فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

اولین فیلم داستانی با موضوع "روز قدس" ساخته می‌شود/ گاف خبرنگار رسانه ملی روی آنتن زنده

کدخبر: 2101154

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از ساخت اولین فیلم داستانی با موضوع روز "قدس" تا گاف خبرنگار صدا و سیما.

به گزارش «نسیم آنلاین»، سایت «فرهنگ نیوز»؛ نوشت:

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از ساخت اولین فیلم داستانی با موضوع روز «قدس» تا گاف خبرنگار صدا و سیما.

«باغ کتاب تهران» ۱۲ تیرماه افتتاح می‌شود

مراسم افتتاحیه باغ کتاب تهران محل دائمی نمایشگاهی روز دوازدهم تیر ماه از ساعت 17 برگزار می‌شود .

بر اساس این گزارش، در مراسم افتتاحیه باغ کتاب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از اصحاب فرهنگ وهنر حضور خواهند داشت .

در مراسم افتتاحیه این مجموعه، تمامی بخش‌های پروژه افتتاح شده و تحت بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این فضا شامل تمامی بخش‌های تدارک دیده شده در سازه‌های سرپوشیده باغ کتاب خواهد بود .

فعالیت آزمایشی باغ کتاب از بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود اما پس از گذران دوران آزمایشی این فضای فرهنگی رسما افتتاح خواهد شد .

در حال حاضر 203 ناشر کتاب‌های خود را تحویل داده‌اند و بر اساس آمار در این مسیر 19 هزار عنوان کتاب تحویل دبیرخانه شده است. 3 هزار عنوان دیگر هم به عنوان نمونه در مسیر سفارش دهی یا تحویل تعداد هستند .

اما در بخش بزرگسال که همچنان عناوین در حال افزوده شدن است تاکنون 33 هزار عنوان از 700 ناشر ثبت شده که در حال عرضه شدن است . باغ کتاب قرار است نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد .

گفتنی است، باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد تهران واقع شده‌است. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است .

از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر

روز گذشته، 2 تیرماه، گروه تولید برنامه «هزارداستان» ، ویژه برنامه رمضانی شبکه نسیم سیما ، به نمایندگی از سوی محمد احسانی ، مدیر این شبکه ، با حضور در منزل صدیقه کیانفر، بازیگر پیشکسوت، ضمن عیادت از وی که پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان ، دوران نقاهت را در منزل سپری می کند ، بخش ویژه ای را نیز با حضور این هنرمند ضبط کردند که در برنامه عید فطر هزارداستان پخش خواهد شد .

در این دیدار ، رایموند رسولى ، مدیر تولید و فواد صفاریان پور، کارگردان ، گلاره عباسی را به عنوان میزبان هزارداستان همراهی کردند .

خبرنگار اعزامی صدا و سیما در ویژه برنامه زنده روز قدس با بیان اینکه دعای این روزها «الهم غشنی» است و خیلی‌ها با احتمال غش کردن در راهپیمایی حاضر شدند باعث تعجب بینندگان شد. بلافاصله پس از بیان این عبارت مجری ویژه برنامه راهپیمایی روز قدس در حرف وی دوید و آنتن را از او گرفت .

اکبر صحرایی با سه‌گانه جدیدی به بازار کتاب دفاع مقدس می‌آید

اکبر صحرایی، نویسنده،از انتشار سه‌گانه جدید خود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سه‌گانه نیز با موضوع دفاع مقدس و برای مخاطب نوجوان نگاشته شده است،‌ جلد نخست ان از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار و دو مجلد دیگر نیز در حال اتمام نگارش است .

وی ادامه داد:‌ «غول شمشاد»، «کریم و سیمرغ» و « ابراهیم کوچولو: عنوان این سه مجلد است. در این سه‌گانه نیز به مانند سایر آثارم همچون دار و دسته دارعلی جان‌مایه اثر طنز است و تلاش شده تا مخاطبان نوجوان با فرهنگ دفاع مقدس و تاریخ جنگ تحمیلی آشنا شوند.«غول شمشاد» روایتگر نوجوانی است که به دلیل چاقی بیش از حد دچار مشکلات جسمانی شده و مجبور به ترک تحصیل می‌شود. او به جبهه می‌رود و آنجا دچار تغییرات شخصیتی و رفتاری می‌شود که در نهایت این تغییرات به او کمک می‌کند بر مشکل جسمانی‌اش فائق آید .

صحرایی تصریح کرد:‌ «کریم و سیمرغ»‌ نیز نوجوانی را به تصور کشیده است که با فرار از خانه به جبهه می‌رود،‌ در جبهه فرماندهان متوجه فرار او از خانه می‌شوند و می‌خواهند که او را برگردانند،‌ با خواهش و تمنای کریم پیرمردی واسطه می‌شود تا او یک هفته دیگر در جبهه بماند و این یک هفته ماجراهای آزادسازی خرمشهر رخ می‌دهد و کریم نیز در این عملیات حضور پیدا می‌کند .

وی با بیان این مطلب که طنز برای مخاطب نوجوان از جذابیت بالایی برخوردار است،‌ گفت:‌من در این سه‌گانه نقبی زدم به قصه‌های قدیمی و افسانه‌ای‌، برای نمونه در غول شمشماد از هفت‌خوان رستم اقتباس کرده‌ام .

نسخه تلویزیونی ایستاده در غبار ۳۰ دقیقه بیشتر از نسخه سینمایی

مجموعه تلویزیونی ایستاده در غبار برگرفته از نسخه سینمایی این اثر است که در شش قسمت 30 دقیقه ای تهیه شده است و از جمعه نهم تیر حوالی ساعت 22:15 پخش می شود. این سریال روایتگر زندگی جاوید الاثر سردار حاج احمد متوسلیان است که شش مقطع دوران کودکی، مبارزات پیش از انقلاب، ورود به سپاه، آغاز جنگ تحمیلی و تمرکز در منطقه کردستان، فتح خرمشهر و حضور در کشور لبنان و ربایش او توسط رژیم صهیونیستی را شامل می شود .

از زمانی که سینمایی ایستاده در غبار کلید خورد، فیلمنامه به گونه ای به نگارش درآمد که قابلیت تدوین دو نسخه سریالی و سینمایی از آن پیش بینی شده بود . نسخه سریالی این اثر ماندگار 30 دقیقه از نسخه سینمایی آن بیشتر است که این افزایش تایم، مقطع حضور حاج احمد متوسلیان در منطقه کردستان و لبنان را به تفصیل روایت خواهد کرد. ایستاده در غبار به نویسندگی و کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد محصول سال 1394 است که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی و بصری و سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس این جشنواره را از آن خود کرد .

هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی در آن ایفای نقش کردند. چهارشنبه 14 تیر و همزمان با سالروز ربوده شدن جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، قسمت پایانی این سریال به روی آنتن خواهد رفت و قرار است جمعه 16 تیرماه هم، فیلم سینمایی این اثر ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش شود .

سیلی از کوخ‌نشین، کاخ‌نشین خواهد خورد

قبل از اقامه نماز عید فطر در مصلای تهران، اشعاری از علی‌محمد مؤدب، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور و رضا وحید‌زاده توسط میثم مطیعی خوانده شد که حاشیه های زیادی را در بر داشت، بخشی هایی از متن این اشعار به زیر است:

ای هلالی که تماشای رخت دلخواه است هله ای ماه! خدای من و تو الله است

روز عید است و قنوت است و دعای من و تو اهل جود و جبروت است خدای من و تو کبریا و عظمت چیست؟ ردایش آری عفو و رحمت نمی از بحر عطایش آری و له الشکر که یک ماه مرا مهمان کرد و له الحمد گناهان مرا پنهان کرد بسته شد پنجره عرشی راز رمضان الوداع ای سحر راز و نیاز رمضان الوداع ای شب الغوث شب خَلِّصنا شب قدری که نشد قدر بدانیم تو را بزم قرآن به سر و بندگی درگاهش لیلة القدر و نوای «بک یا اللهش » دم گرفتیم شب گریه به آواز جلی « بعلیٍ بعلیٍ بعلیٍ بعلی » دم گرفتیم به ذکری ابدی و ازلی ب حسین‌بن علیٍ بحسین‌بن علی سخت دلتنگ توایم ای مه کامل! رمضان

ای که از همدمی‌ات نرم شد این دل، رمضان الوداع ای که لبم را به عطش خوش کردی در دلم شوق گنه بود تو خامُش کردی تشنگی را تو چشاندی به من از روی کرم تا ز یادم نرود تشنگی اهل حرم یا رب ار هست مرا جرم نبخشیده هنوز عیدی‌ام را بده و در گذر از آن امروز کاش فیض سحر و روزه بماند با ما نور این طاعت سی‌روزه بماند با ما دل ببندیم به شیرینی امساک ای‌کاش روزی ما نشود لقمه ناپاک ای‌کاش ای خوشا روزه هرروزه چشم و دل و کام ای خوشا شیوه پرهیز ز شبهه، ز حرام نگذاریم که آید به سر سفره ما لقمه دوزخی "رشوه" و زقوم "ربا " پی هر لقمه مبادا که دهان بگشاییم ما که پرورده نان و نمک مولاییم

ساخت اولین فیلم داستانی با موضوع روز «قدس»

حسین شیرعلی، تهیه‌کننده سینما از تولید یک اثر داستانی کوتاه درباره راهپیمایی روز قدس در مدرسه سینمایی عمار خبر دادو گفت: پیش تولید این کار داستانی کوتاه که «تک خوان » نام گذاری شده، از اوایل ماه مبارک رمضان شروع شده بود و در روزهای منتهی به روز قدس، کار تصویربرداری صورت گرفته است .

این تهیه کننده اضافه کرد: هنوز نمی‌توانیم زمان نهایی برای تدوین کار را اعلام کنیم ولی قطعا در مراحل پس تولید کار، فوت وقت نخواهیم داشت و مراحل صداگذاری و موسیقی کار بلافاصله انجام می‌شوند .

وی خاطرنشان کرد: از نکات جالب این فیلم کوتاه که به کارگردانی سید مهدی حسینی در حال تولید است، ضبط کار همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس است به نحوی که بخش زیادی از کار در روز قدس و مسیر راهپیمایی فیلمبرداری شده است .

شیرعلی درباره داستان این فیلم بیان کرد: «تک خوان » ، ماجرای یک پسربچه‌ باهوش و با استعداد است که به اقتضای سنش شیطنت‌هایی هم دارد و در کنار آن «تک خوان» گروه سرودی است که در روز قدس، اجرا دارد که به صورت زنده از تلویزیون قرار است پخش شود .

وی ادامه داد: به دلیل شیطنت‌هایی که این پسربچه دارد، حضور او در گروه سرود با ممانعت معاون مدرسه مواجه می‌شود ولی بعد از حل آن، اتفاقاتی در مسیر راهپیمایی و اجرای سرود پیش می‌آید که داستان فیلم را شکل می‌دهد .

شیرعلی در ادامه سخنانش تصریح کرد: فکر می‌کنم این کار، اولین اثر داستانی درباره روز قدس است البته سعی شده موضوعویت کار، نفس حضور در راهپیمایی به معنای استکبارستیزی نشان داده شود به همین خاطر، این فیلم را برای راهپیمایی 22 بهمن و 13 آبان هم می‌توان ارائه کرد .

ارسال نظر: