جشن "حافظ" برترین‌های خود را شناخت

کدخبر: 895185

در این مراسم كه شب گذشته با تقدیر از چهره‌هایی همچون داود میرباقری، محسن تنابنده، علیرضا قربانی و دیگران همراه بود، مهناز افشار گفت: امشب شب تولدم است، دیروز ازدواج کردم و امشب تندیس گرفتم و به قول معروف هت تریک کردم + برگزیدگان

به گزارش خبرنگار «نسیم»، برگزیدگان جایزه حافظ به این ترتیب است:

* بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی: محسن تنابنده (پایتخت 2 و شاهگوش)

* بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی: مرجانه گلچین(شاهگوش)

* بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی: مهدی سلطانی (دیوار)

* بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی: مهراوه شریفی‌نیا (خداحافظ بچه)

* بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی: راستش را بگو (مصطفی رستگاری)

* بهترین مجموعه تلویزیونی: شاهگوش (تهیه‌کننده: مهران برومند، سید محمد امامی)

* بهترین کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی: سرویس مقدم (پایتخت 2 و دیوار)

* بهترین ترانه فیلم یا مجموعه‌ی تلویزیونی: علیرضا قربانی (مجموعه تلویزیونی راستش را بگو)

* بهترین کارگردان: اصغر فرهادی (گذشته)

* بهترین فیلمنامه: پوران درخشنده (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند)

* بهترین فیلم: در این بخش برگزیده‌ای اعلام نشد.

* بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری (گذشته و استرداد)

* بهترین موسیقی: پیمان یزدانیان (جیب‌بر خیابان جنوبی)

* بهترین بازیگران مرد: بابک حمیدیان (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و چ) و رضا عطاران (دهلیز و طبقه حساس)

* بهترین دستاورد فنی/ هنری: عباس بلوندی (برای طراحی صحنه و لباس فیلم‌های چ و ملکه)

* بهترین بازیگران زن: مهناز افشار (برف روی کاج‌ها) و نورا هاشمی (جیب‌بر خیابان جنوبی)

* تندیس ویژه حافظ برای برگزیدگان سینما و تلویزیون درسال 90: داوود میرباقری برای مختارنامه و مسعود کیمیایی برای جرم

* جایزه ویژه هیات داوران فرامرز قریبیان برای کارگردانی،تهیه‌کنندگی و بازیگری در گناهکاران

* تندیس حافظ فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی: خسرو دهقان

* تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری: عبد‌الله اسکندری

مراسم جشن حافظ شب گذشته با بیش از یک ساعت تاخیر در ساعت ۲۰:۱۵ آغاز شد. علی معلم دبیر و مجری جشن اواسط برنامه این نکته را یادآوری کرد که به دلیل مراسم صبح امروز در تالار بزرگ وزارت کشور جشن حافظ با تاخیر در برنامه ریزی مواجه شده است.

مانند همیشه حضور چهره های شاخص بازیگری سینما و تلویزیون بازار امضا را داغ کرده بود. رضا عطاران، فرامرز قریبیان و مرجانه گلچین بازیگرانی بودند که چند دقیقه پیش از ورود به سالن اصلی توسط سینمادوستان محاصره و گرفتار شدند!

در همین ارتباط سوره سینما نوشت؛ ابتدای مراسم، بهاره کیان افشار بازیگر فیلم سینمایی «گناهکاران» به حاضران خیرمقدم گفت و سپس مجموعه ای برگزیده از تصاویر دوره های قبل جشن حافظ روی پرده رفت. حاضران به یاد خسرو شکیبایی بازیگر فقید سینمای ایران چند دقیقه دست زدند.

رضا یزدانی خواننده ثابت برنامه های علی معلم در ابتدای جشن غزلی از حافظ را به شیوه خود اجرا کرد، که متفاوت و جذاب بود و با سایر کارهای این خواننده راک تفاوت داشت. او در میانه برنامه یکی دیگر از ترانه هایش را که درباره سینما است، به شکلی ویژه اجرا کرد که به شدت مورد توجه قرار گرفت.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما که قرار است همراه علی معلم فیلم سینمایی «کوروش» را کارگردانی کند اولین هنرمندی بود که روی سن رفت تا تندیس حافظ بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی را اهدا کند. او در جمله‌ای کوتاه گفت: از دوستانی که ترمز کارهای فرهنگی هستند می خواهم پاهایشان را کمی شل کنند.

زمانی که علی معلم به سنت هر سال از تماشاگران می خواست هنرمند مورد علاقه شان را به روی سن دعوت کنند، حاضران یکپارچه نقی را صدا زدند. محسن تنابنده که یکی از حاضران بود با لبخند به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ داد.

مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی برای اهدای تندیس بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی روی سن رفتند. مهدی سلطانی پس از دریافت تندیس گفت: خوشحالم که اولین جایزه کار تصویری ام به نام حافظ، همشهری ام مزین است. این حافظ را به فال نیک می گیرم.

میلاد کیمرام و امیر آقایی برای اهدای تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی روی سن رفتند. میلاد کیمرام که بازیگری را با «رییس» مسعود کیمیایی شروع کرده پس از سلام به حاضران به این فیلمساز ادای احترام ویژه کرد.

رضا ناجی و حسن پورشیرازی دو بازیگر دیگر بودند که روی سن رفتند تا جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی را اهدا کنند. محسن تنابنده در میان تشویق حاضران روی سن آمد و با بذله گویی چند دقیقه فضای جشن را عوض کرد. او گفت: من دلم می خواست تندیس بهترین فیلمنامه را هم به خانه ببرم که شب وارد خانه می شوم دو تندیس داشته باشم.

پژمان جمشیدی و علیرضا خمسه برای اهدای تندیس بهترین بازیگر زن کمدی روی سن رفتند و جمشیدی با صحبت هایش نشان داد استعداد طنز دارد. او گفت: من عاشق مارادونا بودم در جام ۱۹۹۰ که می گفتند مافیا اجازه نمی دهد آرژانتین قهرمان شود، از مافیا بدم می آمد اما وقتی با پیمان و محراب قاسمخانی آشنا شدم و دیدم آنها مافیای تلویزیون هستند و من را به دنیای بازیگری معرفی کردند از مافیا خوشم آمد.

علیرضا خمسه هم گفت: من خیلی ناراحتم که تندیس نگرفته ام. امشب تولد همسرم است و به او قول داده ام یک تندیس حافظ به او هدیه بدهم. اگر از این تندیس ها اضافه ماند به من بدهید به خانه ببرم.

سیروس مقدم تندیس بهترین کارگردان تلویزیونی را از دست مجید و نیکی مظفری دریافت کرد. او که پرانرژی و شاد به نظر می رسید گفت: فکر می کردم این جایزه را زمان «زیر هشت» دریافت کنم، اما حالا هم خوشحالم و در میان جوایز مختلفی که دارم جای تندیس حافظ خالی بود. این تندیس را به همسرم و به فرزندم تقدیم می کنم. و ممنونم از همه و به آقای میرباقری ادای احترام می کنم که شاید این جایزه می بایست در دستان ایشان باشد.

مجید مظفری بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که در سالن رضا رویگری را دید، روی سن از این بازیگر تجلیل و برایش آرزوی سلامت کرد. رویگری که به دلیل کسالت نمی توانست بایستد و یا صحبت کند، در گفتگویی کوتاه با علی معلم از حاضران تشکر کرد. معلم به خاطر صحبت با رویگری از روی سن پایین رفت و از این بازیگر قول گرفت سال آینده و به دنبال سلامتی اش در جشن حافظ ترانه اجرا کند.

علی معلم در بخش دیگری از جشن اعلام کرد برگزیدگان چهاردهمین جشن حافظ چهار سکه بهار آزادی و بیمه عمر ۲۰ ساله حافظ هم دریافت می کنند.

محمدرضا علیمردانی هنرمندی بود که در بخش دیگری از جشن روی سن آمد، قطعه ای موسیقی درباره کودکی اجرا کرد و با لحنی متفاوت و طنازانه با خاطره های کودکی شوخی کرد. اجرای او با استقبال و خنده حضار همراه بود.

لاله و ستاره اسکندری خواهران بازیگر برای مجموعه تلویزیونی روی سن رفتند و تندیس حافظ و لوح تقدیر را به مهران برومند و سیدمحمد امامی برای «شاهگوش» دادند.

کتایون ریاحی بازیگری که در سال های اخیر با دوری از بازیگری در فعالیت های خیرخواهانه حضوری پررنگ داشته، در بخشی از برنامه بدون این که معلم نامش را یادآوری کند، روی سن رفت و با شیطنت مجری را غافلگیر کرد. او چند دقیقه در کنار فرزاد فرزین و علی لهراسبی قرار گرفت و گفت: من داشتم می رفتم، اما دلم نیامد این جا نیایم و عرض ادب نکنم و میلاد منجی را تبریک نگویم. امیدوارم ایشان ظهور کنند و ما را نجات بدهند. من در بنیاد «کمک» که تاسیس کرده ام از پروژه «کوروش» حمایت می کنم و امیدواریم این فیلم سینمایی تولید شود.

علیرضا قربانی برای تیتراژ «راستش را بگو» تندیس حافظ و لوح تقدیر را دریافت کرد. این جایزه را دو خواننده نسل جوان پاپ به او تقدیم کردند. علی معلم از سه خواننده خواست قطعه ای بخوانند و تنها قربانی بود که با صدایی آماده و در کمال تسلط چند بیت خواند.

معلم در این بخش اعلام کرد مهرماه ۱۳۹۳ جشن موسیقی و تئاتر حافظ را در زادروز این شاعر بزرگ در حافظیه برگزار خواهد کرد.

در بخش جوایز ویژه مهدی فخیم زاده روی سن آمد و تصاویری از «مختارنامه» پخش شد. داوود میرباقری پس از پایان تصاویر روی سن رفت و پیش از آن، با رضا رویگری بازیگر بیشتر آثارش که در ردیف اول نشسته بود دیده بوسی و احوال پرسی کرد. میرباقری گفت: من کمتر حرف میزنم که امشب به مسابقه فوتبال برسیم، مراسم دیر شروع شد و افتتاحیه رااز دست دادیم. تبریک عرض می کنم میلاد حضرت مهدی (عج). من غافلگیر شدم، انتظار این جایزه را نداشتم، آمده بودم برای «شاهگوش» و تشویق دوستانم. خوشحالم که در این جمع هستم و سپاس از همه دوستان.

پس از اهدای لوح و تندیس حافظ به میرباقری برای کارگردانی «مختارنامه»، بخش هایی از فیلم سینمایی «جرم» روی پرده رفت و حضار دوستدار مسعود کیمیایی با تشویق بلند ابراز رضایتشان را اعلام کردند. داریوش ارجمند بازیگر سه فیلم این کارگردان روی سن آمد و گفت: بعضی مردان در تاریخ سینمای ایران تاریخ ساز شده‌اند مسعود کیمیایی یکی از آنهاست. زمانی که کیمیایی روی سن رفت جمعیت دقایقی او را ایستاده تشویق کردند. کیمیایی که به دلیل ماجراهای روزهای اخیر دلگیر به نظر می رسید بسیار کوتاه صحبت کرد: من دلگیر هستم. نمی دانم چرا خانه سینما و کانون کارگردانان از حیثیت سینمای ایران دفاع نمی کند؟ من در مورد آن روزنامه تا انتهای عدالت می روم.

ارجمند با تائید سخنان کیمیایی گفت: آقای کیمیایی مردم می دانند که شما در همه آثارتان هم تا انتهای عدالت رفته اید و من که در سه فیلم کنار شما بودم می دانم چه مردی، از چه تباری و برای چه روزگاری هستید.

رضا کیانیان در بخش بعدی در میان تشویق حاضران روی سن رفت و گفت: افتخار می کنم که قرار است درباره آقای عبدالله اسکندری صحبت کنم. ما در ایران انسان های بزرگی داریم که فراموششان کرده ایم، شناسنامه ما گم شده، به این دلیل که بزرگانما را یادمان رفته. وی بخشی از موفقیت های این گریمور باسابقه در سطح جهانی را یادآوری کرده و از او به عنوان فرزند و پدر گریم ایران یاد کرد و گفت: او هنوز مثل دانشجو برای کارش علاقمند است و به دنبال تازگی و ابداع در کارش می‌گردد.

عبدالله اسکندری تندیس حافظ و لوح تقدیر یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد و در جملاتی کوتاه ضمن تشکر از حاضران، از همسرش یاد کرد.

در بخش بعدی خسرو دهقان روی سن آمد و جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری را از دست رضا کیانیان دریافت کرد. پس از بخش تصاویری درباره این منتقد، کیانیان درباره جایگاه خسرو دهقان و مطالب سینمایی اش سخن گفت. و دهقان آرام و موقر چند جمله درباره منتقدان گفت: اگر گاهی با نوشته هایم وسیله رنجش و آزار شدم معذرت می خواهم، تنها قرص که برای نقد وجود دارد تحمل است. نقد را باید تحمل کنیم و مشکل اول این است که منتقدین باید خودشان همدیگر را تحمل کنند .

بخش سینمای جشن زمانی آغاز شد که ساعت از ۲۳ گذشته بود اما جمعیت همچنان علاقمند و باشور مراسم را دنبال می کردند. معلم این بخش را با اهدای جایزه وِژه هیات داوران شروع کرد و مهران مدیری که بارها و در طول مراسم نامش از سوی مردم شنیده شده بود در میان ابراز احساسات شدید مردم روی سن آمد. او چند جمله درباره بازی های خوب فرامرز قریبیان در تاریخ سینمای ایران سخن گفت و ادامه داد: یکی از ویژگی های ایشان این است که مرد خانواده اند و یک بازیگر با اخلاق و بی حاشیه و بسیار سخت است که شما سال ها در این سطح از بازیگری باشید و اسیر حاشیه نشوید.

فرامرز قریبیان که همراه سام فرزندش به جشن حافظ آمده بود، ضمن تشکر از علی معلم و داوران جشن حافظ از پسرش که فیلمنامه نویس «گناهکاران» بود یاد کرد و گفت: این فیلم اکران عمومی خوبی نداشت. در فیلم بعدی جبران می کنیم.

الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی زوج دیگری بودند که روی سن آمدند. امین زندگانی گفت: ما سر تئاتر بودیم و دیر به جشن آمدیم. از همه شما دعوت می کنم به نمایش «دون کاملیو» که خانم رزاقی در آن بازی می کند و نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» که من در آن بازی می کنم، بیایید. آنها تندیس حافظ و لوح تقدیر عباس بلوندی را برای طراحی صحنه و لباس «چ» و «ملکه» اهدا کردند.

با اهدای تندیس بهترین موسیقی، مراسم وارد بخش جذاب تر و جدی تر شد، اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر و محمد سریر آهنگساز برای اهدای تندیس این بخش روی سن رفتند و تندیس حافظ به پیمان یزدانیان برای ساخت موسیقی «جیب بر خیابان جنوبی» رسید.

سروش صحت و سحر قریشی برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی سن رفتند. سروش صحت به نوعی در تائید صحبت‌های مسعود جعفری جوزانی گفت: آقای جوزانی گفتند امیدوارم عده ای پایشان را از روی ترمز بردارند، من هم امیدوارم عده ای هم پایشان را روی کاز بگذارند.

تندیس حافظ این بخش به محمود کلاری برای فیلمبرداری «گذشته» و «استرداد» رسید. کلاری از فرهادی تشکرد که در شرایطی که برای فیلم ایرانی از اروپا فیلمبردار می‌آورند، برای محصول جهاتی اش فیلمبردار ایرانی آورد.

فرزاد حسنی و هومن سیدی برای اهدای تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین فیلمنامه دعوت می‌شوند. تندیس حافظ در این بخش به پوران درخشنده برای نگارش فیلمنامه «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» می‌رسد. فیلمی که تشویق تماشاگران نشان می‌دهد مخاطب بالایی در اکران عمومی داشته است.

جشن حافظ مملو از صحنه‌هایی است که فقط می توان در این جشن دید، گلاب آدینه بازیگر محبوب سینمای ایران و ساره بیات روی سن آمدند تا تندیس بهترین بازیگر زن را اهدا کنند و نورا هاشمی دختر مهدی هاشمی و گلاب آدینه این تندیس را از دست مادرش دریافت کرد.

نورا که به شدت احساساتی شده بود، جایزه اش را به همسرش سیاوش اسعدی تقدیم کرد.تندیس حافظ دوم در بخش بازیگران زن به مهناز افشار برای «برف ری کاج‌ها» رسید. افشار گفت: امشب شب تولدم است، دیروز ازدواج کردم و امشب تندیس گرفتم و به قول معروف هت تریک کردم.

سعید راد و سام قریبیان دو بازیگر از دو نسل مختلف برای اهدای تندیس حافظ و لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد روی سن رفتند. در این بخش هم دو نام مطرح شدند. رضا عطاران برای «دهلیز و طبقه حساس» و بابک حمیدیان برای «چ و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند».

رضا عطاران که در میان تشویق فراوان حاضران روی سن آمد، هم با خودش شوخی کرد، هم با شعر حافظ. او بعد از دریافت تندیس حافظ گفت: برای اولین بار است که تابستان کت پوشیده‌ام و معضبم، من زیاد دیالوگ نمی‌گویم. چون هر جا چیزی گفتم بعدش اتفاقی افتاده.

اندیشه فولادوند و دانیال عبادی دو بازیگر جوان سینما برای اهدای جایزه بهترن کارگردان روی سن آمدند. لوح تقدیر و تندیس حافط را برای کارگردانی فیلم «گذشته» به اصغر فرهادی اهدا شد. در بخش بهترین فیلم، معلم اعلام کرد که داوران به نتیجه قطعی نرسیده‌اند و امسال تندیس حافظ در این بخش اهدا نمی‌شود.

چهاردهمین جشن حافظ با حضور جمع زیادی از هنرمندان و نظم و ترتیب خاصی به پایان رسید.

ارسال نظر: