فیاض‌بخش: دشمن دنبال خاموشی موتور عزاداری امام حسین(ع) است

کدخبر: 942984

این کارشناس مذهبی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در مدیریت بحران در کربلا گفت: ایشان با سیاه پوش کردن کاروان موسس جریان و شیوه عزاداری شد/ باید از محرم برای افزایش بصیرت مردم بهره ببریم

نفیسه فیاض بخش، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در گفتگو با «نسیم» در معرفی بانوان حاضر در واقعه کربلا، گفت: واقعه کربلا دارای دو بخش است؛ یک بخش مربوط به قبل از واقعه عاشورا میشود که مدیریت آن با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود؛ بخش دیگر مربوط به بعد از واقعه عاشورا می شود که مدیریت آن با حضرت زینب (س) بود؛ در این بخش نقش بانوان را بسیار بسیار فعال می بینیم و حتی می توان گفت منحصر به فرد است. وی با اشاره به این که علاوه بر حضرت زینب (س) بانوان دیگر حاضر در واقعه کربلا نیز سخنرانی داشته اند، اذعان داشت: حضرت فاطمه، بنت الحسین (ع)سخنرانی می کنند؛ از حضرت سکینه (س) اشعار بسیار زیبایی نقل شده است؛ از حضرت رباب(س) نقش بسیار فعال و تاثیرگذاری را می بینیم؛ بانوانی هم چون حضرت ام البنین(س) که در کاروان حضور نداشتند ولیکن نقش بسیار فعال و تاثیرگذاری را در راستای واقعه کربلا داشتند؛ اشعاری از خانم ام البنین (س) نقل شده است.

اگر در واقعه کربلا بانوان حضور نداشتند قطعا این واقعه در تاریخ محو می شد

فیاض بخش افزود: واقعه عاشورا واقعه تاریخی است که اگر در این واقعه بانوان به خصوص حضرت زینب(س) حضور نداشتند قطعا این واقعه در تاریخ محو می شد؛ در این واقعه درس بسیار عجیبی برای بشریت است که بدون حضور بانوان اثری از این واقعه در تاریخ ثبت نمی شد. وی اذعان داشت: جالب است که تاریخ چنان دقیق واقعه عاشورا را مطرح کرده است که مورخین تاریخی معتقدند این واقعه با کوچک ترین جزئیات به طوری نقل شده که اتفاقات صدر اسلام با این دقت نقل نشده نشده است؛ به عبارت دیگر واقعه عاشورا ثانیه به ثانیه نقل شده است، حتی اهل سنت از این واقعه بسیار نقل کردند.

حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا مدیریت بحران را بر عهده داشتند

فیاض بخش با تاکید بر پر رنگ بودن نقش بانوان در واقعه کربلا، گفت: حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا مدیریت بحران را بر عهده داشتند؛ گاهی مدیریت در شرایط عادی است ولیکن می توان گفت مدیریت حضرت زینب (س) سخت تر از مدیریت در شرایط عادی است چرا که مدیریت بحران سخت ترین مدیریت است و این امر توسط دانش آموختگان مدیریت تائید شده است. وی ادامه داد: مدیریت در سیل، زلزله، جنگ و... سخت تر از مدیریت در شرایط عادی است؛ اگر بگوئیم مدیریت حضرت زینب(س) به مراتب سخت تر از مدیریت حضرت سیدالشهدا(ع) بود بعید است حرفی به گزاف گفته باشیم؛ مدیریت سیدالشهدا(ع) نیز حساس بود ولیکن مدیریت حضرت زینب(س) سخت تر و تاثرگذارتر بود. فیاض بخش با تاکید بر زیبایی اشعار حضرت زینب(س)، اظهار داشت: حضرت زینب(س) زمانی که سر بریده برادر خود را دید، در اشعاری ضمن این که واقعه تاریخی را نقل می کنند، سوز و درد و واقعه حماسی را نیز به تصویر می کشند.

بعد از شهادت علی اصغر(ع)، حضرت رباب(س) نزد سیدالشهدا(ع) حاضر نشدند

وی افزود: برخی از مورخین نقل کردند که بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع)، حضرت رباب(س) نزد سیدالشهدا(ع) حاضر نشدند مبادا حضرت سیدالشهدا(ع) شرمنده شوند؛ شعر بسیار زیبایی از حضرت سکینه(س) بعد از دیدن بدن بی سر پدر نقل شده است؛ این چنین اقدامات توسط بانوان سبب شد واقعه عاشورا باقی بماند.

حضرت زینب(س) با سیاه پوش کردن کاروان موسس جریان و شیوه عزاداری شد

فیاض بخش در خصوص شیوه عزاداری، گفت: زمانی که کاروان قصد حرکت از شام را داشت، سیاه پوش کردن کاروان به عنوان عزاداری توسط حضرت زینب(س) انجام شد؛ حضرت زینب (س) و به تبع ایشان، بانوان حاضر در کاروان، موسس جریان عزاداری و شیوه عزاداری بودند؛ این که عزاداری به چه شیوه ایی انجام شود با اهمیت بود. وی ادامه داد: زمانی که کاروان نزدیک مدینه شد، حضرت سجاد(ع) به دنبال شاعری به نام بشیر فرستادند تا همراه ورود کاروان به مدینه اشعاری سروده شود، به عبارت دیگر قصد این بود که کاروان با ابهت و جلال وارد مدینه شود در حالی که حاوی پیامی است.

فیاض بخش با تاکید بر نقش بانوان در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا، گفت: اگر بانوان در این واقعه حضور نداشتند کربلا از بین می رفت و از این واقعه چیزی در تاریخ بیان نمی شد و همه محو می شد. وی در خصوص نقش اطفال در واقعه کربلا و بصیرت بانوان در این واقعه، گفت: وقتی این واقعه را مورد بررسی قرار می دهیم، پی می بریم گویی تک تک افراد حاضر در کاروان مسئولیت و رسالتی داشتند و حضور هیچ یک بی هدف و بیهوده نبوده است؛ افراد حاضر در واقعه کربلا همانند تکه های پازلی بودند که در جایگاه خود نقش بسیار مهمی دارند و بدون آن تکه ها تصویر درست به نمایش در نمی‌آمد. فیاض بخش افزود: تک تک اطفال حاضر در واقعه کربلا نیز دارای نقش مهمی هستند؛ این که عاشورا و واقعه کربلا تا کنون باقی مانده است و هر سال پرتکاپوتر برگزار می شود، قطعا به دلیل نقش مهم افراد حاضر در این واقعه است.

وی در خصوص وجود حضرت رقیه(س) در اسنادی تاریخی، گفت: من به عنوان شخص علاقمند به تاریخ واقعه کربلا و عاشورا مطالعاتی انجام دادم و کتاب هایی دیدم که در آن حضرت رقیه(س) را نیز نام بردند؛ این کتاب ها اندک نیستند؛ ماجرای آب گرفتگی قبر حضرت رقیه(س) نیز از کرامات این حضرت است و نباید برای هر مسئله ایی سند ارائه کرد؛ تمام مسائل با قرائن سازگار است. فیاض بخش ادامه داد: برخی از مورخین به انتهای دعای عرفه شک کردند، وقتی عقل انسان به میان آید، در خواهید یافت انتهای دعا نه تنها با باقی معانی همخوانی دارد، بلکه در سطح بالاتر نیز عنوان شده است؛ عقل می گوید شخصیتی به نام حضرت رقیه(س) باید باشد، کرامات آن حضرت نیز دلیل بر وجود ایشان می شود.

اشک برای امام حسین(ع) بسیار فضیلت دارد

وی در ادامه با اشاره به این که اشک برای امام حسین(ع) بسیار فضیلت دارد، گفت: ولیکن با بررسی ادعیه و زیارت نامه های حضرت در می‌یابید تاکید بیشتر بر تعقل و بصیرت است؛ زیارت نامه های امام حسین(ع) بیش از باقی امامان (ع) است که هر کدام از این زیارت نامه ها پر از دعوت به فکر و تعقل است.

گریه و اشک بی بصیرت ارزش اندکی دارد

فیاض بخش با تاکید بر ثواب اشک برای امام حسین(ع)، بیان کرد: بصیرت مهم تر از اشک و گریه برای امام حسین(ع) است؛ گریه و اشک بی بصیرت ارزش اندکی دارد؛ باید مسئولیت بسیار سنگین به تمامی وعاظ و روسای هیات واگذار شود مبتنی بر این که زمان بیشتری برای سخنرانی ها اختصاص دهند؛ سینه زنی ها بسیار ارزشمند است ولیکن نباید تاثیر سخنرانی ها را در نظر نداشت؛ زمان سخنرانی ها نباید کم باشد.

از فرصت محرم برای افزایش بصیرت مردم بهره بریم

وی ادامه داد: باید از فرصت محرم برای افزایش بصیرت مردم بهره بریم؛ افزایش بصیرت در قشر زنان ضروری تر است و وعاظ در مجالس به این مسئله توجه داشته باشند؛ در مجالس عزاداری جزئیات واقعه کربلا تحلیل شود. فیاض بخش در خصوص پتانسیل واقعه عاشورا برای این که هر سال حرف جدیدی درباره اش زده شود، اذعان داشت: واقعه کربلا قطعا این پتانسیل را دارد که هر سال حرف جدیدی بزند؛ عاشورا همانند یک مدرسه است که می تواند هر زمان تولیدی جدید داشته باشد که مطابق با اقتضائات زمانی باشد؛ عاشورا در هر زمینه ای حرفی برای گفتن دارد. وی افزود: در خصوص وظایف زن و مرد، وظایف کودک و نوجوان، وظایف مبلغ و عرصه تبلیغ، وظایف افراد در حوزه هنر و... می توان از ائمه(ع) بعد از امام حسین(ع) ایده گرفت؛ واقعه عاشورا هیچ گاه کهنه نیست و اگر فرد توانایی داشته باشد می تواند هر زمان حرف جدیدی از این واقعه استخراج کند؛ اگر مبلغی توانایی بیان به روز اتفاقات کربلا را ندارد بهتر از سکوت کند.

دشمن به دنبال خاموش کردن موتور محرک عزاداری امام حسین (ع) است

فیاض بخش در پایان اذعان داشت: در مقاله ای از حزب درفش کاویانی وابسته به رضا پهلوی بیان شده بود واقعه عاشورا باید به اسطوره ها و افسانه بپیوندد و حسینیه ها کم رنگ و خلوت شود؛ دشمن به دنبال این مسئله و موتور محرک این امر است؛ واقعه تاریخی ثابت است، تحلیل این واقعه بسیار مهم است؛ هر کسی با هر سن و شرایطی می تواند تحلیل جدید از یک واقعه تاریخی داشته باشد.

ارسال نظر: