بازداشت شهروندان در بحرین، امارات و عربستان به دلیل حمایت از فلسطین

کدخبر: 2378751

گزارش‌هایی از بازداشت معترضان نسبت به سیاست عادی‌سازی روابط در کشورهای عربی منتشر شده است

دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در گزارشی، بازداشت چندین شهروند در بحرین، امارات و عربستان سعودی به دلیل ابراز عقیده در رابطه با جنگ اسرائیل علیه غزه (ابراز همبستگی با غزه) را محکوم کرده است.

به نوشته تارنمای عربی۲۱، این نهاد حقوق بشری اعلام کرد نهادهای امنیتی بحرین تظاهرات و تجمعات مردمی که در ابراز همبستگی با فلسطین و نیز درخواست لغو عادی‌سازی با اسرائیل در مناطق مختلف این کشور برگزار شده بود را، سرکوب کرده‌اند.

این دیدبان افزوده شواهدی مبنی بر بازداشت دستکم ۳۵ شهروند بحرینی از ۱۵ اکتبر گذشته دریافت کرده است. همچنین در امارات نیز منصور الاحمدی، کنش‌گر، که ریاست کمیته جوانان قدس در این کشور را برعهده دارد، پس از احضار به سرویس امنیت دولتی در ابوظبی، ۱۹ نوامبر بازداشت شده؛ و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه همچنین مدارکی از احضار برخی دیگر از فعالان دانشگاهی و کنش‌گران فضای مجازی امارات، به نهادهای امنیتی، در پیوند با همبستگی با غزه یا ابراز عقیده در این‌باره، دریافت کرده است. در عربستان نیز -بنابه این گزارش- دولت سعودی چند تن از زائران مکه و مدینه را به دلیل ابراز همبستگی با غزه، ازجمله پوشیدن چفیه فلسطینی بازداشت کرده‌اند. این گزارش ازجمله از «اصلاح عبدالرحمن» بازیگر و کارگردان مسلمان بریتانیایی نام برده که درپی پوشیدن چفیه در مکه بازداشت شده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه اکتبر گذشته گزارش داد چند نیروی پلیس سعودی را دیده که به دستان یک نمازگزار جمعه که خطاب به امام جمعه فریاد می‌زد «درباره فلسطین حرف برن، غزه زیر بمباران است» دستبند زدند. بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، خودروهای پلیس جلوی چند مسجد دیگر شهر نیز مستقر شده بودند.

منبع: مطالعات خلیج فارس
ارسال نظر: