محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

تبادل زندانیان آمریکایی وقت زیادی پشت‌پرده گرفت/ صدور حکم بازداشت برای ۱۰ نفر از محکومان پرونده ارزی

کدخبر: 2022302

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم حبس برای ۱۰ نفر از محکومان ارزی و صدور کیفرخواست برای ۴۸ نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی «نسیم آنلاین»، حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود در سال 95 گفت: حجت الاسلام بهرامی به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری معرفی می‌شود.

وی در سخنانی درباره عملکرد سال 94، اظهار کرد: سه اردوگاه از 7 اردوگاهی که در دست تجهیز بود راه اندازی شد و تعدادی از متهمان مواد مخدر به آن اردوگاه ها منتقل شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از عفو 11 هزار زندانی در سال 94 خبر داد و گفت: در سال گذشته، 11 هزار نفر مشمول عفو رهبری قرار گرفتند که برخی منجر به آزادی و برخی منجر به تعلیق حبس شد و نیز 51 هزار مورد مرخصی در سال گذشته به زندانیان اعطا شد.

سخنگوی قوه قضائیه از کاهش 20 درصدی جمعیت کیفری سال 94 نسبت به سال 93 خبر داد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: حدود 135 هزار پرونده در دیوان عدالت اداری مانده است.

وی درباره پرونده بابک زنجانی گفت: در اواخر سال 94 این پرونده در دادگاه بدوی به سرانجام رسید و حکم به وکلای 3 متهم ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال 94 قوه قضائیه اقدامات مهم و قابل تقدیری داشت که یکی از آنها پرونده نفتی با هزاران صفحه بازجویی بود که 26 جلسه دادگاه فقط 3 متهم پرونده داشتند که حکم مفسد فی الارضی این سه متهم به وکلا ابلاغ شده که در فرجه اعتراض کنند که در این صورت پرونده به دیوان می رود

اژه ای در ادامه بیان داشت: مطلقا این حرف درست نیست که قوه قضائیه این حکم را داده تا متهم بدهی اش را برگرداند البته قبلا و الان هم دنبال کرده بدهی ها را بازگرداند و دنبال این هستیم که این فرد اگر می تواند اموالی را قرض کند و طلب را بازگرداند.

وی افزود: این هم صحیح نیست که قوه قضائیه حکم داده و قصد بر اجرا نیست و اینکه ما می گوییم نمی دانیم پرونده به کجا می رسد واقعا نمی دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در مورد پرونده ارزی نیز 400 جلد پرونده بود که به نتیجه حبس رسید.

اژه ای همچنین گفت: سال گذشته یکی از پرونده هایی که وقت گیر بود و حاشیه داشت پرونده مهدی هاشمی بود که بالاخره به زندان رفت.

وی گفت: در پرونده مدیرعامل بانک صادرات 44 نفر به دادگاه رفتند که احکام آنها صادر شده است یا به زودی صادر می شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: پرونده ای که پشت پرده خیلی وقت از قوه قضائیه گرفت پرونده مبادله چند زندانی با آمریکایی ها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود.

اژه ای افزود: پرونده دیگر که خیلی وقت گرفت پرونده حمله به سفارت عربستان بود که 121 نفر جلب شدند و 24 نفر نیز احضار شدند که 48 نفر نیز کیفرخواست صادر شده البته تعدادی هم در دادگاه ویژه روحانیت هستند.

وی اظهار داشت: یکی از پرونده هایی در سال 94 پیگیری شد و ادامه دارد پرونده صندوق ثامن الحجج بود که گفته شده بود بیش از دو میلیون و 400 هزار سپرده گذار دارد که گفته شده 750 هزار صاحبان حساب آن تعیین تکلیف شده و حدود هزار میلیارد هم پرداخت شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از دیگر موضوعات معوقات بانکی است که البته باید بانک مرکزی از ایجاد آن جلوگیری کند که معوقات کم نشده ولی معوقات دانه درشت ها کم شده بود در مواردی معوقات که بالای 6000 میلیارد بود کمتر شده است که البته تعدادی از این موارد منجر به بازداشت شد که برخی با بانک ها توافقاتی کرده اند.

اژه ای گفت: ما از لحاظ بودجه به شدت در مضیقه هستیم و برخی از مواردی که چک آن صادر شده بود را هم ندادند که امیدواریم در فروردین بدهیم؛ در سال 94 1088 نفر به قضات ما افزوده شد و وارد مرحله قضا شدند. هر قاضی حداقل 3 کارمند می خواهد که اگر دولت و مجلس مساعدت کنند حداقل 3000 قاضی برای این 1000 نفر می خواهیم.

وی اظهار داشت: 44 درصد زندانیان ما مربوط به مواد مخدر هستند و بیشترین مرگ و میر در زندان ها هم مربوط به موادمخدر هستند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در سال 94 تبلیغات سوئی در مورد نقض حقوق بشر در مورد این معتادان انجام شده اولا قوه قضائیه براساس قانون عمل می کند و کسی را که مجازات می کند مطابق قانونی است که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسیده است و قاضی ما نمی تواند کسی که یک گرم بیش از 100 گرم هروئین یا شیشه داشته باشد به غیر از اعدام حکم کند.

اژه ای ادامه داد: آن چیزی را که نیروهای ناتو و امریکایی ها در افغانستان به عنوان حقوق بشر انجام داده اند را ببینید بعد اینها مدعی حقوق بشر هستند.

وی اظهار داشت: بعضی از مرض های صعب العلاج از همین معتادان از کشورهای همسایه وارد می شوند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: شما ببینید مساله به مهمی مواد مخدر اصلا چند جلسه به ریاست رئیس جمهور چه در این دولت و چه در دولت های اخیر داشته است، ما معتقدیم اگر همه کسانی که وظیفه ای داشتند به وظیفه خود عمل می کردند شاید این مشکلات را می شد حل کرد.

اژه ای بیان داشت: اینکه فکر کنند ما با حرف احمدشهید و دیگران از مصوبات خود کوتاه خواهیم آمد حرف درستی نیست

وی ادامه داد: در سال 94 اولویت های ما مصون سازی قوه بود تا آنهایی که به نام قوه سوءاستفاده می کنند به شدت و بدون هیچ اغماضی برخورد کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام عملی تذکر داده شده که توسط بازرس کل کشور بررسی شود و مرتبا گزارش داده شود و همچنین به دادستانی و بازرسی کل کشور گفته شده با کسانی در جهت اقتصاد مقاومتی کارشکنی می کنند برخورد کنند.

اژه ای خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که به دادستان کل کشور ابلاغ شده بود این بوده که امنیت کسانی که می خواهند فعالیت اقتصادی سالم داشته باشند تامین شود.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگر که مورد توجه است در سال آینده مبارزه با فساد بدون تبعیض است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در استان تهران بیش از 2000 قلع و قم داشتیم و بیش از 31 هزار در استان ها رفع تصرف شد.

اژه ای گفت: در پرونده بابک زنجانی از رضا ضراب نامبرده شده است ولی قراری برای وی صادر نشده است همچنین چیز جدیدی از طرف آقای زنجانی به عنوان اموال معرفی نشده است و نه کشف شده است.

وی گفت: پرونده هایی هستند که تشکیل شده ولی رسیدگی نشده است و پرونده در دست رسیدگی است و پرونده ای که اشاره کردید (احمدی نژاد و بقایی) در دست رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: درخصوص پرونده ملاوردی مطلبی که مطرح شده بود از سیستان بلوچستان پرونده به تهران فرستاده شده و قرار است در این خصوص در دادگاه توضیح دهند.

اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: چیزی به صورت رسمی به قوه قضاییه (در مورد مبادله سیامک نمازی با شیخ زاده) منتقل نشده است.

وی همچنین گفت: کسانی که از روی عمد برای منفعتی جان انسان ها را به خطر می اندازند هیچ کسی نباید در مورد آنها کوتاه بیاید که یک طرف آن وزرات بهداشت است و طرف دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و داروهای قاچاق است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در مورد تخلفات انتخاباتی چیزی حدود 900 و خورده ای پرونده تشکیل شده که ممکن است برخی از آنها مختومه شده باشد و بعضی از پرونده ها در مورد خرید رای بوده است؛ اگر گزارشی در مورد تخلفی شده باشد حتما رسیدگی می شود.

اژه ای در پایان گفت: آقای محمدرضا رحیمی از 15 روز مرخصی عید استفاده کردند و غیبت هم نکردند ولی اینکه مرخصی تمدید شده یا نه را نمی دانم.

ارسال نظر: