سلطانی‌فر:

سرخابی‌ها یک ریال هم از بودجه دولت استفاده نمی‌کنند/ برای تکمیل ۴ هزار پروژه ناتمام به ۱۱ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم

کدخبر: 2090278

وزیر ورزش و جوانان در جلسه با اعضای فراکسیون مستقلین مجلس از نیاز وزارتخانه خود به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۴ هزار پروژه ناتمام ورزشی در کشور خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مسعود سلطانی‌فر امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) با حضور در فراکسیون مستقلین ولایی ضمن پاسخگویی به سوالات و مطالب مطروحه از سوی نمایندگان پاره‌ای از مشکلات وزارت ورزش و جوانان را به سمع و نظر نمایندگان حاضر در این نشست رساند.

بنابراین گزارش سلطانی‌فر در این نشست با ابزار امیدواری به ادامه تعامل مجلس با وزارتخانه ورزش و جوانان، با بیان اینکه حدود 4 هزار پروژه ناتمام ورزشی در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بعضاً حدود 20 تا 25 سال پیش کلنگ خورده‌اند، گفت: این پروژه‌ها به دلیل عدم مدیریت توزیع منابع و اختصاص منابع به پرژوه‌هایی که تازه کلنگ‌زنی و به پروژه‌های عمرانی قدیمی اضافه می شوند همچنان ناتمام باقی مانده‌اند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: متاسفانه پول ها بین پروژه‌ها تقسیم شده در حالی که منطق توزیع منابع مالی می‌گوید باید پول ها را بر روی پروژه هایی که 70 تا 80 درصد آن‌ها تکمیل شده، متمرکز کرد و سپس به سراغ پروژه های دیگر رفت اما پول‌ها بین همه پروژه‌ها بدون تقدم و تاخر تقسیم می‌شود لذا پروژه ای که باید طی 3 سال تمام شود 12 سال طول می‌کشد و همین سبب شده، برای پروژه 10 میلیارد تومانی حدود 20 میلیارد هزینه صرف شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این تعداد پروژه ناتمام 11 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، ادامه داد: نمایندگانی که از مشکلات ورزشی شهرهای خود گفتند تصویری درستی از مشکلات ما در تکمیل پرژه‌های ناتمام و حل و فصل مشکلات ارائه داده اند.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به انتقاد نانواکناری، نماینده مجلس مبنی بر اینکه عدالت در توزیع منابع میان تیم های ورزشی عدالت رعایت نمی‌شود به عنوان مثال تیم های پیروزی و استقلال از منابع دولتی استفاده می‌کنند درحالی که برای دیگر باشگاه ها چنین امکانی فراهم نیست، پاسخ داد: سرخابی‌ها یک ریال هم از بودجه دولت استفاده نمی‌کنند و اصلا ممنوعیت داریم و خود مجلس ممنوع کرده است و قانونا نمی‌توانیم یک ریال به تیم لیگ برتری کمک کنیم.

وی با تشکر از نمایندگان به دلیل اختصاص 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت ورزش ، گفت: اگرچه با این مصوبه مجلس سالیانه 1200، 1300 میلیارد تومان به وزارتخانه می‌رسد اما این رقم با نیازهایی ما فاصله عمیقی دارد، در واقع باید حدود 10 سال این منابع اختصاص داده شود و هیچ پروژه جدید هم آغاز نشود تا فقط همین پروژه‌های نیمه تمام به تکمیل برسند، ضمن آنکه باید از این محل برای اشتغال، مسکن جوانان و ورزش بانوان نیز هزینه شود.

سلطانی‌فر افزود: باید به هیئت‌های ورزشی که حدود 14 هزار هیئت می‌شوند نیز رسیدگی شود، چراکه این هیئت‌ها بازوان ما در استان‌ها هستند، هرچند امسال 20 میلیارد تومان برای این مهم بودجه کنار گذاشته شد اما تقریبا به هر هیئت ورزشی یک میلیون و دویست تا سیصد هزار تومان می‌رسد که شاید پول لباس، توپ و وسایل آن‌ها هم نشود.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه اختصاص 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده باید 10 سال ادامه پیدا کند تا بتوان به یک وضعیت منطقی رسید، درخصوص مشارکت بخش خصوصی در پروژه‎ها و موضوعات ورزشی گفت: اقتصاد ورزش در دنیا بسیار بزرگ و در ایران به دلیل عدم فعالیت بخش خصوصی غیرفعال است که باید این اقتصاد را فعال کرد.

سلطانی‌فر افزود: متاسفانه بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی ایران تمایلی به حضور در عرصه ورزش همچون باشگاه داری، ایجاد پروژه های مختلف ورزش ی و سرمایه گذاری ندارند چراکه این مشارکت را برای خود هزینه ای می‌بینند نه درآمدی، بنابراین باید ساز و کار لازم را برای تغییر شرایط فراهم کرد.

وی ادامه داد: اهداف، وظایف و اختیارات وزارتخانه ای که تحویل گرفتم قانونی نبود که این موضوع در دولت تصویب و هفته گذشته به مجلس فرستاده و خواهش می‌کنم هرچه سریعتر آن را تعیین تکلیف کنید، ضمن آنکه نمودار سازمانی وزارتخانه، نمودار سازمانی مصوب نبود که هفته گذشته پس از برگزاری چند جلسه با سازمان اداری و استخدامی ان را تقریبا قطعی کردیم، جالب است بدانید در وزارتخانه 6 باکس به صورت غیر رسمی با 7 معاون داشتیم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین خبر داد: مرکز «مشارکت‌ها، توسعه سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد ورزش» پیش بینی شده است که مسئول آن به عنوان مشاور وزیر و رئیس آن مرکز فعالیت خواهد کرد. هدف از ایجاد این مرکز، توسعه اقتصاد و سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق آن است و این مرکز فعالیت خود را از ابتدای سال 96 به عنوان یک مرکز مستقل آغاز خواهد کرد.

وی همچنین افزود: وزارت ورزش در بخش جوانان به لحاظ قانونی وظیفه رصد، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف را دارد درواقع ما ابزار و منابع لازم برای ایجاد اشتغال و حل مشکلات تحصیلی جوانان نداریم و فقط می‌توانیم رصد کنیم و اقداماتی را در قالب «شورای عالی جوانان» و «ستاد ساماندهی امور جوانان» انجام دهیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه این وزارتخانه در 4 ماه گذشته تلاش کرده زمینه مشارکت جوانان را از طریق گسترش NGO ها را فراهم کند در حالی که سه سال گذشته NGO های فعال در بخش جوانان کمتر از 50 مرکز بوده اما اکنون به 1500 رسیده است، افزود: همچنین خانه‌های جوان از 13 خانه بیشتر شده و تا پایان سال مراکز همه استان‌ها صاحب این امکان به عنوان مرکز تبادل جوانان با مسئولان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تحکیم بنیاد خانواده مراکز مشاوره در 4 ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، افزود: تعداد مراکز مشاوره در کشور در یک حرکت ضربتی از 54 به 90 رسیده است و قرار است 80 تا 90 مرکز دیگر نیز در چند ماه آینده مجوز خواهند گرفت.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص ورزش ‎های حرفه ای، گفت: ما با محافل ورزش ی بین‌المللی در تماس بوده و باید از قانون‌مندی آن‌ها تبعیت کنیم نحوه روابط ما با این فدراسیون‌ها تابع شرایط خاصی است که باید رعایت کنیم، البته تیم‌هایی که فکر می‌کنند حق‌شان در مسابقات داخلی تضعیف شده می‌توانند تقاضای تجدیدنظر بدهند تا بررسی شود.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: