خادم: ما هم یک گوشه نشسته‌ایم و مثل مردم داریم می‌بینیم چه اتفاقی خواهد افتاد

کدخبر: 1003308

معاون وزیر ورزش در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: ورود خودروسازان به مزایده چهارم سرخابی‌ها کار من نبود/ مجلس سال ۹۳ اصرار کرد واگذاری انجام شود و این عجله باعث بروز ایراد در این روند شد

گروه ورزشی خبرگزاری «نسیم» - امروز در حالی قرار است برنده مزایده چهارم خرید سرخابی‌ها مشخص شود که منابع آگاه خبر از تلاش بعضی از جناج‌های سیاسی برای متوقف کردن مزایده می‌دهند. این خبر به صورت رسمی تایید نشده اما زمزمه‌هایی در این باره به گوش می‌رسد که اگر عملی شود می‌تواند سرخابی‌ها را با مشکلات جدید روبرو کند. با تمام این تفاسیر حالا همه منتظر هستند ببینند آیا فردا برنده مزایده اعلام می‌شود یا نه . با این حال امیررضا خادم، معاون وزیر ورزش در گفتگوبا «نسیم» امیدوار است امروز همه چیز مشخص شود تا تمام این حرف و حدیث‌ها تمام شود. البته او می‌گوید که اگر مجلس قانون متوقف کردن واگذاری را تصویب کند، وزارت ورزش و جوانان مکلف به اجرای آن است.

به گفته رییس سازمان خصوصی قرار است امروز برنده مزایده پرسپولیس و استقلال مشخص شود. خیلی از طرفداران دو تیم همچنان فکر می‌کنند مزایده امروز هم فرمالیته است و قرار نیست واگذاری انجام شود. به عنوان کسی که از صفر تا صد واگذاری سرخابی‌ها با خبر هستید، چقدر امیدوارید این بار مزایده با موفقیت انجام شود؟

من از روز اول از وزیر ورزش حکم گرفتم که کار واگذاری سرخابی‌ها را انجام بدهم. در واقع من شرایط را برای واگذاری فراهم کردم تا دو باشگاه به یک ثبات نسبی برای واگذاری برسند. به هرحال کار سختی بود چون نمی‌شد دو باشگاه را با این همه بدهی آماده واگذاری کرد. البته کار ما هم بی‌تردید بدون اشکال نبود و همانطور که قبلا هم گفتم، ما سعی کردیم شرایط نسبی را برای واگذاری این دو باشگاه فراهم کنیم چون با وقتی که در اختیار داشتیم خیلی سخت بود که بتوانیم همه چیز را به صورت کامل برای واگذاری فراهم کنیم. حالا هم همه منتظر هستیم که این واگذاری انجام بشود تا بالاخره خستگی یک سال کار از تنمان به در برود.

اما سوال اینجاست که شما امیدوارید این بار این واگذاری انجام شود؟ هنوز هم تردیدهایی در مورد اینکه باشگاه به بخش خصوصی واگذار می‌شوند یا نه وجود دارد و خیلی‌ها امیدی به این موضوع ندارند.

واقعیت این است که کار نه در دست من است و نه دست هیچ عضو دیگری در وزارت ورزش. ما از نظر قانونی هم نمی‌توانیم اطلاعاتی در این باره داشته باشیم چون دیگر کار به طور کامل از دست ما خارج شده. هر اطلاعاتی باشد سازمان خصوصی در مورد آن نظر می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند. ما هم یک گوشه نشسته‌ایم و مثل مردم داریم می‌بینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد و امروز چه کسی نامش به عنوان برنده مزایده بیرون می‌آید. امیدوارم امروز هرچه که هست به صلاح دوتیم باشد.

به نظر می‌رسد پای سیاسیون هم به ماجرای واگذاری این دو باشگاه باز شده. این مساله را تایید می‌کنید؟

من این موضوع را شنیده‌ام ولی نمی‌توانم درمورد آن اظهارنظر خاصی کنم. فقط می‌توانم بگویم که دولت مجری قانون است و ما باید قانونی که تصویب می‌شود را به خوبی اجرا کنیم. به همین دلیل هم نه ما می‌توانیم در این زمینه حرفی بزنیم و نه می‌توانیم کاری انجام بدهیم. البته بازهم می‌گویم که با توجه به اصرار مجلس برای واگذاری دو باشگاه در سال ۹۳، ما کمی شرایط را با عجله فراهم کردیم و به همین دلیل هم کارمان کمی ایراد داشت. با این حال سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی بدهی‌های پیشین دو باشگاه را برای مالکان جدید کرده و حالا هم باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

آیا این مخالفت‌ها باعث نمی‌شود روند واگذاری دو باشگاه متوقف شود؟ به هرحال نمی‌شود با مخالفت‌های مقامات رده بالای کشور مقابله کرد.

به هرحال وقتی سازمان خصوصی می‌گوید مصوبه هیئت واگذاری به دستشان رسیده معنای آن این است که اگر هم مخالفتی هم وجود داشته باشد، دیگر کار از کار گذشته. این مخالفت‌ها هم از نظر من دلیلش حساسیت‌های زیادی است که در مورد واگذاری این دو باشگاه وجود دارد و دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. به هرحال کسی موافق نابودی استقلال و پرسپولیس با میلیون‌ها هوادار نیست و این یک موضوع طبیعی است. شاید به همین دلیل هم باشد که عده‌ای از مقامات رده بالای کشور، با این موضوع مخالفت کرده‌اند. با این حال من امیدوارم امروز تمام این حرف و حدیث‌هایی که در مورد واگذاری دو باشگاه وجود دارد تمام شود تا ما هم نفس راحتی بکشیم.

برخی نمایندگان مجلس هم با واگذاری دو باشگاه مخالفت کرده‌اند. گفته می‌شود وزارت ورزش از نمایندگان خواسته با این مسئله مخالفت کنند تا از زیر واگذاری آن‌ها فرار کند.

هرگز چنین چیزی نیست و وزارت ورزش از مالکیت سرخابی‌ها نفعی نمی‌برد که دوست داشته باشد این دو باشگاه واگذار نشوند. در ضمن ما اگر می‌خواستیم اجازه واگذاری سرخابی‌ها را ندهیم‌‌ همان زمان که طرح واگذاری آن‌ها در سال ۹۳ داشت به تصویب می‌رسید می‌توانستیم جلوی این کار را بگیریم.

گفته می‌شود عده‌ای نماینده‌های مجلس می‌خواهند طرح واگذاری سرخابی‌ها متوقف شود. دلیل این موضوع چیست؟

به هرحال مخالفت‌هایی وجود دارد ولی ما همچنان مثل گذشته مجری قانون هستیم. روزی واگذاری سرخابی‌ها به صورت قانون درآمد و ما آن را انجام دادیم، حالا هم اگر تکلیف شود که این ماجرا را متوقف کنیم، مکلف هستیم که این کار را انجام بدهیم و دیگر حرف و حدیثی هم در این باره وجود ندارد. بازهم می‌گویم که وزارت ورزش از خودش اختیاری ندارد که بگوید این کار انجام بشود یا نشود.

اما شایعه دیگری هم که در مورد شما مطرح است این است که گفته می‌شود شما باعث ورود کارخانه‌های وابسته به خودروسازی در مزایده چهارم شدید. این موضوع را تایید می‌کنید؟

هرگز چنین چیزی درست نیست و متاسفانه پست من در وزارت ورزش طوری است که مدام باید در معرض این مدل سوال‌ها قرار بگیریم که واقعا روحم هم از آن خبر ندارد. من فقط این را می‌گویم که اگر ورود خودروسازان به خاطر من بوده، دولت که من کارمند آن هستم با حضور خودروسازان در مزایده مخالفت کرده، پس ورود خودروسازان به مزایده چهارم نمی‌تواند کار من باشد.

ولی شما در گفتگوی ویژه خبری صحبت‌هایی را مطرح کردید که به نظر می‌رسید کاملا از حضور خودروسازان در مزایده حمایت می‌کنید.

متاسفانه از صحبت‌های من سوء برداشت شده وگرنه اصلا به من ربطی ندارد چه کسی در مزایده شرکت می‌کند. این را هم بگویم که هیئت واگذاری در مورد حضور هر شرکتی در مزایده نظر می‌دهد و ما اصلا نمی‌توانیم دخل و تصرفی در مورد این موضوع داشته باشیم.

قبول دارید با توجه اینکه این دو شرکت دولتی هستند، حضورشان در خصوصی سازی غیر قانونی است؟

در اینکه این دو شرکت در باطن دولتی هستند و از منابع دولتی استفاده می‌کنند شکی وجود ندارد ولی آن‌ها در ظاهر خصوصی هستند و مشکلی برای شرکت در مزایده ندارند. این را هم باید بگویم که این دقیقا شبیه کاری است که باشگاه‌های فولاد خوزستان، ذوب آهن و سپاهان انجام می‌دهند و در عین حال که ظاهر خصوصی دارند، در واقعیت از منابع دولتی استفاده می‌کنند. ما دقیقا‌‌ همان کاری را کردیم که در باشگاه‌های صنعتی انجام می‌شود.

ارسال نظر: