یادداشت ویژه "مجید جلالی" درباره نحوه جوان‌گرایی در سایپا

کدخبر: 981978

"باشگاه سایپا در بخش پایه‌ای سازماندهی مناسبی دارد و مربیان بسیار خوبی در رده‌های پایه مشغول به کار هستند/ کار کشف بازیکنان به خوبی صورت گرفته و این بازیکنان نیز پرورش یافته‌اند" + یادداشت کامل

به گزارش «نسیم» و به نقل از سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران ( ifca.ir )، متن این یادداشت به شرح زیر است:

برای ساختن یک تیم جوان فاکتورهای زیادی نیاز است تا شما بتوانید چنین مجموعه‌ای را آماده حضور در مسابقات کنید؛ چون بازی‌هایی که در لیگ انجام می‌دهید، به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، زمان کافی و فرصت استفاده از جوان‌ها مهیاست اما به شرط اینکه فاکتورهای لازم فراهم باشد. شرایطی که تا حد زیادی در سایپا وجود داشته است.

پشتیبانی مدیریت

لحظه آغاز کار بسیار مهم است. داشتن برنامه‌ای مدون، شرایط مناسبی را برایتان فراهم می‌کند. در ابتدای کار در سایپا این اتفاق افتاد و با مدیریت باشگاه صحبت‌ها انجام شد تا اهداف و برنامه‌ها به درستی پیش برود. نقطه نظراتی مرتبط به‌هم و به دور از برخی مشکلات؛ مشکلاتی که با آن کنار آمدیم و حساسیتی ایجاد نشد تا بتوانیم کاری اساسی انجام بدهیم. پشتیبانی مدیریت از سرمربی تیم و کنار آمدن با برخی مشکلات باشگاه از سوی کادرفنی، باعث شد سایپا بدون مشکل راه را طی کند.

ساختار تیم‌های پایه

باشگاه سایپا در بخش پایه‌ای سازماندهی مناسبی دارد و مربیان بسیار خوبی در رده‌های پایه مشغول به کار هستند. کار کشف بازیکنان به خوبی صورت گرفته و این بازیکنان نیز پرورش یافته‌اند. اولین کاری که نیاز داشتیم انجام بدهیم، سرکشی به تیم‌های پایه بود. کاری که بسیار امیدوار بودیم به خوبی صورت بگیرد. شاید ابتدای راه این امیدواری در تفکرات باشگاه، مربیان پایه و حتی بازیکنان جوان جدی گرفته نشد اما در ادامه راه متوجه شدند سرمربی تیم راغب است ایده‌هایش عملیاتی شود .

فرصت

ماهان رحمانی، بازیکن جوان سایپا (متولد 1375) در دیدار مقابل فولاد در ترکیب اصلی تیمش به میدان رفت

در نیم‌فصل اول اضافه کردن بازیکنان جوان به تیم کمی سخت بود اما آن‌ها به مرور وارد بدنه تیم شدند. در این بین موضوعی که اهمیت داشت، پذیرش این بازیکنان جوان توسط بازیکنان با تجربه بود. بازیکنان با تجربه سایپا با وجود کیفیت بالا ورود این جوان‌ها به تیم را پذیرفتند و به حضور آن‌ها روی خوش نشان دادند. این اتفاق، موضوعی بود که کادرفنی آن را دنبال می‌کرد و از عوامل اصلی جوانگرایی در سایپا بود. بازیکن جوان برای اینکه اولین بار در تمرین بزرگسالان شرکت کند و بتواند حتی به میدان برود، نیاز دارد که از سوی بازیکن بزرگ‌تر حمایت شود و در سایپا این فرصت فراهم شد.

آینده

حمایت‌هایی که مجموعه سایپا از پروژه جوانگرایی انجام داد، بسیار مؤثر بود. حتی زمانی‌که تیم نتیجه نمی‌گرفت، حمایت‌ها به صورت قوی ادامه داشت. این موضوع به پیشرفت روند کاری ما کمک کرد و اکنون در سایپا بازیکنانی حضور دارند که می‌توانند در آینده بزرگی کنند.

سیکل جوانگرایی

در جوانگرایی باید باتجربه عمل کرد. اینکه ناگهان ۹۵ درصد تیم را جوان کنید، شاید باعث ضربه خوردن تیم‌تان شود. جوانگرایی سیکلی دارد که باید طی شود و شما نیاز دارید مرحله به مرحله پیش بروید. جوان کردن تیم به صورت ملایم و منطقی که نتیجه‌گیری را هم به همراه داشته باشد، بهترین سیکل جوانگرایی است و اینگونه هم شما نتیجه گرفته‌اید و هم آینده خوبی ساخته‌اید. اکنون در تیم سایپا از ۳۵ بازیکن لیست بزرگسالان، فقط ۱۴ بازیکن بزرگسال هستند و مابقی را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که از تیم جوانان و امید باشگاه و همچنین بازیکنان جوانی که از لیگ دسته دوم وارد تیم شده‌اند.

چالش‌ها

مشکلات اصلی در راه جوانگرایی به دو موضوع باز می‌گردد. یک موضوع دست خود ماست و می‌توانیم برای آن راه حل پیدا کنیم و موضوع دوم دست فوتبال است و برای حل آن کاری از دست ما ساخته نیست.

چالش اول: بازیکنان جوان سایپا اکنون بین ۱۶ تا ۲۰ سال دارند که باشگاه با آن‌ها قرارداد ۳ تا ۵ ساله امضا کرده. این بازیکنان تا ۲، ۳ سال دیگر سرباز خواهند شد و قانون اجازه نمی‌دهد خودمان آن‌ها را در اختیار داشته باشیم. این چالش بزرگ فوتبال ما در راه سازندگی است. سازندگی در فوتبال باید جدی گرفته شود و موضوع خدمت سربازی باعث شده باشگاه‌های سازنده برای اینکه خودشان از محصولاتشان استفاده کنند، راه‌های دیگری را در پیش بگیرند. بازیکنانی که سال‌ها تربیت شده‌اند، به محض شکفته شدن غیرقابل اسفتاده می‌شوند و باید به تیم‌ها نظامی بروند. این مشکل باید در جلسات هیا‌ت‌مدیره باشگاه‌ها حل و راه‌حلی مناسبی برای آن پیدا شود. یک جوان باید به خدمت مقدس سربازی برود و این موضوع کاملا پذیرفتنی است اما اینکه در فوتبال به برخی تیم‌ها اجازه گرفتن بازیکن سرباز داده نشود، قانون درستی نیست. با رسیدگی به موضوع سازندگی می‌توان بیشتر معضلات اجتماعی را هم حل کرد و به نظرم دستگاه‌های مرتبط باید وارد شوند. موضوع خدمت سربازی در فوتبال به این شکل صدمات اجتماعی و ورزشی زیادی را در پی دارد.

چالش دوم: بازیکنان جوان اکنون با مبالغی بین ۶ تا ۱۵ میلیون قرارداد بسته‌اند. ممکن است این بازیکنان بعد از انجام چند بازی در لیگ بر‌تر و به چشم آمدن، با پیشنهادهای مالی خوبی روبرو شوند. درست است که آن‌ها با باشگاه قرارداد دارند و نمی‌توانند جایی بروند اما حتی رسیدن پیشنهاد وسوسه‌انگیز هم تمرکز آن‌ها را به هم می‌زند که برای این مشکل، خود باشگاه باید راهی پیدا کند تا آینده‌ای با ثبات داشته باشیم.

استفاده مربی از محصولات تولیدی

کار یک مربی در فوتبال باید به گونه‌ای باشد که مفید عمل کند. مربی باید اثرگذار باشد تا به فوتبال و جوان‌ها خدمت کند. اگر در ادامه راه اتفاقاتی رخ بدهد که یک مربی بازیکنانی را پرورش بدهد اما نتواند از آن‌ها استفاده کند، بازهم لذتبخش است اما ترجیح این است که یک مربی بتواند از محصولات تولیدی خودش بهره لازم را ببرد. در این موضوع مسائلی وجود دارد که دست مربی نیست.

جوان‌های سایپا چه کسانی هستند؟

بازیکنان ۱۶ ساله سایپا در نیم‌فصل وارد تیم بزرگسالان شدند که می‌توانند جوان‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ بر‌تر لقب بگیرند. همچنین بازیکنانی از تیم امید و بازیکنان سهمیه زیر ۲۳ سال نیز این فصل به تیم بزرگسالان اضافه شده‌اند. باقر نیاری، ماهان رحمانی، مهدی ترابی، وحید محمدزاده، محمدرضا اخباری، مجتبی رمضانی، علی قلی‌زاده، علی علیزاده، بهمن سالاری، ‌شجاعی و... بازیکنانی هستند که مطمئنا در آینده‌ای نزدیک چیزهای زیادی از آن‌ها خواهید شنید. این بازیکنان یا محصول آکادمی‌های سایپا هستند، یا بازیکنانی‌اند که از سایر تیم‌ها به جمع نارنجی‌پوشان ملحق شده‌اند. منتظر درخشش آن‌ها در تیم جوانان، امید و بزرگسالان باشید .

ارسال نظر: