کارشناس دینی: امام رضا (ع) به لحاظ شیعیان از امام حسین(ع) غریب‌تر است

کدخبر: 962069

حجت‌الاسلام علی‌دوست در گفتگو با «نسیم» افزود: ثواب زیارت امام رضا(ع) از ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) بالاتر است/ تنها شیعیان اثنی عشری به زیارت امام رضا(ع) می‌روند

حجت‌الاسلام علی اصغر علیدوست در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: یکی از نکاتی که در رابطه با امامان(ع) مطرح است در مورد علم داشتن به شهادتشان است. برخی برایشان این سؤال مطرح است که آیا ائمه به شهادتشان علم داشته‌اند یا خیر و این سئوال بیشتر در مورد امام حسین(ع) بازگو می‌شود که آیا ایشان با علم به شهادتشان به کربلا رفته‌اند یا خیر؟

خبر داشتن امام رضا(ع) در رابطه با شهادتشان به دست مأمون

وی ادامه داد: مسلما در این رابطه می‌توان گفت بله ائمه از شهادت خود و چگونگی آن مطلع بودند به طوری که حتی امام رضا(ع) وقتی از مدینه به سمت مرو می‌رفتند فرمودند که این سفر دیگر بازگشتی ندارد و من باز نخواهم گشت و بر غربت و مظلومیت من گریه کنید. و این در حالی است که وقتی حضرت رضا(ع) می‌خواستند بروند مأمون نامه‌ای نوشت که محترمانه حضرت را طلبید و محترمانه حضرت را احضار کرد اما حضرت می‌دانستند که اگر نروند همانجا کشته می‌شود.

ثواب زیارت امام رضا(ع) از ثواب زیارت امام حسین(ع) بیشتر است

حجت‌الاسلام علیدوست بیان داشت: در کتاب کامل الزیارات مرحوم قمی از امام جواد(ع) روایتی آمده است که می‌فرماید ثواب زیارت امام رضا(ع) از زیارت امام حسین(ع) بیشتر است، از حضرت پرسیدند در رابطه با زیارت امام حسین(ع) بسیار سفارش شده پس چگونه است که می‌فرمایید ثواب زیارت امام رضا(ع) بیشتر است؟

وی گفت: امام جواد(ع) در پاسخ به این سؤال فرمودند ما شیعیانی داریم که چهار امامی هستند یعنی تا امام حسین(ع) را قبول دارند و امام سجاد(ع) را هم قبول دارند و بعد از امام سجاد را قبول ندارند، این شیعیان به زیارت امام حسین می‌آیند اما به زیارت امام رضا(ع) نمی‌آیند و شیعیانی هم داریم که شش امامی هستند یعنی تا امام صادق را قبول دارند و از امام صادق به بعد را قبول ندارند، شیعیانی نیز هفت امامی بوده و تا امام کاظم را قبول دارند و امام رضا را قبول ندارند. لذا شیعه‌ها از هر فرقه‌ای که باشند به زیارت جدم امام حسین(ع) می‌آیند اما فقط شیعیان دوازده امامی و اثنی عشری هستند که زائر حضرت رضا(ع) می‌شوند بنابراین حضرت رضا از لحاظ شیعیان غریب‌تر است. لذا هر کسی که زیارت امام رضا(ع) بیاید ثوابش بیشتر است.

این کارشناس دینی اظهار داشت: نکته بعدی در زندگی امام رضا(ع) غربت ایشان در طوس است زیرا ایشان به ظاهر به عنوان ولیعهد مأمون بودند اما در حقیقت توسط وی محصور شده و تمام رفت و آمد و حرکاتشان تحت نظر حکومت وقت بود به طوری که مأمون اجازه ملاقات مردم با امام رضا را نمی‌داند.

وی افزود: مأمون برای اینکه به حکومتش مشروعیت بدهد و به مردم نشان دهد که حکومت من مورد تأیید امام رضا است و رنگ دینی به حکومتش بدهد امام رضا(ع) را به ظاهر ولیعهد خود کرده و مناظراتی را برپا می کرد تا ایشان به مناظره با ادیان و مذاهب مختلف بپردازند و او بتواند از قدرت علمی امام رضا(ع) به نفع خود استفاده کند که امام رضا اجازه این کار را نداد و این را به خاندان وحی منتسب کرد.

بامعرفت زیارت کردن ائمه(ع) تبعیت از آن‌ها را در پی خواهد داشت

وی در رابطه با بحث بامعرفت زیارت کردن امام رضا(ع) گفت: حضرت معصومه نه امام هستند و نه حجت خدا اما چون یک بانوی مکرم و یک شخصیت محترم هستند از امام کاظم(ع) در رابطه با زیارت ایشان آمده است که هر کسی که دخترم فاطمه معصومه را زیارت کند و حقش را بشناسد و به حقش معرفت داشته باشد پس بهشت برای او است.

وی تأکید کرد: حضرت معصومه‌(ع) امام و حجت زمان نیستند اما اگر کسی با معرفت به زیارت ایشان برود بهشت برایش واجب می‌شود حالا شما حساب کنید اگر کسی به زیارت حضرت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) برود و عارف به حق او باشد چه مقامی خواهد داشت.

علی دوست در پایان خاطرنشان کرد: حالا این سئوال مطرح می‌شود که چرا زیارت با معرفت باعث بهشت است در جواب باید گفت اگر من یک شخصی را کامل بشناسم و اگر به ارزش و منزلت او واقف باشم طبیعی است که رفتارم در مقابل آن شخص درست خواهد بود یعنی سعی می‌کنم که در مقابل آن شخص درست برخورد کند، در حقیقت معرفت به مقامات و کلام اهل بیت باعث تبعیت از آنها است و همین تبعیت راه بهشت را خود به خود باز می‌کند.

ارسال نظر: