حداکثر دریافتی کارمندان باید ۷ برابر حداقل دریافتی باشد

کدخبر: 2374633
خبرنگار:

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه این کمیسیون حداکثر دریافتی کارکنان دولت باید ۷ برابر حداقل دریافتی باشد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم‌آنلاین، به نقل از مهر؛ حمیدرضا حاجی بابایی امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن ماه) در نشست خبری که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، حداکثر حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۱ هفت برابر حداقل حقوق پرداختی خواهد بود.

حاجی بابایی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده انجام شود و اعتباراتی را برای این موضوع اختصاص داد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: برای نخستین بار در لایحه بودجه کشور صندوقی برای حمایت از بیماری‌های صعب‌العلاج راه اندازی شده است. در این صندوق ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی و ۵ هزار میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: این تسهیلات به افراد بی بضاعت که از قبل شناسایی شده است، پرداخت می‌شود.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال آینده با رقم ۱۳۷۲ هزار همت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، گفت: دولت نتوانست تاییدیه برداشت ۲۰ درصدی از صندوق توسعه ملی را دریافت کند و بنابراین ۱۳۷ همت منابع دولت در بودجه کاهش پیدا کرد. ما منتظر بودیم دولت با نامه‌ای ۱۳۷ همت مذکور را از طریق معرفی منابعی تامین کند یا این رقم را از مصارف کم کند که این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه درباره کالاهای اساسی و یارانه‌ها تصمیم مهمی در کمیسیون تلفیق بودجه گرفتیم، ادامه داد: حدود ۸۰ همت به مبلغی که دولت در لایحه پیش بینی کرده بود، اضافه کردیم. مجموع دو رقم مذکور یعنی ۱۳۷ همت و ۸۰ همت حدود ۲۲۰ همت می‌شود که ما باید این عدد را که موجود نبود، تعیین تکلیف می‌کردیم که اقدام مشکلی بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره ارز ترجیحی، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق بودجه باید تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده‌ای می‌گرفت مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده تخصیص یابد یا خیر. مهم‌ترین موضوع در کشور بحث ارز ترجیحی است، مردم نگرانی بسیاری در این خصوص دارند و موافقان و مخالفان و همه کارشناسان در این حوزه به اظهارنظر پرداختند.

تصویب ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد. علاوه بر این رقم، حدود ۴ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی برای گندم پیش بینی شد. در واقع، برای یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ همت منابع پیش بینی شد، در صورتی که دولت تنها ۱۷۲ همت پیش بینی کرده بود و ما به این عدد حدود ۸۰ همت اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه قیمت گندم در سال آینده به ۹,۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به این عدد در سال آینده، به واردات گندم نیازی نداریم، این در حالی است که هر ساله حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار واردات گندم داشتیم. در سال آینده با توجه به قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم، کشاورزان کشت خود را افزایش می‌دهند و میزان اشتغال در این حوزه بیشتر خواهد شد. با این قیمت گندم، میزان مصرف این کالا از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن می‌رسد و قاچاق آن از بین خواهد رفت. دولت همچنان در سال ۱۴۰۱ آرد را به نانوایان با نرخ کیلویی ۶۶۰ تومان تحویل خواهد داد.

معیشت مردم را مدنظر قرار دادیم

حاجی بابایی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ معیشت مردم را مدنظر قرار داد. تخصیص ۲۵۰ همت یارانه برای سال آینده به این معناست که مجلس مشکلات مردم را لمس کرده و از آنها آگاه است و تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم به کار گرفته است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ متذکر شد: جدول شماره ۱۴ در کمیسیون تلفیق حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بسته شد که از این عدد حدود ۲۵۰ همت برای کمک به ارز ترجیحی و نهاده‌های کشاورزی و گندم اختصاص یافت. در سال آینده حدود ۷۳ همت یارانه نقدی پرداخت می‌شود. حدود ۲۲ همت از این محل برای مناطق محروم به منظور تامین مسکن، آب، راه، مدرسه و خانه‌های بهداشت پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ جدولی پیوست تبصره ۱ خواهد شد که در آن میزان درآمد نفتی، هزینه‌ها و اقداماتی که انجام می‌شود از جمله یارانه سوخت شفاف و مشخص خواهد بود. با این جدول بودجه نفت هر سال شفاف‌تر خواهد شد.

کمیسیون تلفیق حداقل حقوق‌ها را ۶۰ درصد افزایش داد

حاجی بابایی با اشاره به موضوع حقوق، ادامه داد: ما حداقل دریافتی بازنشستگان را به ۵ میلیون تومان و حداقل حقوق شاغلان را ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کردیم. کمیسیون تلفیق حداقل حقوق‌ها را ۶۰ درصد افزایش داد. پرداخت حقوق تا ۵ میلیون تومان معاف از مالیات است. همچنین حقوق‌های ۵ تا ۱۵ میلیون تومان، شامل ۱۰ درصد مالیات می‌شود، این در حالی است که دولت مالیات حقوق تا ۱۰ میلیون تومان را ۱۰ درصد در نظر گرفته بود.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: