مردم ایران چقدر هیات می روند؟

کدخبر: 2375464

در پیمایش‌های انتهای دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ بیش از ۴۰درصد مردم اعلام کرده بودند که هیئت نمی‌روند. این رقم در پیمایش انتهای دهه ۹۰ به نصف کاهش پیدا کرده است

نسیم‌آنلاین: گروه سیاست‌پژوهی و تحلیل داده نمافر در جدیدترین گزارش خود، میزان حضور ایرانیان در مجالس عزاداری را مورد بررسی قرار داد. این گزارش بر اساس اطلاعات 3 دوره پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی تدوین شده است. این پیمایش توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت می گیرد.

چه کسانی در دهه هفتاد بیشتر اهل رفتن به مجالس عزاداری بودند؟

در آن سال‌ها حدود 45 درصد از مردم در عزاداری شرکت نمی کردند. 63 درصد از شرکت کنندگان زن و 23 درصد آنها مرد بودند. جوانان 26 تا 45 ساله نیز بیشتر از سایر گروه های سنی در مجالس عزاداری شرکت می کردند.

untitled

حال و هوای هیئت‌ها در دهه‌ی هشتاد چگونه بود؟

در این دهه حدود 45 درصد از مردم به هیئت نمی رفتند و زنان 34 درصد و مردان 22 درصد از جمعیت شرکت کنندگان را تشکیل می دادند. 26 تا 45 ساله ها نیز به مانند دهه ی گذشته، بیشتر از سایر گروه های سنی در هیئت ها حاضر می شدند.

82

دهه‌ی نود و شرکت در روضه و عزاداری

در جمعیت نمونه‌ی پایش 1398، زنان 45 درصد حاضران و مردان 36 درصد حاضران در مراسم عزاداری را تشکیل می شدهند. 23 درصد پاسخ دهندگان نیز علاقه‌ای به شرکت در هیئت ندارند.

98

تغییر مهم در این سال‌ها، افزایش حضور مردم در هیئت است و البته ثبات یا کاهش نسبی در حضور جوانان در هیئات موضوعی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

ارسال نظر: