طبق مصوبه مجلس

اختصاص حداقل ۱۰ درصد از مساحت واحدهای صنعتی و تولیدی به ایجاد فضای سبز

کدخبر: 2093907

نمایندگان مجلس در لایحه هوای پاک، شهرک‌ها، مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی جدیدالاحداث را مکلف کردند حداقل ۱۰ درصد از فضای تخصیص داده شده برای واحد مربوطه را به ایجاد فضای سبز و غرس درختان مناسب منطقه اختصاص دهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان و در جریان رسیدگی به لایحه هوای پاک، مواد 14 و 15 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در مواردی که کاهش یا از بین بردن آلودگی ناشی از مراکز صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی تنها از طریق انتقال تمام یا بخشی از خطوط تولید یا تأسیسات یا اماکن آنها به‌ نقاط مناسب امکان‌پذیر نبوده و یا فعالیت مراکز مذکور در مناطق مسکونی سلامت ساکنان آن مناطق را به‌خطر بیاندازد، مالکان و مدیران واحد، موظفند در مهلت تعیین‌شده در طرح انتقال، نسبت به انتقال واحد مربوطه اقدام نمایند. مستنکف از مفاد این ماده به پرداخت جزای نقدی معادل سه‌درصد (3%)درآمد سالانه ‌محکوم می‌شود.

طبق تبصره این ماده، مکان، زمان، مهلت و منابع اعتباری و تسهیلات و تشویقات لازم جهت انتقال بر اساس دستورالعملی است که با پیشنهاد سازمان و با همکاری وزارتخانه‌های ذیربط حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در ماده 15 این لایحه، شهرک‌ها، مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی جدیدالاحداث مکلف شدند بر حسب اقلیم، حداقل 10 درصد (10%) از فضای تخصیص داده شده جهت احداث‌ واحد مربوطه را به ایجاد فضای سبز مشجر و غرس درختان مناسب منطقه اختصاص دهند. بهره‌برداری از واحدهای مذکور منوط به رعایت این ماده و تأیید آن توسط سازمان حفاظت از محیط زیست است.

ارسال نظر: