طراحی دقیق‌ترین نقشه شبکه ارتباطی مغز

کدخبر: 2344941

گروهی از دانشمندان در تلاش هستند تا با کمک گوگل نقشه جامع‌ای را از شبکه ارتباطی مغز انسان تهیه کنند.

دانشمندان موسسه تحقیقاتی Janelia Research Campus به‌تازگی موفق شدند با همکاری گوگل به موفقیت‌های چشمگیری درزمینهٔ طراحی نقشه جامع و دقیقی از شبکه‌های ارتباطی موجود در مغز موجودی زنده دست یابند.

این گروه تحقیقاتی، بزرگ‌ترین و واضح‌ترین نقشه‌ای را که تاکنون از مغز موجودی زنده طراحی‌شده است را به‌صورت سه‌بعدی منتشر کرده‌اند. در این نقشه، حداقل ۲۵ هزار نورون شکل‌دهنده مغز مگس میوه به‌وضوح دیده می‌شود. انواع سلول‌های مغزی در مناطق مختلف این عضو حیاتی از بدن هر جاندار، از دیگر جزئیاتی قابل‌مشاهده در این نقشه است.

طراحان این نقشه در ابتدا برش‌های بسیار نازکی (۲۰ میکرون) از مغز مگس میوه را تهیه و سپس تصاویری از هرکدام از این قسمت‌ها ثبت کردند. بعد از اتمام کار تصویربرداری، هزاران عکس در کنار یکدیگر قرار داده شد و درنهایت نقشه کنونی را به وجود آوردند. دانشمندان برای عکس‌برداری از مغز مگس میوه از میکروسکوپ‌های الکترونی استفاده کردند.

هدف از تهیه و ارائه این نقشه ارتقا اطلاعات دانشمندان و عموم مردم از شبکه‌های ارتباطی مغز است. هم‌اکنون مقاله‌ها و داده‌های موجود در پروژه مشترک موسسه Janelia Research Campus و گوگل در دسترس همه مردم قرار دارد و تمامی محققان در کشورهای مختلف می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند و حتی در صورت علاقه، خود نیز این در توسعه و تکمیل پروژه نقشه جامع شبکه ارتباطات مغز مشارکت داشته باشند.

برخی از کارشناسان معتقدند نقشه مغز مگس میوه اهمیت چندانی ندارد. درحالی‌که طبق گفته اساتید تعدادی از دانشگاه‌های معتبر دنیا این نقشه چراغی را پیش روی انسان‌ها روشن کرده و راه را برای شناخت مغز جانداران بزرگ‌تر مانند سگ، گاو و حتی درنهایت انسان‌ها هموار می‌سازد.

باید به این نکته توجه کرد که باوجود تلاش گسترده دانشمندان برای تهیه این نقشه، حتی نقشه گوگل نیز کمتر از یک‌چهارم بیش از ۱۰۰ هزار نورون تشکیل‌دهنده مغز مگس میوه را نشان می‌دهد. دانشمندان تخمین می‌زنند که مغز انسان از ۸۶ میلیارد نورون تشکیل‌شده است.

«خبرگزاری آنا»

ارسال نظر: