فولاد مسئله نیست، اگر بگویی تقصیر جهانگیری است

کدخبر: 2372992

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت افزایش قیمت فولاد را افزایش قیمت جهانی و نوسانات نرخ ارز خواند و در عین حال از تدوین طرحی برای قیمت گذاری دقیق فولاد خبر داد.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد علت افزایش سرسام آور قیمت فولاد و سیمان در دستور کار قرار گرفت.

رزم حسینی: نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت جهانی عامل گرانی فولاد

رزم حسینی در این خصوص، گفت: سال گذشته قیمت فولاد ۱۴ هزار تومان و امسال ۲۱ هزار تومان به خاطر نوسانات قیمت ارز افزایش یافته است. علیرغم این افزایش قیمت، نرخ فولاد ۲۴ درصد و نرخ میلگرد ۱۷ درصد پایین‌تر از نرخ جهانی است.

وی علت افزایش قیمت فولاد را افزایش قیمت جهانی و نوسانات نرخ ارز خواند و گفت: افزایش قیمت گاز، حمل و نقل و حقوق کارگران در افزایش قیمت فولاد تأثیرگذار بوده است.

وزیر صنعت همچنین از تدوین طرحی برای قیمت گذاری دقیق فولاد خبر داد.

کریمی قدوسی: پدرخوانده فولاد اسحاق جهانگیری است

در ادامه، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، گفت: در زمان طاغوت در کشور استعمارزده ما ۵۰ فامیل ثروت و قدرت وجود داشت که با پیروزی انقلاب این افراد فرار کردند و اموالشان به نفع مستضعفان مصادره شد.

وی ادامه داد: بنا بر مشاهدات عینی ما فامیل‌های ثروت و قدرتی که امروز شکل گرفته‌اند، ۵۰ برابر قبل هستند. یک فامیل ثروت و قدرت در فولاد، دیگری در نفت و پتروشیمی حاکم هستند. تا فولاد، نفت، گاز و بانک‌ها دست این فامیل‌های قدرت و ثروت هستند، هر کسی رئیس جمهور شود نمی‌تواند کاری کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صنعت فولاد برای تبلیغات ریاست جمهوری یکی از نامزدها در حال جمع آوری پول هستند، گفت: پیش از این فردی به نام عباسعلی روحانی برای یکی از نامزدهای ریاست جمهوری این کار را می‌کرد.

کریمی قدوسی اظهارداشت: در صنعت فولاد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان حق مردم در جیب فامیل‌های ثروت و قدرت می‌رود، در ایام بررسی لایحه بودجه به نادران و پورابراهیمی گفتم که سهم انفال را از معادن زنده کنید.

وی با اشاره به اینکه قیمت فولاد ظرف دو سال ۳۰۰ درصد رشد کرده است، گفت: مردم به علت گرانی فولاد در شهرهای کوچک به جای استفاده از تیرآهن با چوب درختان، خانه می‌سازند.

این نماینده مجلس با اشاره به تلاش‌ها برای کناری رئیس فولاد مبارکه، گفت: من نامه و اقدامات رزم حسینی برای برکناری مدیر متخلف را دیدم اما نامه ۱۰۰ نماینده را هم دیدم که از این مدیر متخلف تلویحاً حمایت کردند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه پدرخوانده فولاد اسحاق جهانگیری است، تصریح: همه این افراد به آقای هاشمی وصل بودند و بعد از آقای هاشمی نیز به اسحاق جهانگیری وصل شدند. حالا این آقا هر چهار سال یک بار برای مشکلات مردم اشک کبیسه می‌ریزد. نظام سرمایه داری در ایران را حزب کارگزاران پایه گذاری کرد، دولت‌ها همیشه دست آنها بوده است، دست از سر مردم و انقلاب بردارید.

وی از نمایندگان خواست در برنامه هفتم توسعه حق انفال را زنده کنند تا اقتصاد از دست فامیل‌های قدرت و ثروت بیرون بیاید.

رزم حسینی: افزایش قیمت فولاد تنها ۶ دهم درصد در گرانی مسکن تأثیرگذار است

در ادام جلسه، رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: درآمدهای حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد موجب شد تا بتوانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.

وی اظهارداشت: سیمان ۴ دهم درصد و فولاد ۶ دهم درصد در گرانی مسکن تأثیرگذار است. علت اصلی گرانی‌ها، نوسانات بازار ارز است.

در ادامه کریمی قدوسی خطاب به وزیر صمت، گفت: افزایش نرخ جهانی فولاد را به رخ ما نکشید. آیا صنعت فولاد، نرخ گاز، سوخت حمل و نقل، حقوق کارگران را به قیمت جهانی می‌پردازد که می‌خواهد فولاد را به نرخ جهانی بفروشد؟

در ادامه مهرداد گودرز چگینی در تذکری با اشاره به حمایت کریمی قدوسی از وزیر صنعت برای رأی اعتماد، گفت: با دادن کارت زرد مشکل حل نمی‌شود اگر در زمان خودش وزیری را انتخاب می‌کردید که مشکلات مردم را حل کند، امروز شاهد این جلسه سوال نبودیم، همین نمایندگان، مجلس را متقاعد کردند که آقای رزم حسینی برای وزارت صنعت توانمند است.

در پایان کریمی قدوسی اعلام کرد: اگر وزیر صنعت اقرار کند که برای تغییر مدیر متخلف تلاش کرده اما آقای روحانی و جهانگیری نگذاشته‌اند، از اظهارات وزیر قانع خواهد شد.

وزیر صنعت چنین اقراری را در صحن علنی مطرح نکرد اما طبق اعلام هیئت رئیسه نماینده مشهد از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: