"استحصال آب‌های عمیق برای مصارف کشور آخرین تیر ترکش بر پیکره منابع آبی"

کدخبر: 965657

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوایی سازمان محیط زیست افزود: در برخی مناطق کشور چاره‌ای جز انتقال آب وجود ندارد اما آن چیزی که متاسفانه می‌بینیم یک نوع اشتیاق و شتابزدگی در این خصوص است

محسن ناصری در گفتگو با «نسیم»، درخصوص انتقال آب بین حوزه‌ای گفت: به نظر من به طور کلی انتقال بین حوزه در کشور باید متوقف شود. تنها توجیه انتقال بین حوزه‌ای استفاده برای شرب است چون یک اقدام حاکمیتی است و دولت موظف است به هر طریق ممکن امکان زیست را در مناطق سکونتگاه فراهم کند، اما اینکه آبی برای توسعه کشاورزی انتقال پیدا کند قطعا سم مهلک است چون با این کار با توجه به گستردگی سطح اثرات تغییر اقلیم ما داریم خطری که در مناطق مختلف است به قاعده یک سرطان منتقل می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که دست و پاهای این بیماری و معضل در مناطق دیگر کشور ورود پیدا کند .

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوایی سازمان محیط زیست همچنین درخصوص استفاده از منابع آب دریایی (خزر، خلیج فارس و دریای عمان) معتقد است: باید این انتقال‌ها بسیار با وسواس و دقت انجام شود .

وی در ادامه گفت: به عنوان کسی که در زمینه آب تخصص دارد قبول دارم که برخی مناطق کشور چاره‌ای جز انتقال ندارند اما آنچیزی که نقش بازی می‌کند نحوه و چگونگی این انتقال است، باید ببنیم این انتقال قرار است صرف چه چیزی شود؟ به عنوان یک کار‌شناس در جریان یک پروژه انتقال آب بودم، هزینه‌های انتقال بالاست، و از آب شیرین کن‌ها استفاده می‌کنیم باید ببنیم کدام صنعت و مصرف توجیه استفاده از آب با چنین قیمتی را دارد. البته صنایعی توجیه کننده هستند اما بسیار محدوند، باید در انتقال و استفاده با خست و دقت عمل شود .

ناصری اظهار کرد: املاحی که از آب خلیج و دریای عمان در سیستم‌های مکش آب شیرین کن‌ها وارد می‌شود در منبعی جمع می‌شود که مراتب شور‌تر با املاح و مواد معدنی متراکمتر به محیط طبیعی بازمی گردد اگر در استفاده و استقرار آن‌ها سیاست‌های غلطی دنبال شود، خلیج پس از مدتی تبدیل به یک انشعاب بسیار شور می‌شود که امکان زیست برای موجودات دریایی از میان خواهد رفت و تبدیل به یک شورابه بزرگ خواهد شد .

وی افزود: آنچیزی که متاسفانه من می‌بینم یک نوع اشتیاق و شتابزدگی در این خصوص است، و انتظارم این است کار‌شناسان دلسوز مانع این شتابزدگی شوند تا شرایط خست و دقت در آن رعایت شود

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوایی سازمان محیط زیست تاکید کرد: وزارت نیرو چندی پیش به استفاده از آب‌های عمیق برای مصارف کشور اشاره کرد که این آب‌ها آخرین تیر ترکش منابع آب در کشور است و استفاده از آن‌ها قطعا ما را به سرنوشت عربستان سعودی دچار می‌کند، عربستانی‌ها در یک بازه زمانی برای توسعه کشاورزی تمام آبهای عمیق سرزمینیشان را استحصال کردند و عملا الان آب عمیقی ندارند و تمام اتکا کشورشان به آب شیرین کن‌هایی است که در بخش‌هایی از خلیج فارس استقرار دارد، اگر زمانی وزارت نیرو برای توسعه سد‌ها شتابزده عمل کرد، امیدورام این بار برای تامین آب به سمت اقدامات شتابزده دیگری نرود .

وی با اشاره به اینکه تابستان گذشته مشکل جدی برای تامین آب شرب تهران وجود داشت بیان کرد: در تمام طول سال‌های گذشته به فکر تغییر شکل مصرف در منابع آبی و نیفتادیم. به نظرم امروز یک برگ جدی که باید رو بشود که اثر خود را بر روی مواجهه با تغییر اقلیم خواهد گذاشت، چراکه هر اقدامی که برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف و ایجاد راندمان بالا‌تر انجام دهیم اقدام سازگاری مثبت برای مواجهه با تغییر اقلیم است، امروز برگ برنده در کشور باید مدیریت مصرف باشد .

محسن ناصری در پاسخ به این سوال که آیا تامین اعتبارات و طرح‌هایی که برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور مثل دریاچه ارومیه در نظر گرفته می‌شود توجیه دارد و نگاه شتابزده و احساسی نیست گفت: واقعیات این است که ارومیه در حال احتضار است، وضعیت تالاب‌ها و پیکره‌های طبیعی آبی در کشور وضع اسفناکی است که پرداختن به آن‌ها از اولویت بالایی برخوردار است .

وی ادامه داد: اینکه اعتباری برای آن در نظر گرفته شود بسیار با ارزش است، و دیر هم شده است .

ناصری با بیان اینکه اقداماتی که انجام گرفته، دیرهنگام بوده است گفت: با وجود اینکه اقدام دیرهنگامی است می‌تواند از سرعت فاجعه در برخی مناطق کم کند و به محدودهایی که اثر پذیریشان کم بوده کمک بکند، ما تقریبا دریاچه بختگان را از دست داده‌ایم، پریشان ومهارلو وضعیت وخیمی دارند و بقیه پیکره آبی داخلیمان هم وضعیتی کم و بیش از این جنس دارد

وی یادآور شد: آنچیزی که معنی شتابزدگی برای من دارد در نوع برخورد فنی ماست، اینکه در اولویت قرار گرفته‌اند خوب است و باید اقدام جدی و سریع انجام شود، اما برخورد ما با این شرایط از بابت فنی و مهندسی می‌تواند معنی شتابزدگی بیابد، باید سعی کرد همه جانبه‌تر به مساله نگاه کرد .

ارسال نظر: