مجلس با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» مخالفت کرد

کدخبر: 2374004

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح «اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» را رد کردند.

 در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

حسین‌زاده بحرینی: باید از شأن و جایگاه نمایندگان حراست کنیم

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در حمایت از این طرح گفت: هیچ کدام از مخالفان، مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیستند اما ایراداتی به گزارش کمیسیون آئین‌نامه بر این طرح دارند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی بعد از نهاد ولایت‌فقیه، نهادی بااهمیت‌تر از مجلس وجود ندارد بنابراین به همان اندازه که موظف به حراست و پاسداری از حریم ولایت‌ هستیم، موظف به حراست و پاسداری از شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان نیز هستیم که این امر مطالبه رهبری انقلاب است.

رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در سنوات مختلف بعد از پایان دوره مجلس، نهادهای نظارتی، نمایندگان را به جرم تخلفات مالی و اخلاقی محکوم می‌کردند. با افزایش نظارت بر رفتار نمایندگان می‌توانیم از این اقدامات جلوگیری کنیم.

وی افزود: برخی دوستان با استناد به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، با این طرح مخالفت می‌کردند درحالی‌که این طرح برای عملیاتی کردن اصل ۸۶ قانون اساسی تدوین شده است.

حسین‌زاده بحرینی اظهار داشت: با این قانون تلاش می‌کنیم که اجازه ندهیم عده‌ای مجلس را به توپ ببندند. متأسفانه امروز شاهد هستیم که عده‌ای مجلس انقلابی را از بیرون به توپ می‌بندند.

نقدعلی: طرح نظارت بر رفتار نمایندگان را به کمیسیون برگردانده و اصلاح کنید

در ادامه محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: با توجه به فضای موجود مجلس و دغدغه نمایندگان مبنی بر اینکه اصول ۸۲ و ۸۴ قانون اساسی زیر سوال نرود، اخطار بنده را به رأی بگذارید تا این طرح به کمیسیون برگردد و موادی که مورد دغدغه نمایندگان است، اصلاح شود.

البرز حسینی: با طرح نظارت حق اظهارنظر را از نمایندگان خواهید گرفت

در ادامه البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: روز گذشته زمانی که بررسی این طرح شروع شد علی‌رغم اینکه سخنگو و رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی در صحن مجلس حضور داشتند، نماینده دیگری گزارش را خواند که این امر خلاف قانون آئین‌نامه داخلی بود.

وی تأکید کرد: نمایندگی امر مهمی است. یکی از نمایندگان می‌گفت «وقتی به جایی می‌روم ابا دارم که کارت نمایندگی خود را نشان دهم و کارت جایی که سابقاً کار می‌کردم را نشان می‌دهم».

حسینی تصریح کرد: با این طرح، تریبون و حق اظهارنظر را از نمایندگان خواهید گرفت.

قالیباف: کلیات طرح نظارت بر رفتار نمایندگان را تصویب کنید / «دو شوری» بررسی می‌کنیم

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر البرز حسینی گفت: روز گذشته در همان ساعتی که بررسی این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت، بنده با آقای حسین‌زاده بحرینی و تعدادی از نمایندگان پیرامون مسائل اقتصادی جلسه داشتیم و به دلیل عدم حضور وی، نماینده عزیز دیگری گزارش کمیسیون را قرائت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: مطمئن هستم که وکلای ملت با اصل موضوع نظارت مخالفتی ندارند؛ مرکز پژوهش‌های مجلس هم روی این موضوع کار کرده است.

وی ادامه داد: با اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز صحبت کردم و نظر بر این است که این طرح به صورت دوشوری بررسی شود و پس از تصویب کلیات، برای اصلاح مواد به کمیسیون ارجاع شود.

در پایان نمایندگان کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با ۹۹ رأی موافق، ۱۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: