آیت‌الله علوی گرگانی: جریمه دیرکرد جامعه اسلامی را فلج کرده است

کدخبر: 925162

این مرجع تقلید اظهار کرد: جریمه دیرکردهای بانکی ربا محسوب شده و حرام است/ نهاد‌ها و دستگاه‌های نظام نباید فقط اسم اسلام را بردوش بکشند/ جریمه دیرکرد از فرهنگ غرب به نظام اسلامی تحمیل شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آیت الله سیدمحمد علی علوی‌گرگانی در دیدارمسئولان بانک سپه استان قم ضمن مثبت ارزیابی کردن دیدار‌های مسئولین و مدیران با مراجع و علما، اظهار کرد: مسئولانی که به دنبال اصلاح و پیشرفت کارشان هستند باید از مسائلی که در این دیدارها عنوان می‌شود به نحوه مطلوب استفاده کنند.

وی ادامه داد: مسئولان باید تذکرات مراجع تقلید را در کارشان عملی کنند زیرا تذکرات مراجع بر اساس احکام و دستورات الهی است و اگر قانونی در کشور بر خلاف آن بود باید تغییر کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید قوانین جامعه اسلامی بر اساس قوانین اسلامی تدوین شود بیان کرد: یکی از موارد حراست از نظام بانکداری است که این موضوع در تمام جوامع اسلامی امری حائز اهمیت است. زیرا حیات یک کشور وابسته به امور مالی است و برای انجام درست آن در جامعه اسلامی باید به قوانین اسلام در این زمینه توجه ویژه‌ای شود.

آیت الله علوی گرگانی با انتقاد از اخذ جریمه دیرکرد توسط بانک‌ها تصریح کرد: جریمه دیر کرد ربا است و اخذ آن حرام است و این امر جامعه اسلامی را فلج کرده است.

وی ادامه داد: امروزه بانک‌های کشور ایام تعطیل را نیز از روزهای دیرکرد وام‌ها به شمار می‌آورند و جریمه روز‌های تعطیل که توسط دولت تعیین شده است از جیب مردم پرداخت می‌شود و این موضوع علاوه بر حرمت موجب نارضایتی‌های مردم از بانک‌ها شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه نهاد‌ها و دستگاه‌های نظام نباید فقط اسم اسلام را بردوش بکشند تاکید کرد: اخذ جریمه دیرکرد منطبق با فرهنگ غرب است که به نظام اسلامی تحمیل شده است و بر این اساس همه نهادها باید رفتار‌ها و عملکردهای خود را بر اساس تعاریف اسلامی تنظیم کنند و باید کار به جایی برسد که طبق فرموده امام خمینی (ره) غرب از ما الگو بگیرد نه اینکه ما از آن‌ها الگو برداری کنیم.

علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کرد: سودهای بانکی جامعه اسلامی را دلگیر کرده است و هر فرد به اندازه توان خود باید با این اقدامات ناآگاهانه مقابله کند.

ارسال نظر: