دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس برگزار شد

کدخبر: 986511

استاد دانشگاه تهران: نباید در منطقه شازند گچساران مخزن سد زده می‌شد/ مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی: جنگل‌های زاگرس با وجود شرایط بحرانی در حوزه آب می‌تواند تا بیش از ۵۰ درصد مصرف آب شرب کشور را تأمین کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مجید مخدوم استاد دانشگاه تهران گفت: تیمی که ارزیابی اثرات زیست محیطی سد گتوند را بررسی کردند نه تخصص داشتند و نه می‌دانستند ارزیابی باید بر اساس اکولوژی محل انجام شود نباید در منطقه شازند گچساران مخزن سد زده می‌شد مشکل واقعی ما در کشور خشکسالی نیست چرا که ما مساحت جنگل‌های زاگرس را به زیر 40 درصد رسانده‌ایم و از این زمان ریزگردها آغاز شده است چون جنگل‌های زاگرس مثل یک فیلتر جلوی ریزگردها را می‌گیرند سال گذشته این ریزگردها تا نزدیکی مرزن آباد مشاهده شدند.

وی ادامه داد: خشکسالی باعث ایجاد مخاطرات در منطقه زاگرس نشده است.

استاد دانشگاه تهران در خصوص وضعیت ریزگردهای اهواز در یک و نیم ماه گذشته گفت: دلیل ریزگردهای اهواز نه به دلیل گرمایش جهانی و نه مدیریت ابتکار بوده است بلکه به دلیل تصمیم هشت نماینده مجلس در دو سال قبل بوده است که فشار زیادی وارد کرد‌ن ها در حور العظیم، چاه‌های نفت احداث شود و از این رو تالاب حور العظیم و تالاب شادگان را خشک کردیم.

مخدوم در ادامه افزود: در تمامی استان‌های تنها استان قزوین ارزیابی‌اش تمام شده است.

شیرین ابوالقاسمی، مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با اعلام این خبر که امیدواریم در سفر رئیس سازمان محیط زیست به فرانسه سبزکوه به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره ثبت شود گفت: زاگرس هنوز زنده است و در این مرتبه همچنان میانگین بین 300 تا 800 میلی‌متر متوسط بارندگی است جنگل‌های زاگرس با وجود شرایط بحرانی کشور در حوزه آب می‌تواند تا بیش از 50 درصد مصرف آب شرب کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات این دفتر معیشت مردم در این منطقه وابسته به جنگل است و تنها صنعتی که می‌تواند در زاگرس جوابگو باشد گردشگری پایدار است.

مهرزاد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست استان لرستان گفت:‌ زاگرس مظلوم است حیات ما در کشور وابسته به حیات زاگرس است و این وابستگی از لحاظ علمی هم ثابت شده است.

بیرانوند ادامه داد: روزی خواهد رسید که دولتمردان متوجه خواهند شد که جنگل‌های زاگرس چه نقشی در حوزه زیستی ما (تأمین منابع آب، جلوگیری از فرسایش خاک) دارند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه ما در کشور با یک بحران عظیم زیست محیطی مواجهیم گفت: اگر جنگل زاگرس سلامت گذشته را داشت ما با مسئله ریزگردها مواجه نمی‌شدیم زاگرس مثل یک فیلتر ریزگردها را جمع‌کند .

وی با تأکید بر اینکه اکوسیستم زاگرس قابل مقایسه با تالاب ارومیه و هامون نیست اظهار کرد: باید به وضعیت این جنگل‌ها پرداخته شود ما باید سعی کنیم حساسیت ملی را در این زمینه برانگیخته کنیم.

بیرانوند ادامه داد: جنگل‌های زاگرس هنوز زنده‌اند و ما برای رساندن شرایط این جنگل‌ها به وضعیت مطلوب زمان داریم و باید به صورت جدی وارد عمل شویم.

وی با بیان اینکه ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط حدود 700 میلیون تومان است گفت: آیا نوع نگاه ما به این درختان منطقی است قوانین مربوط به حوزه جنگل متعلق به 40 سال گذشته است چه انتظاری دارید که جلوی تخلفات را با این شرایط بگیریم.

هومن خاکپور فعال و کارشناس محیط زیست: چون در منطقه زاگرس سوخت فسیلی تأمین نمی‌شود شاهد برداشت چوب از بخش عظیمی از جنگل‌های در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زغال‌گیری در منطقه زاگرس تنها برای تأمین ماده گرمایشی نیست بلکه تدیل به شغل شده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اثرات سوء هدفمندی یارانه‌ها در این منطقه گفت: قاچاق چوب بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی و زغال‌گیری از جمله اثرات سوء هدفمندی یارانه‌ها در این منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه سبزکوه به لحاظ تنوع گونه‌ای رتبه نخست را در کشور دارد فرسایش خاک در این منطقه 40 تن در هکتار است که تقریباً 7 برابر استاندارد جهان است.

ارسال نظر: