مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری اعلام کرد:

حق رأی شهرداری و آموزش و پروش در کمیته اضطرار لغو شد/ تعطیلی ۲۳۵ واحد صنعتی آلاینده

کدخبر: 2055210

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: از این پس محیط زیست، وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی در کمیته مواقع اضطرار حق رأی داشته و شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های این اداره کل، گفت: از سال 91 تا 94 رشد نسبی در کیفیت هوای تهران را شاهد بودیم به گونه‌ای که در سال 91 - 3 روز هوای پاک، در سال 92 - 3 روز، در سال 93 - 16 روز و در سال 94 - 21 روز هوای پاک را داشتیم و نشان دهنده این است که بهبود کیفیت هوای تهران با شیب ملایمی روند مثبتی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: در سال 92 - 202 روز هوای سالم، در سال 93 - 233 روز و در سال 94 نیز 233 روز سالم داشتیم، روزهای با شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در سال 91 - 134 روز، در سال 92 - 148 روز، در سال 93 - 112 روز و در سال 94 - 105 روز بوده است، روزهای ناسالم در سال 91 و 92 - 12 روز، در سال 93 - 4 روز و در سال 94 نیز 5 روز بوده است که در سال‌های 92 ، 93 و 94 روزی با شرایط آلودگی هوای خطرناک نداشتیم.

حیدرزاده با بیان علت مشکل آلودگی هوای تهران گفت: مشکل ما عمدتا ذراتی است که در بهار و تابستان به خاطر طوفان‌ها، کانون‌های فرامرزی وارد کشور می‌شوند.

شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران تغییر کرد

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در گذشته عدد 200 شاخص شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران بوده، تصریح کرد: از این پس، عدد 150 به عنوان شاخص و حد نصاب شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آلودگی هوای تهران بیان داشت: از این پس محیط زیست، وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی در کمیته مواقع اضطرار حق رأی داشته و شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت.

وی افزود: تعطیلی ادارات نیز به کمیته‌های استانی تفویض شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به وضعیت جایگاه‌های سوخت استان تهران گفت: در ٨١٪‏ جایگاه‌های استان تهران سوخت یورو ٤ توزیع می‌شود و گازوئیل توزیع شده نیز یورو ٩٦٪‏ می‌باشد.

وی با اشاره به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بیان داشت: در بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شیب ملایم رو به مثبت داشته‌ایم که در سال ٩٤ در کشور ٢٦٠ هزارخودرو از رده خارج شد که تا پایان سال‌جاری،١٠٥٠٠ تاکسی فرسوه در تهران از رده خارج می‌شوند که ٦٥٠٠ دستگاه تا پایان مرداد اسقاط می‌شوند.

وی در ادامه گفت: بانکها در این زمینه به تاکسی داران وام با سود ١٦٪‏ می‌دهند، انتظار داریم که تحرک دولت در زمینه خارج کردن خودروهای فرسوده بیشتر شود.

حیدرزاده با اشاره به اجرای "طرح کهاب" در جایگاه‌های سوخت بیان داشت: از میان ٢٦٥ جایگاه سوخت در٢٣٢ جایگاه "طرح کهاب" اجرا شده و در٢٠ جایگاه دیگر این طرح در حال راه‌اندازی می‌‍باشد.

وی بیان داشت: یکی از موضوعات برنامه اول و دوم توسعه در رابطه با کاهش آلودگی نیروگاه‌ها بود که به صورت جدی باعث آلودگی جدی هوا می‌شوند به این دلیل است که از مازوت و سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کنند، که در این حوزه تلاش شد و نیروگاه بعثت ١٠٠٪‏ گاز سوز شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران درباره آلایندگی واحدهای صنعتی افزود: ما در تهران و البرز ٣٠٠٠٠ واحد صنعتی داریم که از این تعداد ٩٠٠٠ واحد صنعتی از گاز استفاده می‌کنند و ٥٠٠٠ واحد دیگر نیز این ظرفیت را دارند که که به جای مازوت از گاز استفاده کنند.

حیدرزاده گفت: در بحث منابع ثابت در دو بحث آلودگی هوا و پسماند فاضلاب بحث پایش را پیگیری کرده‌ایم، ما صنایع زیززمینی نامحسوسی داریم که در پایش‌ها شناسایی می‌شوند، در مجموع پسماندهای ویژه ما به سایت ساوه، قزوین و البرز می‌روند و سایت شهرری هم احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: ٤٢٢ واحد صنعتی معضل پساب خود را حل کرده‌اند و درباره ٩٤٩ واحد دیگر به پرونده حقوقی منتهی شده که در نهایت ٢٣٥ واحد جمع‌آوری شدند، پیش‌بینی می‌کنیم در سال ٩٥ این آمار افزایش داشته باشد.

این کارشناس محیط زیست درباره مراکز معاینه فنی در تهران بیان کرد: در بحث معاینه فنی در استان تهران ٣٢ مرکز معاینه فنی داریم که تا پایان شهریور بحث دوربین سامانه سیمفا هم انجام خواهد شد. در سال گذشته ٥١٢١٣٥ برگه معاینه فنی صادر شد و ما امیدواریم قانون معاینه فنی در مجلس جدید تصویب شده و محدوده زوج و فرد منوط به خودروهایی شود که معاینه فنی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران با اشاره به آمارمجموع پرونده‌های سال‌های ٩٣ و ٩٤ تعداد آنها را ٥١٦ عدد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ٤١٧ پرونده به نفع محیط زیست بسته شد. در بحث تصرف اراضی ١١٠ پرونده داشتیم که یک سوم آن رفع تصرف شده است.

وی درباره پرونده زمین‌های جاجرود گفت: پرونده ٧٣٠ هکتاری جاجرود که مربوط فاز هشت مسکن مهر پردیس می‌باشد در دولت قبل مجوز مسکونی شدن آن صادر شده بود که این محدوده حریم شهر پردیس می‌باشد ولی بدون کاربری، هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای به کان لن یکن شدن مصوبه دادند ما پیگیری قضایی آن را انجام دادیم و خانم ابتکار نامه‌ای برای بازگرداندن آن به عنوان منطقه حفاظت شده جاجرود نوشتند و این جزء حقوق سازمان محیط زیست می‌باشد با این که ممکن است آن منطقه خاصیت اکولوژیکی خود را از دست داده باشد.

وی در ادامه بیان داشت: در بحث امنیت شغلی ما حدود ١٠٧ نفر نیرو در محیط زیست استان تهران جذب کردیم و ٤٩ محیط بان را از قراردادی به پیمانی تبدیل وضعیت دادند.

حیدرزاده گفت: در بحث افزایش بودجه جاری ١٥٠٪‏ افزایش بودجه داشتیم در اداره محیط زیست پایه بودجه محیط زیست آنقدر پایین است که حتی با این افزایش‌ها این سازمان فقیر محسوب شده و ما تازه به نقطه ممد حیات رسیده‌ایم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران درباره مراقبت از مراتع و منابع طبیعی استان تهران از آتش‌سوزی بیان کرد: در بحث آتش سوزی ٣هزار هکتار قابلیت شدید آتش سوزی داشتند که با آموزش تخصصی به محیط‌بانان تا به امروز آتش‌سوزی جدی نداشته‌ایم.

وی بیان داشت: در استان تهران ٧٠ عدد مجموع شهرکهای صنعتی و لکه‌های صنعتی داریم که مصوب آن ٢٠ مورد بوده و ١٩ مورد آن فاقد سیستم فاضلاب می باشد در حالی که فقط ٢ مورد آن ( نصیر آباد و پرند) دارای سیستم فاضلاب است.

حیدرزاده درباره وضعیت پسماندهای بیمارستانی تاکید کرد: در بیمارستان‌های استان تهران از مجموع ١٦٥ بیمارستان موجود در استان ١٥٥ مورد بحث بی خطرسازی را انجام می‌دهند. ما معتقدیم که بعد از بی خطرسازی اینها پسماند ویژه می‌باشند اما وزارت بهداشت معتقد است که پس از بی خطرسازی زبله‌های معمولی محسوب شده و در این مورد اختلاف نظر داریم.

وی ادامه داد: پروژه‌ای که از اول مهرماه کلید خواهد خورد استاندارد سازی واحدهای اقامتی، تفریحی و پذیرایی و رستوران‌هایی است که اگر در کاهش انرژی اقدامات درست را انجام دهند سرتیفیکیت از FED دریافت خواهند کرد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروهی با مدیریت جهاد کشاورزی درباره فاضلاب‌های صنعتی بیان کرد: برخورد با ورود فاضلاب‌های صنعتی به محیط زیست به شدت برحورد شده و بحث تخریب محصولات کشاورزی تا حد زیادی کنترل شده است که در چند ماه گذشته ٧٠٠٠ متر مکعب توسط جهاد کشاورزی کنترل شده اما این مسئله باید ریشه‌ای حل شود.

وی گفت: در بحث هتل آرینا در زمان خودش دستگاه‌های دولتی تخلف کرده‌اند و چون مجوزها قبلا گرفته شده فقط در مورد طبقات اضافه‌تر می توان اعمال نفوذ کرد ولی تا به امروز در این رابطه برخورد جدی با متخلفان نشده است.

وی درباره سالم بودن آب تهران گفت: در بحث آلودگی آب تهران سه ایستگاه سنجش آلودگی آب در رودخانه جاجرود داریم که کاملا استاندارد است اما در بحث چاه‌ها آلودگی وجود دارد که وظیفه ما مبارزه با ورودی به این چاه‌ها می‌باشد.

حیدرزاده در انتها بیان داشت: ظرفیت تحمل استان تهران برای واحدهای تولیدی و صنعتی تمام شده است ودر بارگزاری تولیدی‌های جدید سختگیرهستیم و تمایل داریم تولیدکننده را تشویق کنیم که به استان‌های دیگر بروند که هم زمین به اندازه کافی دارد و هم اشتغال‌زایی می‌کند. در مورد صنایع زیرزمینی عمدتا آبکاری‌ها که درصنایع سبک و تولید کننده قطعات برای تولید کننده‌های بزرگ انجام می‌دهند و اغلب برای خودروسازی‌های بزرگ انجام می‌گیرد.

ارسال نظر: