‌پیغامی: رجوع به سبک فکری و عملی امام موسی صدر در شرایط کنونی بسیار ضروری است

کدخبر: 976073

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه کار مهم امام(ره) درباره انقلاب، جامعه‌سازی کلان بود، گفت: مدیریت و جامعه سازی خُرد بر مبنای اسلام مهم‌ترین نیاز حال است

به گزارش «نسیم»، نخستین جلسه از درس گفتار "سازندگی زمین به فرمان آسمان" با هدف "بررسی مبانی تمدن سازی اسلامی از اندیشه‌های امام موسی صدر" با تدریس دکتر عادل پیغامی، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) توسط کانون اندیشه جوان و همکاری مؤسسه تحقیقاتی امام موسی صدر روزهای یکشنبه، ‌بعد از اقامه‌ نماز مغرب و عشا در محل اصلی همایش‌های کانون اندیشه جوان برگزار می‌ شود.

موضوع جلسه‌ نخست درسگفتار، "چرایی پرپایی آن و بیان ابعاد مختلف شخصیتی امام موسی صدر" بود که دکتر پیغامی با مروری بر زندگی عملی و فکری ایشان به آن پرداخت.

پیغامی در آغاز نشست، دلایل برگزاری این درس‌گفتار را ابتدا، موضوع مهم آن دانست که اکنون در انقلاب و تمدن سازی به آن بسیارمورد توجه است و در ادامه، شناخت شخصیت امام موسی صدر که در زمانه‌ حاضر،‌ بیش از پیش به اندیشه و سبک فکری و عملی ایشان نیازمندیم. وی شخصیت امام موسی صدر را در درمیان اندیشه‌ورزانی چون امام (ره)، ‌رهبرمعظم انقلاب و شهید بهشتی، فقیهی نادر و کم نظیر دانست که در صدسال گذشته دغدغه برپایی جامعه اسلامی و ساختن تمدن داشته است.

این استاد دانشگاه، رجوع به سبک فکری و عملی امام موسی صدر را در ساختن و برپایی نظام در شرایط کنونی بسیار ضروری دانست. او با تقسیم بندی جامعه سازی به دو دسته‌ خُرد و کلان، ویژگی ایشان را در ساختن جامعه سازی و تمدن سازی خرد دانست که همین ویژگی حائز اهمیت او می‌باشد.

عادل پیغامی با بیان اینکه کار مهم امام(ره) نسبت با مردم و انقلاب، جامعه‌سازی کلان بود، تثبیت،‌ تداوم، پویایی و رشد آن را با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای دانست. که این رهبری و مدیریت در سطح کلان توصیف می‌شود. وی مدیریت و جامعه سازی خُرد بر مبنای اسلام را مهم‌ترین نیاز حال دانست که کسی چون امام موسی صدر، فقط توانست در این امر موفق بشود.

پیغامی در توضیح جامعه‌ سازی خرد افزود: اما جامعه سازی خرد این است که گاهی وقت‌ها، ما با شخصی مواجه باشیم که یک منطقه و یک شهر را برود شناسایی کند و از صفر شروع کند به احیای انسان‌های آن منطقه و احیای نظامات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن. او در همین رابطه، آیت الله لاری در لارستان و پیش‌تر از آن شیخ بهایی در زمان صفویه را از جمله کسانی دانست که به شکل خیلی محدود و جزئی، دست به جامعه سازی و تمدن سازی اسلامی در سطح خُرد اقداماتی زده اند. اما امام موسی صدر به شکل کامل‌تری و با ورود به لایه‌های عمیق‌تری به این کار پرداخته است. وی این کار را پیش از این فقط منحصر به معصومین(ع) دانست که پیامبر اسلام ابتدا با جامعه سازی خُرد به جامعه‌سازی کلان پرداختند.

پیغامی پس از این توضیحات با مروری بر زندگی امام موسی صدر، به شریط اجتماعی و سیاسی آن زمان اشاره کرد.

علاقه‌مندان جهت شرکت در جلسات بعدی این درس‌گفتار می‌توانند با مراجعه به سایت canoon.org ثبت نام کنند یا با شماره‌ ۸۸۹۷۰۸۴ داخلی ۱۰۷ تماس بگیرند. موضوع جلسه‌ بعدی "مبانی تمدن سازی اسلامی از اندیشه‌های امام موسی صدر" می‌باشد.

ارسال نظر: