حاتم عسگری: هنوز در موسیقی مذهبی یک موسیقیدان شایسته نداریم

کدخبر: 901631

این استاد ردیف موسیقی ایران گفت: متاسفانه خوانندگان مذهبی ما با الهام از ترانه‌های غربی کار می‌کنند/ ای کاش مرکزی بود تا موسیقیدان مذهبی پرورش دهد

حاتم عسگری ، استاد دانشگاه و پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی در خصوص وضعیت موسیقی مذهبی در کشور به «نسیم» گفت: موسیقی ایرانی امروز جایگاه واقعی خود را از دست داده است به خصوص در مورد موسیقی مذهبی که به طور مرتب با روح و روان آدمی سر و کار دارد و می تواند مردم را از مذهب بری نموده و یا به آن جلب نماید، مثلا همین اذان را در نظر بگیرید که با موسیقی مخصوص به خود همراه است و اگر این آهنگ مناسبتی با آن نداشته باشد هر چند با صدای خوشی گفته شود آنچنان که باید در ضمیر مردم موثر نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: در زمان ناصرالدین شاه 24 استاد موسیقی را فراخواندند که موسیقی مذهبی را سر و سامان بدهند که در حد آن روزگار باشد، حال که جمعیت اینچنین افزوده شده و روابط با سایر کشورها به واسطه وسایل گوناگون ارتباط جمعی بسیار توسعه یافته، کوچکترین حرکت سازنده ای در این مقام صورت نگرفته ، و این سئوال مطرح خواهد بود که آیا این موسیقی چند هزار ساله ما است.

این پیشکسوت ادامه داد: همچنین علی رغم اینکه ، نزدیک به 35 سال از وقوع انقلاب اسلامی می گذرد هنوز در موسیقی مذهبی یک موسیقیدان شایسته پیدا نمی شود و آن به این دلیل است که مرکزی وجود ندارد که موسیقیدان مذهبی پرورش دهد، همه کلاس اولند. خوانندگان مذهبی ما هم نه به شعر دقت می کنند و نه آهنگ را می شناسند و کاری ارائه نشده که قابل بررسی باشد، صدای خدا دادای داشته اند و با الهام از ترانه های تولیدی در غرب با تغییر نا مطلوبی در لحن و کلام آن را دوباره آن را خوانده اند.

وی در پاین گفت: از روزی که رادیو و تلویزیون موسیقی ارائه داده تا کنون یک استاد موسیقی سرپرست موسیقی را بر عهده نداشته و به همین دلیل است که موسیقی به این روز افتاده است. در سایر مراکز دیگر موسیقی نیز وضع به همین ترتیب بوده و این را شما بهتر می دانید.

ارسال نظر: