حجت‌الاسلام فرمانیان: اربعین در طول تاریخ فقط برای سیدالشهدا(ع) برگزار شد

کدخبر: 958932

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، به «نسیم»، گفت: اربعین در طول تاریخ فقط برای یک نفر و آن هم برای سیدالشهدا(ع) بود و زیارت اربعین در واقع بیان مرام و هدف حضرت در قیام عاشورا است

حجت الاسلام مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفتگو با خبرنگار «نسیم» با اشاره به سخن امام حسن عسگری(ع) درباره زیارت اربعین، اظهار کرد: حضرت فرموده اند «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. »، نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوّم: زیارة اربعین حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام. سوّم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحیم در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء) .

وی در ادامه گفت: همین اشاره به زیارت اربعین و برشمردن آن به عنوان یکی از ویژگی های مومن حکایت از اهمیت این زیارت و جایگاه آن می کند، البته در یک نگاه کلی تر می توانیم اینگونه مطرح کنیم که ارادت و عنایت به سیدالشهدا(ع) از ویژگی های مومن است، ضمن اینکه در زیارت اربعین مرام سید الشهدا(ع) و نیت و هدف حضرت در قیام کربلا بیان می شود.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: طبق یک قول امام سجاد(ع) نیز در همان اربعین اول به کربلا رسیدند و با کاروان اسرا به دشت کربلا برگشتند. بنابراین امروز تمام این پیاده روی ها و خواندن زیارت اربعین در واقع به یاد و احترام آن روز است که خاندان پیامبر(ص) در چه شرایطی به کربلا بازگشتند و شهدای کربلا را زیارت کردند.

وی گفت: این پیاده روی ها و خواندن زیارت اربعین یادآور قیام امام حسین(ع) است و این تاکید بر خواندن زیارت اربعین در حقیقت یادآوری اهداف قیام سیدالشهدا(ع) است، اساسا وقتی می بینیم در تمامی مناسبت های مذهبی از قیام عاشورا یاد می شود یعنی این دین امروز که در دست ماست وام دار قیامی است که سالار شهیدان در دشت کربلا با هفتاد و دوتن از یارانش داشت.

ارسال نظر: