سبحانی: خودروسازان به شرطی می‌توانند مالک سرخابی‌ها شوند که در لیگ برتر تیم نداشته باشند

کدخبر: 1016203

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: اسپانسرهای فعلی تا پایان فصل می‌توانند کارشان را انجام بدهند/ با نارضایتی چند نماینده مجلس نمی‌توانیم واگذاری را متوقف کنیم

گروه ورزشی «نسیم»- مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در مورد شرایط واگذاری جدید سرخابی‌ها صحبت کرده است. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

- مدت‌هاست که از سازمان خصوصی‌سازی خبری نیست. دیگر ماجرای خصوصی شدن دو باشگاه اسقلال و پرسپولیس را پیگیری نمی‌کنید یا تصمیم دیگری گرفته‌اید؟

اصلا اینطور نیست که ما ماجرا را پیگیری نکنیم. فراموش نکنید که خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تصمیم ما انجام نشده که آن را پیگیری کنیم یا نکنیم. مجلس دستور داده این دو باشگاه خصوصی شوند و ما هم موظف به اجرای قانون هستیم. ما منتظر ماندنیم تا فعالیت دو تیم در نقل و انتقالات تمام شود و البته یکی دو هفته از لیگ بگذرد تا دوباره فعالیت‌مان را شروع کنیم. ما نمی‌خواستیم تمرکز این دو تیم را به هم بریزیم.

- برای شروع فعالیت‌هایتان چه برنامه‌ای دارید؟

ما منتظر هستیم که ببینیم مجلس محترم چه تصمیمی می‌گیرد. ما فرض کردیم که شاید در مجلس بخواهند قانون جدیدی را برای سرخابی‌ها تصویب کند و به همین دلیل گفتیم که دو هفته هم از شروع بازی‌های لیگ برتر بگذرد و بعد فعالیت‌مان را شروع کنیم. به هرحال شروع فصل است و طرفداران دو تیم هم دوست ندارند تمرکز تیم‌شان به هم بخورد و به همین دلیل هم ما کمی کارمان را عقب انداختیم. اگر مجلس مصوبه‌ای نداشته باشد، بزودی فعالیت‌مان را آغاز می‌کنیم. البته سعی می کنیم کاری کنیم که با کمترین حاشیه کار خصوصی شدن دو باشگاه انجام شود تا اتفاقی بدی برای استقلال و پرسپولیس نیفتد.

- ولی ظاهرا وزیر اقتصاد اعلام کرده که خصوصی شدن دو باشگاه باید متوقف شود.

من فکر می‌کنم از حرف های وزیر اقتصاد و داریی سو برداشت شده؛ ایشان هرگز نگفتند واگذاری دو باشگاه متوقف شود. آقای وزیر اعلام کردند سرخابی‌ها دیگر به شکل مزایده واگذار نمی‌شوند که البته درست هم گفتند. ما دیگر بنا نداریم استقلال و پرسپولیس را از طریق مزایده واگذار کنیم؛ چون در چهار مزایده قبلی مزایده جواب نداد. باید روش جدیدی انتخاب کنیم که این کار را هم حتما انجام می‌دهیم. هیچکس نمی‌تواند بگوید واگذاری انجام نشود، چون این موضوع مصوبه مجلس است و همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون هستند. وزیر اقتصاد هم در چارچوب قانون حرکت می‌کند.

- با توجه به اینکه گفته می‌شود نماینده‌های مجلس چندان تمایلی به خصوصی شدن دو باشگاه ندارند، آیا پیش آمده که با آنها صحبتی انجام بدهید؟

ما چندین بار از طریق مصاحبه صحبت‌های خود را انجام داده‌ایم و اینطور نیست که هیچ تماسی با نمایندهای محترم نداشته باشیم. ضمن اینکه با بعضی از نماینده‌های معترض مجلس در مورد شکل خصوصی‌سازی هم صحبت‌هایی کرده‌ایم. به هرحال اعتراض وجود دارد اما چیزی که برای ما مهم است، این است که نظرهای فردی برای ما حکم قانون ندارد. فقط در شرایطی ما خصوصی‌سازی دو باشگاه را متوقف می‌کنیم که این موضوع از طرف مجلس به حالت طرح در بیاید. تا بحال این مساله اتفاق نیفنتاده و به همین دلیل هم نمی‌توانیم به اعتراض تعدادی از نماینده‌ها استناد کنیم.

- فکر می‌کنید امکان دارد نماینده‌های مجلس طرح واگذاری سرخابی‌ها را متوقف کنند؟

این موضوع بسیار بعید است و فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد. تا جایی که من می‌دانم پرونده‌های زیادی در صف مجلس قرار دارد و نماینده‌ها فرصتی زیادی برای تغییر این قانون ندارند. ضمن اینکه این مصوبه با امضای بسیاری از نماینده های مجلس صورت گرفته و نمی‌شود به این راحتی آن را تغییر داد. در مجلس شاید در مورد شکل واگذاری اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما در مورد اصل موضوع هیچ اختلافی وجود ندارد.

- حالا که قرار نیست استقلال و پرسپولیس به شکل مزایده واگذار شود، می توانید بگویید که چه شکلی برای مزایده دو باشگاه در نظر گرفته شده است؟

هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم. ما چندین طریق شکل واگذاری داریم که فقط یکی از آنها برگزاری مزایده است. راه‌هایی مثل اجاره و یا مذاکره که هر کدام تعاریف و راهکارهای متفاوتی دارند. البته من ترجیح می‌دهم که این راه کارها را توضیح ندهم چون اگر این کار را بکنم همه فکر می‌کنند سازمان خصوصی‌سازی شکل خاصی از مزایده را مورد نظر دارد؛ در حالی که این‌طور نیست. بعد از دو ماه توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس، هر زمان که بخواهیم کار را دوباره شروع کنیم، هیات واگذاری جلسه می‌گذارد و اعضا در مورد شکل واگذاری تصمیم‌گیری می کنند. ما این بار با وسواس زیادی می‌خواهیم کاری کنیم تا کار واگذاری تمام شود.

- شما دوباره می‌خواهید بحث واگذاری شروع کنید و احتمالا مثل فصل گذشته اسپانسرها حاضر نمی‌شوند به استقلال و پرسپولیس کمک مالی کنند. فکر این موضوع را کرده‌اید؟

این موضوع را دفعه قبل هم حل کرده بودیم. ما در برگزاری مزایده‌های فصل گذشته اعلام کردیم که اسپانسر دو باشگاه برای یک سال قراردادشان اجرا می‌شود و این موضوع هرگز ربطی به آنها پیدا نمی‌کند. امسال هم دقیقا شرایط به همین شکل است و کسانی که اسپانسر این دو باشگاه شده‌اند، می‌توانند تا آخر فصل فعالیت‌های اقتصادی‌شان را انجام بدهند.

- شنیده‌اید که دو کارخانه سایپا و ایران‌خودرو تصمیم جدی دارند که استقلال و پرسپولیس را خریداری کنند؟

بله؛ چیزهایی شنیده‌ام. البته خودتان دیدید که آنها در مزایده سوم و چهارم هم برای خرید سرخابی‌ها جلو آمدند و ما هم جلوی آنها را نگرفتیم. برای ما مهم نیست که آنها می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را بخرند و فقط باید قوانین را رعایت کنند. آنها در شرایطی می‌توانند استقلال و پرسپولیس بخرند که در لیگ برتر تیم نداشته باشند. بنابراین آنها برای جلوگیری از منع قانونی باید دو باشگاه پیکان و سایپا را واگذار کنند.

ارسال نظر: