استراتژی ما در برابر آمریکا باید تقابلی باشد

در برابر آمریکا راهبرد جنگ روانی نداریم

کدخبر: 2345398

باید به آمریکا نشان داد که اگر یک هزارم درصد کسی فکر مذاکره می کرد از شهادت حاج قاسم سلیمانی به این سو حتی همان افراد هم به شدت بر ضد‌مذاکره هستند.

نسیم آنلاین :‌ سید مصطفی خوش چشم تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در گفتگوی اختصاصی با نسیم آنلاین با اشاره به اثرات اجتماعی و سیاسی شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت:‌ پیش از این اتفاق کشورهای منطقه و ایران شاهد رخدادهایی بودند که در راستای خدشه به روابط دولت-ملت ها بود و ترور حاج قاسم سلیمانی و شهادت ایشان صحنه منطقه را ۱۸۰ درجه عوض کرد. در واقع ترور ایشان مساله مهمتری را برای ملل منطقه چه ایرانی ها چه عراقی ها و دیگر ملت ها بوجود آورد و نشان داد دست پشت پرده ای که سعی می کند حرکت های ضددولتی را تقویت کند و همیشه گفته می شد این دست آمریکاست، عیان تر شد و ملل منطقه متوجه شدند که پشت ناآرامی ها و بی ثباتی ها آمریکاست. عملیات نرم آمریکا با ترور شهید سلیمانی به عرصه سخت و قابل لمس‌تر کشیده شد و مردم متوجه این شدند که مشکل اصلی کجاست. فلذا روند رخدادها به شکل دیگری شد و کاملا معکوس به نفع جبهه مقاومت شد. و در عین حال باعث بسیج نیروهای وفادار به جبهه مقاومت در منطقه شد. تا نیروهای طرفدار مقاومت در منطقه عزم خود را جزم تر کنند برای اینکه مشکل حضور آمریکا در منطقه را یکبار برای همیشه ریشه‌کن کنند. فلذا به نظر می رسد که ترور حاج قاسم سلیمانی یک نقطه عطفی در تحولات منطقه بوده و خواهد بود

خوش چشم در ادامه با اشاره جنگ ادراکی و روانی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت:‌ ما باید طرح عملیاتی و جنگ روانی دشمن را بشناسیم تا موقعی که طرح کلی و استراتژی کلان جنگ نرم دشمن را که این بار در تلفیق با جنگ سخت بود را به‌طور کامل درک نکنیم نمی توانیم در مقابل آن برنامه ریزی کنیم. از طرفی برای اینکه این تصویر کلی را ببینیم نباید تحت تاثیر عملیات روانی و جنگ ادراکی دشمن قرار بگیریم. تا زمانیکه نخبگان جامعه، مسئولین و مردم تحت تاثیر القائات و عملیات روانی دشمن باشند نمی توانند تصویر واضح استراتژی دشمن را ببینند. بعد از آن است که بایستی به تنظیم یک استراتژی مقابله ای درست برای این مساله و موارد مشابه پرداخت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه افزود:‌ تاکنون اقدامات ما، اقدامات منفرد و خارج از یک استراتژی کلی و کاملا منفعلانه بوده است. به این معنا که مثلا وقتی تحریم می شویم به دنبال این می رویم که چگونه می شود از تحریم فرار کرد. حال این تحریم ها می تواند اقتصادی باشد یا تحریم از حضور در میادین ورزشی باشد. ما نمی توانیم این تکه های پازل را مجزا ببینیم و نباید منفعلانه صرفا به دنبال دفاع رفت. بلکه بایستی طراحی منسجمی داشته باشیم برای اینکه فعل و اقدام از سوی ما باشد نه اینکه بصورت منفعلانه بخواهیم دست به اقدام بزنیم. این مشکل اصلی ما است که متاسفانه واکنشی عمل می کنیم درحالی که ما بایستی به نوعی فعال اقدام کنیم و با طراحی های کلان وارد مسائل جنگ ادراکی و عملیات روانی بشویم.

مصطفی خوش چشم با اشاره به مصاحبه جنجالی جواد ظریف وزیر امور خارجه و طرح مجدد مساله مذاکره با آمریکا گفت:‌ آقای ظریف بیشتر با مهارت های دیپلماتیک صحبت می کند و به دنبال این است که نشان دهد ایران به دنبال جنگ نیست و بازیگری منطقی است. اما از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، حداقل منافعی از چنین نقشی فقط در راستای عملیات رسانه ای و روانی حاصل می شد اما بر روی زمین چیزی حاصل نمی شد و همه می دانستیم که آمریکا تحریم ها را لغو نمی کند. لذا به نظر می رسد در طول این یکی دوسال اخیر آقای ظریف این خط را دنبال کرده کماکان عادت کرده به مطرح کردن همان نوع نگاه، حال آنکه از ابتدا شرایط موجود در روابط ایران و آمریکا نشان می داد که آمریکا به دنبال مذاکره برای حل اختلاف نیست. این بحث صرفا محدود به اکنون نیست بلکه همان دوره ای که آقای اوباما روی کارآمد نیز همین بود. آمریکایی ها هیچگاه به دنبال حل اختلاف نبودند بلکه دنبال مهار مولفه های قدرت جمهوری اسلامی بودند.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در ادامه گفت: در شرایط فعلی حتی وضعیت به مراتب نامتجانس تر از قبل برای هرگونه مذاکره ای است. به هیچ عنوان هیچ مذاکره ای نمی تواند پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام گیرد، یعنی اگر کورسوهایی وجود داشت برای برخی که امیدی داشتند که شاید آمریکا دست از چنین نگاهی بردارد کاملا از بین رفت. از شهادت حاج قاسم سلیمانی به این سمت ما وارد فضای جدیدی شده ایم که خصومت ها در حد اعلا و علنی است. در چنین شرایطی اساسا صحبت کردن از مذاکره در حقیقت باطل است و دلیلی هم ندارد. وقتی یکی از شخصیت های اصلی کشور ما را در کشور ثالثی ترور می کنند صحبت از مذاکره نشان دهنده ضعف است. درحالی که ما باید دیپلماسی قدرت را از سابق در پیش می گرفتیم و هم بعد از ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی قطعا ما باید به دنبال این باشیم که هزینه های این اقدامات آمریکا را در تمام حوزه ها از جمله در حوزه دیپلماسی و در حوزه تقابل با آمریکا در روابط بین الملل بیشتر دنبال کنیم. اتفاقا باید به آمریکا نشان داد که اگر یک هزارم درصد کسی فکر مذاکره می کرد از شهادت حاج قاسم سلیمانی به این سو حتی همان افراد هم به شدت بر ضد‌مذاکره هستند.

مصطفی خوش چشم در پایان افزود:‌ آمریکا هیچ‌گاه دنبال حل اختلاف از طریق مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نبوده و این ترور ناجوانمردانه بیشتر از پیش این مساله را نشان داد. بنابراین این خطی که در طول یکی دوسال اخیر آقای ظریف پیش می‌برد، که ایران را بازیگری نشان دهند که به دنبال جنگ نیست، خطاست. خط اصلی را مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه تهران یادآور شدند که آن جنتلمن هایی که با کراوات پشت میز مذاکر هستند همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند. این یعنی استراتژی ما با آمریکا تقابلی است. یعنی به هیچ عنوان نه از قبل باید به این فکر می بودیم و نه حالا دیگر بعد از این شهادت نباید کسی به فکر هرگونه مذاکره ای با آمریکا باشد.

ارسال نظر: