طلوعی: سیاست کلی جشنواره، بر بازسازی هویت قدیمی بازار تهران بنا شده است

کدخبر: 952106

مسئول ستاد دومین جشنواره عکاسی " ته ران"، در نشستی خبری گفت: بافت تاریخی بازار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نقاط تهران، می‌تواند مرجع شکل‌گیری هویت تاریخی اجتماعی ما باشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، دومین جشنواره عکاسی " تَه‌ ران" در سالن همایش‌های سازمان زیباسازی شهر تهران و با همت این سازمان، با موضوع "زندگی در بازار تهران" برگزار شد.

سجاد عسگری، دبیر اجرایی جشنواره در ابتدای مراسم گفت: بحث میراث شهر تهران همیشه به عنوان یک دغدغه در بین دوستداران میراث فرهنگی وجود داشته است. «تَه ران» یعنی دامنه گرم دشت پهناوری است که در میان کوه‌های اطراف گود به نظر می‌رسیده است و در مقابل شمران یا شمیران و دامنه کوه‌های مهران قرار گرفته است. پس از اولین جشنواره عکاسی با موضوع زندگی در محلات قدیم و بازخوردهای خوب آن امسال هم سازمان زیباسازی تهران با رویکرد بازار تهران این جشنواره را برگزار می‌کند چون در واقع بازار تهران به نوعی هسته اولیه شهر شامل می‌شود.

عسگری اضافه کرد: این جشنواره در راستای نمایش اهمیت تاریخی و ضرورت توجه به بازار تهران به عنوان یکی از پنج محله هسته اصلی تاریخی تهران و مرکز مهم فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی شهر تهران و با محوریت زندگی در بازار تهران توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌گردد.

عسگری افزود: جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌گردد. بخش اصلی آن شامل معرفی جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و گردشگری بازار بزرگ تهران، نمایش کسبه بازمانده از قدیم در بازار امروز، نمایش هنجارهای مشاغل جدید، پیشه‌های نا همگون و کالاها در بازار سنتی تاریخی تهران، نمایش حیات مدنی زندگی روزانه، کسب و کار، رفت و آمد، آیین‌های دینی و ملی و اجتماعی در بافت تاریخی بازار تهران می‌باشد. سال 1356 بازار تهران به عنوان یک آثار میراث فرهنگی ثبت گردیده است ولی خیلی از مکان‌های تاریخی و مذهبی دردرون بازار هنوز ثبت نشده‌اند که ما همه این مکان‌ها را شناسایی کرده‌ایم تا امکان ثبت آن فراهم گردد.

عسگری خاطرنشان کرد: بخش جنبی جشنواره شامل یادمان عکس‌های قدیمی بازار و آرشیو عکس‌های قدیمی بازار تهران که در اختیار مردم، اهالی و مجموعه‌داران است می‌باشد و در واقع هدف اصلی بخش جنبی جشنواره گردآوری آرشیو عکس‌های خانوادگی می‌باشد.

عسگری ادامه داد: محدوده این جشنواره برای عکاسی بافت تاریخی بازار تهران که از شمال خیابان 15 خرداد غربی ـ جبهه جنوبی، جنوب خیابان مولوی ـ جبهه شمالی، غرب خیابان خیام ـ جبهه شرقی و در شرق مصطفی خمینی (سیروس) ـ جبهه غربی واقع شده است.

او تأکید کرد: بازارچه‌های امین‌السلطان، نایب السلطنه، قوام الدوله، عودلاجان، امام زاده یحیی جزء محدوده بافت تاریخی بازار تهران محسوب نمی‌شوند و خارج از ضوابط مسابقه می‌باشند.

عسگری راجع به گاه‌شمار جشنواره گفت: آخرین مهلت ارسال آثار پایان ساعت 24 پنجشنبه 20 آذرماه و بخش ثبت نام در وب سایت جشنواره به شکل خودکار بسته خواهد شد انتخاب و داوری آثار در روزهای 22 الی 25 آذرماه و معرفی آثار برگزیده همزمان با مراسم افتتاحیه انجام خواهد گرفت. مکان برگزاری جشنواره نیز خانه هنرمندان ایران است.

او اضافه کرد: سید احمد محیط طباطبایی به عنوان استاد تهران شناس و تاریخ، سیمون آیوازیان به عنوان استاد معماری عکاسی، مریم زندی و نادر داوودی در بحث تخصصی عکاسی و ابراهیم صافی به عنوان تخصص در میراث فرهنگی داوران این دوره از جشنواره هستند.

در ادامه این نشست ساعد نیک ‌ذات دبیر هنری جشنواره گفت: من پس از مطالعاتی که داشتم متوجه شدم که نام قدیمی تهران به صورت «تَه ران» می‌باشد این عکس‌ها سفالینه‌های آینده تهران محسوب می‌شوند تا آیندگان ببینند که تهران و مخصوصاً بازار آن که هسته اصلی شهر محسوب می‌شود به چه شکل بوده است با توجه به طراحی وب سایت جشنواره به آدرس ( WWW.Tahraan.com ) تمامی اطلاعات مورد نیز برای جشنواره در آنجا ثبت و ضبط شده است در این وب سایت یک سری مقالات علمی و تحقیقاتی آورده شده تا عکاسان با یک مطالعه کتاب‌خانه‌ای به سراغ سوژه‌های مورد نظر خود بروند سعی و هدف ما بر این بوده تا در این آلودگی تصویری امکانی برای آیندگان فراهم شود تا تصویر درستی از شهر و بازار تهران ملاحظه کنند تمام عکس‌های برگزیده و انتخاب شده در کتابی به تصویر خواهد آمد تا تلاشی برای ثبت این عکس‌های گران‌بها فراهم شود.

عسگری خاطرنشان کرد: ما یک تور بازدید از محوطه بازار فراهم کرده‌ایم تا عکاسان با دیدن نقاط ندیده این مجموعه عظیم با نگاه بهتری به سراغ سوژه‌های عکس خود بروند.

در پایان نشست طلوعی مسئول ستاد برگزاری جشنواره افزود: بافت تاریخی بازار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نقاط تهران می‌تواند مرجعی به عنوان شکل‌گیری هویت تاریخی اجتماعی ما باشد. بازار به دلیل تنوع بافت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آن می‌تواند هویت ویژه‌ای داشته باشد و قرار و سیاست کلی این جشنواره بر این مبنا بوده که این هویت قدیمی بازسازی شود.

عسگری در پایان راجع به جوایز این جشنواره افزود: به آثار پذیرفته شده در بخش اصلی مسابقه مبلغ یک میلیون ریال حق التألیف اثر پرداخت خواهد شد.

جوایز بخش اصلی:

نفر اول : تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان

نفر دوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ چهار میلیون تومان

نفر سوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان

نفر چهارم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ دومیلیون تومان

نفر پنجم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان

جوایز بخش جنبی جشنواره

از میان آثار پذیرفته شده در بخش جنبی جشنواره به هر یک از مالکان پنج عکس برگزیده، دیپلم افتخار و مبلغ پانصد هزار تومان تقدیم خواهد شد.

ارسال نظر: