژوئن" که طیف‌های مختلف، نظرشان را در آن مطرح کردند، کسب تجربه، عبرت، هوشیاری و دقت نظر در تعاملات بین‌المللی است.

مسعود رضایی، پژوهشگر سیاسی و تاریخ معاصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ درباره مستند «قرارداد 19 ژوئن» که اکران‌های آن به تازگی شروع شده است، گفت: مستند «قرارداد 19 ژوئن» در مجموع اثر خوب و خوش ساختی محسوب می شود اما در حوزه محتوایی در یکی دو مورد مسئله دارد. نخستین مسئله اینکه در این مستند بحثی از طرف برخی از مصاحبه شوندگان همانند آقای «صادق زیباکلام» و دکتر «ابراهیم یزدی» مطرح می‌شود که در آن بیان می‌کنند انقلاب ما در ابتدای راه خود، دشمنی و مشکل خاصی با آمریکا نداشته است.

وی افزود: در حقیقت این حرفه‌ها، ادعایی است که این آقایان در مصاحبه ها و صحبت‌های خود در مستند «قرارداد 19 ژوئن» آن را بیان می‌کنند؛ از نظر آنها مسئله به این صورت است که وقتی اقدام به تصرف سفارت آمریکا می‌شود این دشمنی ها، تضادها و درگیری ها به‌وجود می‌آید و تا قبل از این واقعه ما مسئله‌ای با آمریکا نداشتیم.

«قرارداد 19 ژوئن» باید دقیق‌تر به شبهه سرآغاز دشمنی آمریکا با ایران اشاره می‌کرد

این پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: از طرف مقابل هم افرادی هستند که پاسخ ادعاهای این آقایان را می‌دهند ولی به نظر من باید مقداری در ارائه پاسخ به این ادعای مطرح شده از طرف آنها قدرت بیشتری وجود می‌داشت؛ به عبارت بهتر نسل جوان ما وقتی این مستند را مشاهده می‌کند با ادعایی روبرو می‌شوند که ما و امریکا، دشمنی با یکدیگر نداشتیم و سرآغاز تمامی درگیری‌ها و دشمنی‌ها اشغال لانه جاسوسی بود، در حالی که این گونه نیست و در این مستند، باید قوی‌تر پاسخ این ادعای آنها داده می‌شد.

رضایی سابقه دشمنی آمریکا با ایران را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: البته پاسخ های داده شده خوب است ولی می توانست از قدرت بیشتری برخوردار باشد برای اینکه نسل جوان حاضر را به صورت کامل اقناع کند که این دشمنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران وجود داشته و اتفاقا همین درگیری ها و مشکلات بوده که زمینه اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان را فراهم کرده است.

وی این مستند را دربرگیرنده نکات تاریخی بسیار خوبی ارزیابی و اضافه کرد: مستند «قرارداد 19 ژوئن» در بررسی و روایت تاریخ از این نظر که با طیف های مختلف صحبت و سخنانی از سوی آنها بیان شده، خوب عمل کرده است؛ در این گفتگوها نکات تاریخی بسیار خوبی هم بیان و سعی شده تا تمامی جوانب این قضیه دیده شود، به همین دلیل، مستند در حوزه طرح مسئله تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به نقاط مشترک قرارداد 19ژوئن الجزایر و برجام یادآور شد: ما در ابتدای انقلاب ضربه‌ای خوردیم که عمدتا به دلیل تازه کار بودن مسئولان ایرانی مذاکره کننده با آمریکا بود؛ در حقیقت دیپلمات های ما در آن زمان بی تجربه بودند و به همین خاطر، در نگارش متن مذاکرات ضربه خوردند زیرا تجربه مذاکرات بین المللی را نداشتند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در زمینه مذاکره بسیار تبحر دارند، تصریح کرد: آمریکایی ها خیلی در زمینه مذاکره تبحر دارند و می توانند تعابیر و تفسیرهایی را از متن های قرارداد بیرون بیاورند که در نهایت به نفع آنها باشد و یا به صورت کلی یک قرارداد را زیر پای می‌گذارند. ما این تجربه ها را داشتیم و به نظر می رسد با توجه به این تجربه ها و سابقه بیش از سه دهه حضور در عرصه سیاست خارجی، مطالع و، امضاء قراردادهای مختلف ما باید مقداری این قرارداد برجام را به صورت دقیق‌تر و سنجیده‌تری می‌نوشتیم و امضاء می‌کردیم تا هیچگونه راه تعریف و تفسیر خاص را برای آمریکایی‌ها باقی نگذاریم.

رضایی در بخش دیگر سخنان خود پیرامون مخاطبان این مستند گفت: مخاطبان اصلی مستند «قرارداد 19 ژوئن» را سیاستمداران و آنهایی که در معرض نگارش و امضاء قراردادهای مختلف در تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند می دانم؛ این مستند در واقع به دولتمردان، سیاستمداران، وزرا و کارشناسان ما این هشدار را می دهد به شدت مراقب نحوه نگارش این قراردادها باشند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: افرادی که قرارداد می نویسند باید بسیار مراقب باشند نه تنها با آمریکایی ها بلکه با دیگر کشورها و حتی کشورهای همسایه که قرارداد می نویسند ممکن است این قراردادها بعدها مورد تعبیر و تفسیرهای خاص قرار بگیرد و حتی منجر به شکایت و پرونده در دادگاه‌های بین المللی شود، اگر در راه بستن این قراردادها بی‌دقتی کنیم متحمل جریمه‌های مختلف سنگینی می‌شویم که شاهد امروز آن همین قرارداد «کرسنت» بوده که چنین اتفاقی پیرامون آن رخ داده است.

مخاطبان اصلی این مستند دولتمردان کشور هستند

وی اظهار داشت: دولتمردان کشور مخاطبان ویژه مستند «قرارداد 19 ژوئن» هستند البته مردم هم مخاطبان چنبن مستندهایی هستند به این معنا که مردم و دولتمردان ما باید متوجه باشند در دنیایی زندگی می کنند که دنیای اخلاق و دنیای پای بندی به تعهدات نیست و ما باید از چنان قدرت، صلابت و اتحادی برخورداد باشیم که بتوانیم در چنین دنیایی به حیات خود ادامه بدهیم.

رضایی عبرت و هوشیاری را دستاورد مهم مشاهده این مستند دانست و بیان داشت: دستاورد مهم دیدن مستند «قرارداد 19 ژوئن»، کسب تجربه، عبرت، هوشیاری و دقت نظر در تعاملات بین المللی است؛ این موضوع مهمترین نتیجه‌ای است که این مستند می تواند برای ما به همراه داشته باشد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر درباره علل عدم توجه سینماگران و مستندسازان به چنین مستندها و موضوعاتی افزود: در حال حاضر بسیاری از سینماگران و فیلمسازان به دنبال گیشه هستند، آنها به دنبال این هستند اگر در پروژه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند سود اقتصادی از آن داشته باشند به همین دلیل، به سراغ این‌گونه مستندها که آنچنان بهره اقتصادی برای آنها به همراه ندارد، نمی‌روند.

بحران‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون داشتیم، سوژه‌های بسیار خوب برای ساخت مستند است

وی در همین زمینه تصریح کرد: دلیل دیگر این مسئله، می تواند کم توجهی به مسائلی باشد که موجب حفظ و نگهداری منافع ملی ما می‌شوند، این کم‌توجهی‌ها باعث می‌شود فیلمسازان و مستندسازان کمتر به دنبال ساخت و تولید مستندهایی از قبیل «قرارداد 19 ژوئن» بروند.

رضایی خاطر نشان کرد: بحران‌هایی را که کشور ما از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا امروز توانسته به سلامت از میان آنها عبور کند، سوژه‌هایی بسیار خوب برای ساخت مستند و فیلم درباره تاریخ معاصر هستند؛ البته نکته مهم این است که در این قبیل مستندها باید به ریشه بحران‌ها پرداخت. به عبارت بهتر، باید بحران‌هایی را سپری کردیم، یک بار دیگر مرور کنیم و ببینیم که این اتفاق ها چگونه رخ داده است.

گفتنی است، مستند «قرارداد 19ژوئن»، روایتی از یک تطابق تاریخی مذاکره ایران و امریکاست که بسیاری آن را مشابه برجام می‌دانند، علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «قرارداد 19ژوئن» به 30004550 ارسال کنند.

ارسال نظر: