گزارش ویژه:: پیشرفت زیرنظر مربی انگلیسی، رویای گوام

کدخبر: 1022944

تیم ملی گوام یکی از ۴۰ تیم حاضر در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در آسیا است؛ آنها در کمال شگفتی صدرنشین گروهی هستند که ایران قدرتمند هم در آن قرار دارد

به گزارش «نسیم» و به نقل از سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران (ifca.ir)، بهمن سال گذشته قرعه‌کشی مرحله نخست جام‌جهانی 2018 در آسیا انجام شد تا 12 تیم آخر رده‌بندی فیفا در قاره آسیا در دیدارهای پلی‌آف، حریف یکدیگر را در این مرحله بشناسند. در پایان 6 تیم موفق به راهیابی به مرحله دوم (مرحله اول گروهی) شدند و به همراه 34 تیم دیگر این قاره، 8 گروه 5 تیمی تشکیل دادند. تیم ملی گوام، که نماینده جزیره‌ای در اقیانوس آرام است، یکی از 34 تیم حاضر در رقابت‌هاست. آنها پس از 13 سال در تاریخ 11 ژوئن، موفق شدند بار دیگر در این رقابت‌ها حاضر شوند؛ آخرین باری که آنها در این مرحله حضور داشتند، با شکست‌های تحقیر آمیز 19-0 و 16-0 مقابل تیم‌های ایران و تاجیکستان، از دور مسابقات حذف شدند و اکنون پس از 13 سال فرصت این را دارند که به مرحله نهایی جام جهانی 2018 روسیه صعود کنند.

گوام در گذشته در رتبه 200 رنکینگ فیفا قرار داشت اما آنها اکنون در جایگاه صد و شصتم این رنکینگ و در کنار اندونزی و هند قرار دارند؛ کشورهایی که جمعیت آنها صدها برابر جمعیت گوام است. علاوه بر صعود در رده‌بندی فیفا، پیشرفت گوام را می‌توان در نتایج اخیر این تیم مشاهده کرد؛ آنها ماه مارس در یک دیدار دوستانه مقابل تیم ملی سنگاپور، به تساوی 2-2 رسیدند و در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 آسیا، تیم‌های ترکمنستان و هند را شکست دادند و اکنون صدرنشین گروه D مسابقات هستند. فدراسیون فوتبال گوام هم‌اکنون در جستجوی راه‌های پیشرفت فوتبال این کشور است و آنها امیدوارند بتوانند با "گری وایت"، سرمربی انگلیسی خود، مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 آسیا را با موفقیت پشت سر بگذارند. این سرمربی 40 ساله انگلیسی، سال 2012 به طور رسمی در تیم ملی گوام شروع به کار کرد و این تیم از آن زمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ است. "وایت" که یکی از 16 مربی فارغ‌التحصیل از کانون نخبگان فوتبال انگلیس است، دارای بالاترین مدرک مربیگری فوتبال در کشور آمریکا نیز هست؛ او هم‌اکنون در جستجوی کسب بالاترین مدرک مربیگری در فوتبال آسیاست که باید دوره‌های آن را در کشور ژاپن پشت سر بگذارد."گری وایت"سرمربی تیم گوام از تجربه حضور خود در فوتبال این کشور می‌گوید: «وقتی شما برای توسعه فوتبال یک کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، تنها مختص تیم ملی آن کشور نمی‌شود. گوام در سالهای اخیر اهمیت بیشتری به لیگ جوانان و تیم‌های پایه داده است و فدراسیون فوتبال این کشور نیز تمام تلاش خود را در این امر بکار گرفته‌ است. وقتی هدایت این تیم را برعهده گرفتم، سه چیز را در الویت برنامه کاری خود قرار دادم. اولین کار پایین آوردن میانگین سنی تیم ملی گوام و ایجاد فضای رقابتی میان آنها بود. پس از آن هدف‌هایم را به طور دقیق شناسایی کردم و در آخر تصمیم گرفتم که با فدراسیون فوتبال این کشور برای آموزش مربیان جدید به منظور ترویج افراد مستعد و با دانش همکاری کنم. اکنون بازیکنان نوجوان گوامی برای تکمیل روند آموزش‌های خود، به موسسه‌ای در آمریکا انتقال می‌یابند».

وی ادامه داد: «وقتی به بازیکنان حاضر در آکادمی‌های فوتبال گوام نگاه می‌کنم، از روند پیشرفتشان لذت می‌برم؛ بازیکنانی که 3 سال پیش که به اینجا آمدم 8 ساله بودند و اکنون 11 سال دارند و آموزش‌های زیادی را دیده‌اند و نسبت به رده‌های سنی بالاتر، یک قدم جلوتر هستند. وقتی فعالیتم را در گوام شروع کردم، در ابتدا از مسئولان فوتبال این کشور درباره تمامی بازیکنان واجدالشرایط که توانایی بازی در تیم ملی را دارند سوال کردم و متوجه شدم که استعدادهای زیادی در لیگ محلات این کشور وجود دارد. تصمیم گرفتیم مستعدترین بازیکنان که نسبت به سایرین در سطح بالاتری قرار دارند را برای آموزش به آمریکا بفرستیم و هدایتشان را به مربیان با دانش انگلیسی و آمریکایی بسپاریم». "وایت" در پایان گفت:« از 23 نفر ترکیب کنونی‌مان، 15 نفر به طور حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و این نتیجه سخت‌کوشی آنها در این 3 سال است. ما برای رسیدن به اهداف بلند مدت‌مان در 10 سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای موفقیت باید مرحله به مرحله گام برداریم و سخت تلاش کنیم. در حال حاضر با تیم‌های ایران، ترکمنستان، هند و عمان هم‌گروه هستیم و دو بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌ایم. اکنون صدرنشین گروه D هستیم و می‌خواهیم این روند را حفظ کنیم».

ارسال نظر: