سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

وزارت خارجه و بانک مرکزی به حکم غیرقانونی دیوان عالی آمریکا واکنش جدی نشان دهند

کدخبر: 2025821

محسنی اژه‌ای درباره حکم غیرقانونی دیوان عالی آمریکا با بیان اینکه اینکه ناکامی‌،‌ کم‌کاری و هر چیزی را گردن دیگری بیندازیم به دور از انصاف است، گفت: وزارت امور خارجه و بانک مرکزی باید نسبت به این اقدام ظالمانه خلاف قانون واکنش جدی نشان دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نود و پنجمین نشست خبری با خبرنگاران در خصوص رفع تصرف اراضی که به صورت غیرمجاز تصرف شده است گفت: ١٩٩٩٠ پرونده منجر به صدور حکم نهایی شد و از اینها ٣٧٢٩٧ هکتار از اراضی که تصرف شده بود به دولت مسترد شد.

وی در خصوص تصرفات و ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهای زنجان گفت: ساختمان های غیر مجاز تخریب شده و از طریق جهاد کشاورزی و دادستانی به این افراد هشدار داده شده که اگر تصرف یا ساخت و ساز داشته باشتد تخریب خواهد شد.

اژه ای در خصوص شهدای منا گفت: از مجموع این شهدا، تاکنون خانواده‌های ١٨٥ نفر از آنها و ١١ نفر از مصدومین شکایت کردند و الباقی شکایتی نداشتند.

وی در خصوص افرادی که با سودجویی و دریافت پول ادعای تأثیرگذاری در پرونده‌ها را دارند گفت: پرداخت رشوه شامل پرونده دیگری خواهد شد اما در فروردین ٩٥ افراد باندی در غالب یک موسسه حقوقی در تهران بازداشت شدند که به نام افراد مختلف در قوه قضاییه اقدام به دریافت پول می‌کردند که بیش از ٨ نفر تا کنون در این رابطع دستگیر شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده بورسیه‌های وزارت علوم گفت: بعد از نامه ریاست قوه به رهبری و کسب اجازه از ایشان برای رسیدگی فوق العاده این پرونده، ریاست قوه قضائیه از وزارت علوم درخواست معرفی شاکیان را داشت و ایشان به چند قاضی ارجاع دادند تا بررسی کنند و رسیدگی کنند.

وی در ادامه در خصوص پرونده موسسه ثامن الحجج گفت: بانک مرکزی فردی را مسول رسیدگی این پرونده کرد، وزارت اطلاعات هم همچنین؛ البته این کار تمام نشده و تا امروز حدود ٨٠٠ هزار تا از حساب‌های مردم تعیین تکلیف شد که به این تعداد ١٢٢٥ میلیارد تومان پرداخت شده و بسیاری از احکام انها ابلاغ شده است.

اژه‌ای در خصوص پرونده سیگارهای وارداتی با بیان اینکه ٨ نفر در این خصوص به دادگاه رفتند گفت: این پرونده در مرحله رفع نقص است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفند گذشته گفت: ٩٤٣ پرنده در دادگستری کل کشور در خصوص تخلفات انتخاباتی تشکیل شد که تعدادی از آنها جرم نبود و به انها رسیدگی شد و ٤٣٣ مورد تعیین تکلیف قطعی شده و الباقی در مرحله رسیدگی است.

اژه‌ای در مورد اختیارات نیروی انتظامی برای برخورد با موارد اجتماعی با بیان اینکه اصل ٨ قانون اساسی در مورد امر به معروف و نهی از منکر است که سالها قانونی مستقلی نداشتیم گفت: اکنون این قانون تصویب شد و با تعلل ریاست جمهوری ابلاغ شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون هم حکومت و هم خود مردم در خصوص امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند؛ در موارد مختلف این قانون برای دولت و قوه مجریه و قضاییه تکالیف داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه امر به معروف زبانی و نوشتاری بر عهده همگان است گفت: اما در حوزه عمل بر عهده دولت است که باید دید دستگاه‌های مختلف دولت در این امر چه کرده اند.

وی افزود: نیروی انتظامی بر این اساس موظف است با موارد تولید، توزیع و استفاده از برخی لباس‌ها خلاف برخورد کند.

اژه‌ای اظهار داشت: براساس اصل برخورد با متهاجرین بر فساد و فحشا و هم در مورد رفتار و پوشش و سایر ناهنجاری‌های آشکار که افراد مرتکب جرم می‌شوند دستگاه قضایی وظیفه دارند برخورد کند.

وی با تاکید براینکه دستگاه قضا از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حمایت میکند گفت: نیروی انتظامی اگر با این موارد برخوردی نکند باید مورد بازخواست قرار گیرد.

معاون اول دستگاه قضا در خصوص غرامت تعیین شده از سوی آمریکا و اظهارات دولتی‌ها در مورد سهل انگاری دولت قبل گفت: این اولین اقدام ظالمانه آمریکا نبوده و اخرین هم نیست؛ بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها باید واکنشی جدی به این تصمیم نشان دهند، این بی‌انصافی است که هر وقت کم آوردیم گناه را گردن دیگری بیندازیم؛ وزارت خارجه و بانک مرکزی باید در این مورد به طور جد اقدام کنند.

اژه‌ای در مورد امکان سوءاستفاده از گشت نامحسوس پلیس گفت: خوش سلیقگی نیست که این عنوان را انتخاب کردند، اما قوه قضاییه نسبت به برخورد با جرایم از سوی نیروی انتظامی حمایت می‌کند، پلیس باید مراقب باشد کسی از این عنوان سو استفاده نکنند.

سخنگوی قوه قضاییه د مورد قتل دختر ٦ ساله افغانی و شایعه ایجاد شده در خصوص آزادی با وثیقه قاتل به دلیل سن پایین گفت: به طور طبیعی همه در این خصوص متاثر شدیم، جرمی که اتفاق افتاد همه با احساس مسولیت تمام وارد شدند و خانواده وی را تسلی دادند.

وی افزود: دستگاه‌های مسئول در مورد این پرونده وارد شدند و با حساسیت بالا و جدیت پرونده را پیگیری می‌کنند و در اولین فرصت همه دستگاه‌ها، خارج از ضوابط و به دور از ملیت مقتول این پرونده را پیگیری می‌کنند،

اژه‌ای خاطر نشان کرد: قاتل بالغ است و نتیجه پرونده را نیز دادگاه اعلام خواهد کرد اما قطعا بعد از مجازات این فرد همین افرادی که اکنون مدعی مجازات او هستند، همین مدعیان حقوق بشر فریاد میزنند که در ایران فرد زیر ١٨ را مجازات کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی بیان جزییات جنایت به نفع خانواده صدمه دیده نیست گفت: دمیدن هر روزه در این موضوع به نفع خانواده مقتول نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: این پرونده با شدت و دقت پیگیری می‌شود، بخشی از نظر پزشکی قانونی اعلام شده و بخشی دیگر امروز اعلام می‌شود و بر اساس این نظریات نتیجه دادگاه اعلام می‌شود.

وی در خصوص بازداشت و آزادی بقایی و اتهامات وی گفت: تاکنون اتهام جاسوسی به ایشان تفهیم نشده است، اتهام تفهیم شده به او بخشی از آن مالی است، اما از بیان جزئیات آن معذورم.

اژه‌ای در خصوص حضور یکی از مجریان شبکه ماهواره‌ای در جشنواره تهران گفت: ما در خصوص شبکه‌ها و سایت‌هایی که فساد را ترویج می‌کنند، تذکر و در نهایت برخورد میکنیم، اگر در داخل باشند شناسایی می‌شوند و اگر از خارج وارد شوند مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد نامزدی احمدی نژاد در انتخابات و پرونده وی با بیان اینکه پرونده در همان مسیر خودش ادامه دارد گفت: تشخیص صلاحیت الزاما به داشتن یا نداشتن پرونده نیست، صلاحیت باید توسط شورای نگهبان احراز شود؛ قوه قضائیه کار خودش را انجام می‌دهد و کاری به نامزد شدن فرد ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا شوهر خانم مشهدی که همسرش را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد با وثیقه ازاد شده یا خیر؟ گفت: وی بازداشت است و ازاد نشده و پرونده وی در حال بررسی است.

اژه‌ای در مورد وظیفه دستگاه‌های در اجرای قوانین گفت: اگر قوانین اجرا انجام نشود بازرسی کل کشور گزارشی تهیه می‌کند، اگر جرمی واقع شده باشد به دستگاه قضا ارجاع می‌دهند.

وی با بیان اینکه در مورد تولید داخل پرونده‌ای نداشتیم که اقدامی انجام نشده که تولید متضرر شود گفت: اما اگر عمدا باید اجازه‌ای بدهند و نمی‌دهند یا به عمد ضرر رسانی می‌کنند، برخورد می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده مهرداد اولادی با اشاره به اینکه پرونده تشکیل شده است گفت: پزشکی قانونی نظریات اولیه را داده و موضوع خود کشی وی منتفی است علت اینکه علت مرگ چیست هنوز مشخص نیست و باید منتظر جواب آزمایشات بود.

وی در خصوص خرید چندبرابری هواپیماهای فلایت چک از دانمارک و حاشیه‌های امنیتی اقتصادی آن گفت: هنوز مستندات آن را ندیدم در صورت ارائه استاد سازمان بازرسی کشور وارد میشود به اسن موضوع

در مورد خرید و اجاره بیش از قیمت هواپیماهای فلای جت گفت: در مورد خرید اطلاع نداریم اما اگر دلیلی بر گرانفروشی باشد دستگاه قضا وارد می‌شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار «نسیم آنلاین»، در خصوص اقامه دعوای دانشجویان بورسیه از وزارت علوم بابت انتشار اسامی آنها در فضای مجازی در دادسرای رسانه گفت: این مساله دو بعد دارد یکی قطع بورسیه هاست که وزارت علوم انجام داده است که آن اجازه که از رهبری گرفته شد به دلیل همین موضوع است بُعد دیگر این مساله کیفری است که انها به دلیل انتشار اسامی، شکایت کیفری خود را به دادسرای تهران داده اند که همچنان در حال برررسی است و به قرار نرسیده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت جسمانی امید کوکبی و اینکه نیمی از محکومیت خود را گذرانده است، قوه قضائیه چه تصمیمی را درباره وی اتخاذ می‌کند؟ گفت: ایشان به اتهام جاسوسی محاکمه و به 10 سال حبس محکوم شده‌اند و حکم‌شان قطعی است. جرم جاسوسی برای بیگانه طبعاً ‌در مواردی مجازات بالاتر از این دارد.

وی ادامه داد: به نظرتان آیا اگر کارمند معمولی جاسوسی کند مهم‌تر است یا کارمند فنی که می‌تواند با دادن اطلاعات به بیگانه خسارت بیشتری را به کشور وارد کند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در مورد اصل جرم در این پرونده باید بگویم که رسیدگی شده و وی محکوم شده است. افراد داخل زندان هم مانند افراد دیگر مریض می‌شوند. اگر در داخل زندان امکانات زندان باشد که معالجه می‌شود در غیر این صورت به بیرون منتقل می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: در مورد وی یادآور می‌شوم که در بیمارستان تحت درمان است. اگر پزشکی قانونی نظر دهد که حضور یک زندانی در زندان به طور مطلق و یا تحت شرایطی در زندان وضعیت او را تشدید می‌کند تصمیم لازم اتخاذ می‌شود. در این صورت سازمان زندان‌ها و دادیار زندان با نظر پزشکی قانونی می‌تواند شرایطی را فراهم کند و اگر شرایط بیمار طوری باشد که باید قرنطینه شود و به هیچ وجه امکان حضور وی در زندان نیاز نیست، لذا باید در بیمارستان ویژه تحت بستری باشد که همه این امکانات با نظر پزشکی قانونی انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: وی از امکانات لازم برخوردار است.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: احکام متهمان بانک صادرات صادر شده، ولی هنوز ابلاغ نشده است و بعد از ابلاغ توضیحات لازم را ارائه می‌دهم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه احکام بانک صادرات صادر شده پرونده خاوری به کجا رسید؟ گفت: وی هنوز غیابی محاکمه نشده و من از این موضوع ناامید ناامیدم. من از استکبار ناامیدم. زیرا کسانی که مدعی مبارزه با تروریست و فسادند اگر راست می‌گویند باید همکاری می کردند. ما اکنون چند نفر از افراد فراری را داریم که جرم‌شان پولشویی است و آزاد هستند. چه بهانه‌ای دارند که آنها را نشان نمی‌دهند.

وی افزود: بعید می‌دانم که وی برگردد اما اگر برگشت می‌تواند واخواهی کند و دوباره پرونده با حضور خودش رسیدگی شود.

وی در در مورد اعلام تغییر حکم بابک زنجانی گفت: لایحه اعتراضی از سوی وکیل وی اعلام شده است و تغییر حکمی که برخی رسانه اعلام کرده‌اند، سهوالقلم است و تغییری اساسی در خود حکم ایجاد نمی‌کند.

اژه‌ای در پایان تاکید کرد: برای حمایت از تولید داخلی جلساتی با اتاق بازرگانی برگزار کردیم و قرار است که افرادی که در راستای تولید داخل کارشکنی می‌کنند، با انها برخورد شود، اما تا کنون پرونده‌ای با این موضوع نداشتیم.

ارسال نظر: