مهلت فرسوده‌ها تمام شد

کدخبر: 1024712

روزنامه همشهری نوشت: طرح کاهش قرار است تا ابتدای زمستان امسال در پایتخت به اجرا درآید که بر این اساس کامیون‌های ۲۰ ساله، اتوبوس‌های هشت ساله و مینی‌بوس‌های ۱۲ ساله به بالا از تردد در شهر تهران به منظور کاهش آلودگی ممانعت به عمل می‌آید

به گزارش «نسیم»، روزنامه همشهری نوشت:

طرح کاهش قرار است تا ابتدای زمستان سال جاری در پایتخت به اجرا درآید و به منظور کاهش آلودگی هوا از تردد خودروهای فرسوده و آلاینده ممانعت به عمل بیاورد.

بر این مبنا کامیون های20ساله، اتوبوس های 8ساله و مینی بوس های 12ساله به بالا ازتردد در شهر منع می شوند. در فاز دیگر از این طرح تردد موتورسیکلت های کاربراتوری به مرور حذف و موتورسیکلت های برقی جایگزین آنها می شوند.

از ابتدای اجرای طرح کاهش؛ خودروهای فرسوده مانند خودروهای سواری بالای 20سال به عنوان کلاس آلایندگی قرمز حق تردد در محدوده کاهش را ندارند.

این خودروها از زمان تصویب آیین نامه فرسودگی خودروها در سال 1387، 7سال فرصت داشتند از چرخه حمل ونقل شهری خارج شوند، اما میزان آلایندگی آنها در تهران بسیار بالاست و سلامت مردم را در خطر قرار داده است.

با اجرای طرح کاهش طی ماه های پیش رو، از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری می شود. اما این تصمیم چه اندازه بر کاهش آلودگی هوای تهران اثر خواهد داشت؟

مینی بوس ها و کامیون های فرسوده تهران سالانه 7190تن مونواکسید کربن، 15092تن اکسیدهای ازت، 3831تن هیدروکربن های نسوخته و 3236تن ذرات معلق تولید می کنند که در طرح کاهش این آلودگی حذف می شود.

با از رده خارج شدن اتوبوس های فرسوده نیز سالانه 5930تن مونواکسید کربن، 12884تن اکسیدهای ازت، 5017تن هیدروکربن های نسوخته و 1598تن ذرات معلق از شهر حذف می شود.

با حذف تدریجی موتورسیکلت ها از تردد در شهر نیز از پراکندگی سالانه 285560تن مونواکسید کربن، 811تن اکسیدهای ازت، 62120تن هیدروکربن های نسوخته و 1789تن ذرات معلق جلوگیری می شود.

بدین ترتیب با اجرای طرح کاهش و حذف کامیون ها، مینی بوس ها، اتوبوس های فرسوده و موتورسیکلت های بنزین سوز، سالانه از انتشار 405058تن گازهای آلاینده خطرناک در آسمان تهران جلوگیری می شود.

این عدد فارغ از 17هزار تاکسی فرسوده و هزاران خودروی پیکان سواری است که آنها نیز طبق طرح کاهش باید از شهر خارج و اسقاط شوند. طرح جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی نیز به عنوان مکمل طرح کاهش، از سال گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این باره می گوید: اجرای برنامه هایی که به کاهش آلودگی هوای تهران منجر می شود، امروز یک ضرورت است.

یکی از این برنامه ها طرح محدوده کاهش است که برای تردد خودروهای کاربراتوری و آلاینده محدودیت پیش بینی کرده و با توجه به تأثیری که اجرای این طرح در کاهش آلاینده ها دارد به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است.

**منع تولید و واردات موتور های بنزینی

چندی پیش شورای ترافیک تهران مصوبه ای به وزارت تجارت و معدن ارائه کرد که طبق بند اول باید تمهیدات لازم و قانونی برای منع تولید، واردات و پلاک گذاری موتورسیکلت های بنزینی صورت گیرد. این وسایل نقلیه خطرناک هر ساله عامل نیمی از کشته های تصادفات پایتخت را تشکیل می دهند.

**دولت سهم خود را ادا کند

«دولت باید به عنوان حامی طرح موتورهای برقی وارد شود و امکان خرید آنها برای مردم به ویژه گروه های کم درآمد که توان مالی لازم برای جایگزینی موتورهای شان با موتورهای برقی ندارند، را فراهم کند.»

حقانی با اعلام این نظر می افزاید: همکاری مشترکی بین شهرداری و دولت برای اجرای طرح های زیست محیطی ضروری به نظر می رسد. حقانی خاطرنشان کرد: باید همکاری مشترکی از سوی شهرداری و دولت صورت بگیرد و با ارائه راهکار، قیمت موتورسیکلت های برقی کاهش پیدا کند و دولت هم به کمک بیاید و برای موتورسیکلت های برقی سرمایه گذاری کند که امکان خرید آن برای مردم به ویژه راکبان موتورسیکلت فراهم شود.

ارسال نظر: