معاون فرهنگی قوه قضائیه: پرونده "م.ه" محک و آزمونی دیگر برای قوه قضائیه است

کدخبر: 982965

حجت الاسلام صادقی در نشست خبری گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی لازم است تا هر دستگاهی وضعیت خود را معلوم کند/ از اینکه یک فرد متدین و معتقد به مسائل ارزشی (رحیمی) تخلف کرده ناراحت هستیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه مسائل قضائی مسائلی نیستند که با هیجانات سیاسی از نوع خواص زدگی و یا عوام زدگی‌اش سازگاری داشته باشد، گفت: پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول دولت گذشته از پرونده‌های مهمی بود که در دستگاه قضائی مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی در همین رابطه ،عنوان کرد: در واقع محمدرضا رحیمی مهمترین مسئول سیاسی بود که تا کنون از سوی دستگاه اجرایی محاکمه شده و از این جهت اجرای عدالت و اقتدار دستگاه قضائی در رسیدگی به پرونده فرد مذکور بسیار مهم است.

حجت الاسلام صادقی همچنین با تأکید بر اینکه برخورد صرفاً مقتدرانه از سوی قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده ها کافی نیست، افزود: علاوه بر اقتدار، عدالت نیز باید در روند رسیدگی به پرونده‌های قوه مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه پرونده محمدرضا رحیمی حتماً عادلانه رسیدگی شده چرا که دقت بسیاری در مورد آن لحاظ شده و قاضی عادلی نیز به آن رسیدگی کرده، اذعان داشت: پرونده مذکور کار ارزشمندی بود از این بابت که یک مسئول بلند پایه‌ای با سوابق خدمتی بسیار زیاد که از لحاظ دسته‌بندی‌های سیاسی خودی محسوب می‌شده محاکمه شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در همین راستا با بیان اینکه هنوز هم محمدرضا رحیمی را خودی می‌دانیم البته یک خودی متخلف، ابراز تاسف کرد: از این که یک فرد متدین و معتقد به مسائل ارزشی تخلف کرده است ناراحت هستیم ولی به هر حال پیش آمده است بر همین مبنا باید تأکید شود که نکته مهم در مورد رسیدگی به پرونده محمدرضا رحیمی این است که دستگاه قضائی بدون هیچ ملاحظه‌ای نسبت به اینکه وی خودی و مسئول بوده و خدماتی ارائه داده محاکمه شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرونده آقا زاده معروف م.ه که در حال حاضر از سوی قوه قضائیه در حال رسیدگی است، تأکید کرد: پرونده فرد مذکور پرونده سنگینی است که 12 اتهام سنگین دارد.

وی خاطرنشان کرد: قاضی پرونده م.ه بسیار دقیق النظر و عادل است و سوابق بسیار درخشان دارد البته او تنها نخواهد بود و بستگی به میزان حکم صادره و اینکه حکم وی به دیوان برود یا نه می‌توان گفت که چندین قاضی دیگر هم در دیوان حکم وی را نظارت خواهند کرد.

وی بر ضرورت رعایت عدالت و اقتدار در رسیدگی به پرونده م.ه از سوی دستگاه قضائی تأکید کرد و گفت: در مورد این پرونده انتظار می‌رود هم با عدالت و هم با اقتدار روند پیش رود اما این را هم باید در نظر گرفت که در بسیاری از رسانه‌ها گوینده‌ها و نویسنده‌ها صرفاً یک سوی مسئله را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

حجت الاسلام صادقی در همین رابطه با بیان اینکه عده‌ای از رسانه‌ها صرفاً دم از لزوم اقتدار قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده م.ه زده و می‌گویند باید با اقتدار با این پرونده برخورد شود، گفت: آنها در انتشار اخبارشان پرونده م.ه را با پرونده محمدرضا رحیمی مقایسه می‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند اگر پرونده محمدرضا رحیمی 15 سال حبس گرفته است پرونده م.ه باید 150 سال حکم بگیرد که در مورد این باید گفت این گونه حرف زدن‌ها منطق ندارد و صرفاً سبب اشتهای کاذب می‌شود یعنی وقتی معنای اقتدار قوه قضائیه آن می‌شود که در سطح افکار عمومی پرونده م.ه 150 سال حکم بگیرد برفرض اگر این پرونده 5 سال حکم بگیرد افکار عمومی نسبت به این حکم قانع نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته بسیاری از رسانه‌ها به جای قاضی در مورد پرونده م.ه حکم صادر می‌کنند، افزود: عده‌ای طومار صادر می‌کنند و عده‌ای دیگر فشار می‌آورند و این فشارها هم از سوی خواص است تا از رانت‌هایی استفاده کنند و هم فشار عوامانه است اما باید توجه شود که قاضی باید بدون اینکه تحت تأثیر این جریانات قرار بگیرد کارش را انجام دهد.

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند مسئله را سیاسی کنند اما این روند غلطی است، اظهار داشت: از سوی دیگر عده‌ای می‌خواهند اشتهای افکار عمومی را بالا ببرند تا هر جور حکم صادر شود مردم راضی نشوند اما این رویه نیز خیانت به افکار عمومی است چرا که نباید برای اذهان عمومی پیش‌داوری ایجاد شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ضمن درخواست از رسانه‌ها برای ایجاد تلطیف فضا و کاستن فشار از دوش قاضی پرونده م.ه، متذکر شد: برخی می‌گویند پرونده مذکور یک محک و آزمونی دیگر برای قوه قضائیه است که البته اصل محک بودن درست است ولی چه کسی می‌تواند قضاوت کند که آزمون چگونه بوده است آیا آنهایی که از بیرون نظاره‌گرند می‎توانند قضاوت کنند؟

وی در همین راستا تأکید کرد: آنهایی که پیشاپیش حکمشان را در مورد پرونده م.ه صادر کرده‌اند بدانند که این رفتار مضر به حال انقلاب و مردم است.

حجت الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورود قوه قضائیه به مسائل اقتصادی، یادآور شد: در بحث اقتصادی مقاومتی لازم است تا هر دستگاهی وضعیت خود را معلوم کند.

حجت الاسلام صادقی در ادامه این نشیت خبری از برگزاری دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کارکنان دادگستری و قوه قضائیه نیز خبر داد و افزود: این مسابقات در چهار مرحله برگزار شد که اکنون 166 نفر از مجموعه 8 هزار شرکت کننده در مرحله پایانی این مسابقه که شنبه آینده برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

وی افزود: از این میزان 103 نفر را برادران و 63 نفر را خواهران تشکیل می‌دهند که البته حضور خواهران قوه قضائیه برای اولین بار در این مسابقات بوده است و بیشترین میزان شرکت کنندگان نیز مربوط به استان اصفهان بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه اختتامیه این مسابقات قرآنی یکشنبه آینده با حضور ریاست قوه قضائیه و جمعی از مسئولین فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: در این مراسم جوایز ارزنده‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه به برگزیدگان اعطا خواهد شد.

ارسال نظر: