محمد حاتمی مطرح کرد:

چرا نمایش‌ها برای اجرا در شهرستانها دوباره بازبینی می‌شوند؟

کدخبر: 2202205

یک کارگردان تئاتر با بیان اینکه "ما اگر نتوانیم تعامل مناسبی با شهرستان‌ها برقرار کنیم پیشرفتی صورت نمی‌گیرد" گفت: اکنون شرایطی به وجود آمده است که نمایشی که در تهران روی صحنه رفته است باید برای اجرا در شهرستان‌ها مجددا مورد بازبینی قراربگیرد. این‌ها منجر می‌شود که دیالوگی بین تئاتر شهرستان و تهران برقرار نشود و وارد تعامل نشویم.

محمد حاتمی کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت‌های جدید تئاتری خود بیان کرد: در اوایل فروردین‌ماه به دعوت تماشاخانه «دیوارچهارم» کارگردانی نمایشنامه‌ای به نام «هگزا، شهر دوشیزگان» به من پیشنهاد شد که روزهای پایانی تمرینات خود را سپری می‌کند و قرار است که از ۵ اردیبهشت‌ماه روی صحنه همین تماشاخانه برود. همچنین نمایشنامه‌ای به نام «دیگری» را که سال گذشته نگارش آن را انجام دادم، از ۱۸ تیرماه در سالن حافظ روی صحنه خواهم برد که علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، در آن نقشی را هم برعهده دارم.

او همچنین درباره نمایش «هگزا، شهر دوشیزگان» گفت: علیرضا سید، نویسندگی نمایش «هگزا، شهر دوشیزگان» را انجام داده است و همچنین ساغر عزیزی، پانته‌آ مهدی‌نیا، باران شادپوری، مریم بخشی، مبینا تباعی، پرستو علیزاده، حسین رفیعی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت‌های خود درباره شرایط کنونی تئاتر کشور توضیح داد: الان به خاطر تغییراتی که در مرکز هنرهای نمایشی و همچنین خانه تئاتر ایجاد شده است نمی‌توان تجزیه و تحلیل دقیقی از آنچه پیش روی هنرمندان قرارخواهد گرفت، ارائه داد و باید صبر کنیم تا شرایط به ثبات نسبی برسد. در واقع خانه تئاتر باید پشتوانه مالی داشته باشد تا بتواند به خوبی عمل کند و تأثیر بیشتری بر روند تئاتر کشور داشته باشد و باید تبدیل به صنفی شود که قدرت اجرایی در سطح کلان تئاتر داشته باشد.

حاتمی با بیان اینکه "نمی‌دانیم تکلیف ما هنرمندان با خانه تئاتر و همچنین مرکز هنرهای نمایشی چیست" تصریح کرد: خیلی از مسائل را باید خانه تئاتر بر عهده بگیرد اما مرکز هنرهای نمایشی هم فعالیت‌هایی این چنینی انجام می‌دهد و نوعی موازی کاری رخ داده است. این‌ها دو قطب هستند و ادامه این روند جز پراکندگی چیزی به دنبال نخواهد داشت و در نهایت این پریشانی و سردرگمی به ضرر مجموعه تئاتر کشور است و خانه تئاتر، باید متولی و مسئول تئاتر کشور باشد.

کارگردان نمایش‌های «پالت» و «سه گانه اورنگ» درباره شرایط تئاتر استان‌ها اظهار کرد: بحث متولیان تئاتر داستان گسترده‌ای دارد به طوری که تئاتر شهرستان‌ها را هم درگیر خود کرده است. ما اگر نتوانیم تعامل مناسبی با شهرستان‌ها برقرار کنیم پیشرفت صورت نمی‌گیرد. اکنون شرایطی به وجود آمده است که نمایشی که در تهران روی صحنه رفته است باید برای اجرا در شهرستان‌ها مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد. این‌ها منجر می‌شود که دیالوگی بین تئاتر شهرستان و تهران برقرار نشود و وارد تعامل نشویم. این کارگردان در پایان از تدارک اجرای نمایش «پالت» در شهر اصفهان خبر داد و گفت: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، قرار است آزمونی برای انتخاب بازیگران در شهر اصفهان داشته باشیم تا نمایش «پالت» را با بازیگران جدید در این شهر روی صحنه ببریم. انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: