منصوری: مسائل بنیادین محیط زیستی نباید در سایه مسائل سطحی فراموش شود

کدخبر: 997594

حر منصوری، از فعالان زیست محیطی در یادداشتی در «نسیم» خواستار توجه به مسائل اساسی محیط زیستی بجای پرداختن به مسائل زودگذر مانند سگ‌کشی شد

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم» - حر منصوری عبدالمالکی: بسیاری از حامیان حیات وحش تلاش می‌کنند به گربه‌ها و سگ‌های ولگرد در شهرها غذا بدهند و این را نوعی مهربانی با حیوانات می‌دانند در صورتیکه برخورد اینچنینی با سگ‌ها، گربه‌ها و دیگر جمعیت‌های حیوانی که مجبور به زندگی در شهرها و هم زیستی با انسان‌ها شده اند؛ بی ضابطه افزایش می‌یابد و باعث ایجاد رعب وحشت را در میان شهروندان می‌شود. بسیاری از مردم نیز با افزایش بی رویه جمعیت حیوانات از شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های مربوط می‌خواهند که این حیوانات را از محیط‌های شهری جمع کنند.

گاهی شهرداری‌های مختلف در طی اعتراض‌هایی که دوستداران طبیعت به معدوم شدن سگ‌ها و گربه به آنان پیشنهاد می‌کنند که جایگاه و امکاناتی را در اختیارشان قرار دهند که جمعیت حیوانات و بی سروسامان را مدیریت کنید اما عملا به 50 درصد این دعوت‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

در واقع ما در برخورد با حیوانات تنها به واکنش‌های مقطعی بسنده می‌کنیم و حتی برای ساماندهی تلاشی نمی‌کنیم، و تنها زمانی اتفاق بدی پیش می‌آید و واکنش‌ها آغاز می‌شود.

به نظر من، این نوع واکنش‌های دو آسیب دارد: یکی اینکه باعث می‌شود با برخورد احساسی مسائل مهم‌تر به حاشیه برود و دیگر اینکه برخورد‌های مقطعی کم عمق به سرعت با بروز مسائل جدیدتر کاملا فراموش سپرده می‌شود و به این ترتیب بحث حیات وحش و محیط زیست ما به حاشیه می‌رود.

مسائلی مانند ، سگ کشی، بارداری دلبر(یوزی که در سازمان محیط زیست نگه‌داری می‌شود)، وضعیت شیر ایرانی در هندوستان، ظرفیت و انرژی مسئولان، کارشناسان و رسانه‌ها صرف می‌کند در حالیکه مشکلات بسیار بزرگ‌تر و ریشه‌ای‌تری مثل ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی به تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاها در کشور، که موجب بروز مشکلات عمیق زیست محیطی است کمرنگ می‌شود.

در جدیدترین واکنش‌های تامل برانگیز برخی فعالان محیط زیست، امروز بدون وجود هیچ منبع خبری موثق، به کلنگ زنی پروژه گردشگری آشوراده اعتراض کردند؛ به عقیده من، یک فعال محیط زیست و یک سازمان مردم نهاد نباید به چنین اخباری استناد کند، اگر خبرگزاری و یا دولت این خبر را شایعه اعلام کند، فعالان تبدیل به چوپان دروغگو می‌شوند و دیگر به اخبار واقعی هم ترتیب اثری داده نمی‌شود.

فعالین محیط زیست باید یک پله از مردم بالاتر بیایند، واکنش نشان دادن نسبت به مساله سگ کشی، در حیطه فعالیت محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد نیست، فعالین محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد باید پرداختن به مسائل کلان‌تر و عمیق تری باشد.

اما در حال حاضر همه مسائل در حاشیه اخبار سطحی قرار گرفته است که در روزهای گذشته در اخبار اعلام شده و کاملا سطحی است و جایگاهی برای واکنش دادن ندارد.

ارسال نظر: