کدام روزنامه‌ها خود را به زلزله رساندند و کدام جا ماندند؟

کدخبر: 2136949

نگاهی به روزنامه‌های سراسری در روز جاری نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها از انتشار خبر زلزله مهیب شب گذشته و ارائه اطلاعاتی حتی حداقلی از خسارت و تلفات آن، بازماندند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که مطابق اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری، «ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ آبان زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ در مقیاس ریشتر حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند»، پوشش خبری این رویداد مهم و فوری که در اصطلاح روزنامه‌نگاری حاوی چند ارزش مهم خبری از جمله «دربرگیری»، «بزرگی» و «مجاورت» است، همانند سایر بحران‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه، اهمیتی دوچندان دارد.

اما آیا مطبوعات و روزنامه‌های سراسری چاپ شده در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۶ توانستند از عهده این پوشش حداقلی از زلزله مهیب شب گذشته، بربیایند و اصطلاحاً خود را به زلزله برسانند؟

خبر زلزله شب گذشته با توجه به ویژگی‌های آن که در بالا به آن اشاره شد، طبیعتاً در صورت پوشش می‌بایست جایی اگرنه در تیتر نخست اما در تیترهای صفحه اول داشته باشد که با نگاهی به روزنامه‌های سراسری کشور در روز جاری می‌بینیم که مع‌الاسف تعداد زیادی از آنها از انتشار این خبر و جزئیات آن بازماندند و طبیعی است که نتوانستند نظر مخاطبان را که نیاز نخست خبری‌شان در چنین ساعاتی، دریافت اطلاعاتی از زلزله دیشب است، به خود جلب کنند.

از میان این دسته از روزنامه‌ها می‌توان به ایران، اطلاعات، کیهان، جام جم، هفت صبح، دنیای اقتصاد، همبستگی، مردم‌سالاری، جوان، فرهیختگان، جمهوری اسلامی، بهار، رسالت، صدای اصلاحات، ستاره صبح، آسمان آبی، دنیای اقتصاد و چندین نشریه دیگر اشاره کرد.

اما از طرف دیگر روزنامه‌های همشهری، اعتماد، آرمان امروز، شرق، خبر جنوب، خراسان، همدلی، قدس، قانون، شهروند، عصر ایرانیان و جامعه فردا، زلزله ۷.۳ ریشتری شب گذشته در غرب کشور را یا در تیتر اصلی و یا در صفحه نخست خود، پوشش دادند.

«همشهری» خبر زلزله را تیتر نخست خود کرد و با عنوان «زلزله خاورمیانه را لرزاند» و اطلاعاتی اولیه درباره خسارت‌های آن به این رویداد پرداخت.

«اعتماد» با تیتر «لرزش بزرگ» و اعلام خبر فوت ۲ نفر بر اثر زلزله در قصر شیرین تا ساعت ۲۲ دیروز، این رویداد را پوشش داد.

«آرمان امروز» با تیتر «۱۵ استان لرزید» و روزنامه خبر جنوب هم با انتخاب تیتر قرمز رنگ «شب آوار و دلهره» و عنوان فرعی «۱۸۰ میلیون نفر زلزله ۷.۳ ریشتری را در ایران و کشورهای غرب آسیا احساس کردند» به این رویداد پرداخته‌اند.

روززنامه «همدلی» نیز با انتخاب عبارت «نصف خاورمیانه لرزید!» با روتیتر و زیرتیترهایی برای آن، این رویداد را به عنوان مهمترین خبر خود در صفحه نخست، بازتاب داد.

همچنین روزنامه قدس با تیتر «زلزله ۷.۴ ریشتری ایران و عراق را لرزاند» به عنوان تیتر دوم صفحه نخست خود، این حادثه غیرمترقبه را پوشش داده است.

روزنامه‌های «قانون» هم از زلزله دیشب جا نماند. قانون عنوان «زلزله در خاورمیانه» را انتخاب کرده و با ارائه اطلاعاتی تکمیلی درباره آن، این رویداد را به عنوان «خبر آخر» خود در صفحه نخست جای داده است.

«عصر ایرانیان» هم بالاترین جای صفحه خود را به خبر زلزله اختصاص داده و با تیتر «کرمانشاه تا تهران لرزید» و اطلاعاتی درباره این رویداد، به این موضوع پرداخته است.

«شهروند» هم درج عنوان «خاورمیانه روی خط زلزله» در پس زمینه‌ای سیاه زیر لوگوی روزنامه، خودش را به این رویداد رسانده و با ارائه اطلاعاتی تا لحظه مخابره رویداد، آن را پوشش داده است.

«شرق» هم دیگر روزنامه سراسری امروز بود که از پوشش خبر زلزله جا نماند و با انتخاب عبارت «زلزله عراق و ایران را لرزاند» به عنوان تیتر نخست خود و ضمن ارائه جزئیاتی از این حادثه، آن را منعکس کرد.

همچنین روزنامه «خراسان» عبارت «زلزله فراگیر ۷.۳ ریشتری» را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کرده و با زیرتیتر «مرکز و غرب ایران، عراق و کویت لرزید» ابعاد بزرگ این زلزله مهیب را پوشش داده است.

«جامعه فردا» نیز از پوشش رسانه‌ای زلزله شب گذشته در غرب کشور، جا نماند و با انتخاب عبارت «زلزله بزرگ در مرز ایران و عراق» و جزئیاتی درباره این حادثه، به موضوع پرداخته است.

نکته قابل ذکر اینکه با توجه به لزوم سرعت در انتقال خبرهای این قبیل رویدادها - البته با اِعمال دقت‌های لازم و همچنین صحت‌سنجی اخبار - طبیعی است که رسانه‌های برخط، پرچمدار اطلاع‌رسانی باشند اما مطبوعات هم که فردای روز حادثه خود را روی کیوسک‌ها و دکه‌های مطبوعاتی به مردم عرضه می‌کنند، از این قاعده مستثنا نیستند و دست کم می‌بایست خبر وقوع حادثه‌ای در این سطح از اهمیت و فوریت را با آخرین جزئیاتی که تا زمان ارسال نسخه نهایی روزنامه به چاپخانه به دستشان می‌رسد - و یا خود تهیه می‌کنند - منعکس کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: