زمین‌خواری؛ زخمی کهنه در امیدیه

کدخبر: 2374334

دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشگاه شهید چمران اهواز در اعتراض به عدم ورود نهاد نماز جمعه شهر امیدیه به ماجرای زمین‌خواری در محل مصلی نماز جمعه این شهر تجمع کردند.

این روزها از همه‌جای ایران صدای عدالتخواهی به گوش می‌رسد. شاید هنوز با ایده‌آل‌ها و شرایط آرمانی فرسنگ‌ها فاصله باشد؛ اما از تهران و لواسان، تا شمال و جنوب و گرگان و خوزستان، از همه اینها اخبار و نوشته‌هایی به گوش و چشم ما می‌رسند که خبر از عدالت و عدالتخواهی می‌دهند. عده‌ای از جوانان که جلوی ویژه‌خواری‌ها، رانت و فساد و زمین‌خواری‌ها و کوه و جنگل‌خواری‌ها، اشرافیت و مانور تجملات ایستاده‌اند و هزینه‌اش را هم پذیرفته و داده‌اند. آنقدر این اتفاقات و این ایستادگی‌ها رسانه‌ای شده است که با جست‌وجوی نام لواسان، امیدیه، روستای زیارت گرگان و ده‌ونک و ... طوماری از اتفاقات جلوی چشمان آدم ردیف می‌شود. حالا و برای اینکه خیلی هم در مقدمه نگارش زیاده‌گویی نکرده باشیم، سراغ امیدیه و بازخوانی پرونده این شهرستان پرماجرا در استان خوزستان می‌رویم. شهرستانی که به گفته ساکنان و محلی‌ها، به دلیل موقعیت خاص و فضای صنعتی و استخراج نفت و ... زمین‌های با ارزشی دارد که کمتر کسی است که از آنها بگذرد و درصدد مالکیت بخشی از زمین‌های این شهرستان نباشد. همین زمین‌های خواستنی و ویژه‌خواری‌ها، شد بهانه مقاومت و مجادله‌ای بین جوانان و برخی مسئولان عدالتخواه شهرستان با برخی دیگر از مسئولان و ویژه‌خواران حاضر در منطقه؛ مقاومت و مجادله‌ای که آوازه‌اش در رسانه‌ها به گوش رسید و تبدیل به مدلی از عدالتخواهی شد که اگر دنباله‌اش را بگیریم، می‌تواند در  تمام کشور مورد‌استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

 

ماجرای زمین خواری در امیدیه

۱۲ مرداد سال ۱۳۹۸ محمدرضا شریفات، شهردار امیدیه و محمدرضا آقاجری، رئیس شورای شهر امیدیه بازداشت شدند علت آن هم افشاگری زمین خواری‌هایی بود که ۱۰ سال پیش صورت گرفته بود.جالب اینجاست که این بازداشت به دلیل مبارزه با زمین خواری صورت گرفته بود. آن هم به دلیل شکایت یوسف فلاحی، دادستان سابق امیدیه از این دو مدیر شهری که مخالفت خود با زمین خواری را در قالب افشاگری نشان داده‌اند.

ماجرای زمین‌خواری در امیدیه خوزستان به سال ۸۷ برمی‌گردد. زمانی که رضا مکطاع‌زاده، رییس وقت شورای شهر امیدیه درباره تخلفات و پدیده زمین‌خواری در این شهرستان گفت: افرادی به‌طور غیرقانونی زمین‌های دولتی را که مربوط به شهرداری و شرکت نفت‌وگاز بوده، تملک کرده‌اند، در صورتی که فشار‌های موجود بر شورا از بین نرود، در نمازجمعه امیدیه اسامی مافیای زمین‌خواری را افشا می‌کنیم.

 

امیدیه

حالا پس از ۱۰ سال هنوز این معضل گریبان‌گیر شهر امیدیه است و برای معترضان، از رییس حوزه علمیه امیدیه، شورای شهر و شهردار تا فعالان اجتماعی و مدنی این روز‌ها پرونده صادر می‌شود. رییس شورای شهر امیدیه مدعی است یکی از متهمان اصلی زمین‌خواری، یکی از مسوولان شهر امیدیه است. پرونده‌ای که مدتی است خاک می‌خورد، با انتشار ویدیویی که برای چند روز فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، در صدر اخبار قرار گرفت؛ فیلم ورود به خانه اسماعیل شریفی، فعال اجتماعی و جانباز، امسال سروصدای زیادی به پا کرد.
 

برخورد با مبارزین فساد

آقاجری، عضو شورای شهر امیدیه می‌گوید: افشاگری از زمین خواری‌ها برای ما گران تمام شده؛ این بازداشت در پی شکایت دادستان سابق و تدوین گزارشی با هشت موضوع انجام شده که پس از قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی، بازداشتمان پایان یافت.

رئیس سابق شورای شهر امیدیه اظهار می‌کند: یکی از موضوعات مطرح شده از سوی فلاحی این است که چرا برای زمین‌خواری‌های ۱۰ سال قبل، اعلام جرم نکرده‌ایم، در حالی که آن زمان خود او دادستان بوده و ما در سال ۹۳ در نامه‌ای همراه با اسناد مربوطه، به وی موضوع را اعلام کردیم. یکی دیگر از موضوعات اتهامی، در رابطه با برگزاری آزمون شهرداری بود؛ در حالی که در سال‌های گذشته به‌کارگیری نیرو‌ها بدون قاعده و بر اساس رانت انجام می‌شد. ما تصمیم گرفتیم نیرو‌های پیمانکاری شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری را با آزمون جذب کنیم و حالا این اقدام غیر قانونی شمرده شده است.

 

1584597_772

دانشجویان مجدد پای کار می‌آیند

اما حالا بعد دو سال، ماجرای زمین‌خواری در امیدیه مجدد مورد مطالبه دانشجویان کشور قرار گرفته است. آن‌ها جمعه هفته اخیر در اعتراض به عدم ورود نهاد نماز جمعه شهر امیدیه به ماجرای زمین خواری در محل مصلی نماز جمعه این شهر تجمع کردند.

در این تجمع دارا نماینده دانشجویان معترض گفت: توقع ما این است که وقتی در یک شهر یک موضوع به یک مسئله ملی تبدیل می‌شود در نماز جمعه آن شهر نیز به آن موضوع پرداخته شود. وی ضمن قدردانی از امام جمعه امیدیه به خاطر ورود به مسائل و مشکلات این شهر تصریح کرد: انتظار ما این بود که امام جمعه امیدیه به موضوغ زمین خواری‌ها نیز ورود پیدا کند و علاوه بر بیان سایر مشکلات در تریبون نماز جمعه به این موضوع نیز پرداخته شود تا تریبون نمازجمعه صرفاً محل تقویم خوانی نباشد.

امیدیه

دانشجویان معترض در مصلای نماز جمعه امیدیه با حمل پلاکارد‌هایی با محتوای دانشجوی مسلمان حامی مستضعفان، عدالت کجایی، عاقبت حق طلبی پرونده سازی شده، آقاجری تنها نیست، با عدالت سقف خانه مان را بنا کنید، آقاجری و باند مفسد جنوب، العدل اساس الملک و زمین خوار سرانجام زمین خواهد خورد ضمن اعلام اعتراض خود نسبت به حکم صادره برای محمد رضا آقاجری رئیس پیشین شورای شهر امیدیه و از عدالتخواهان این شهر همبستگی و همراهی خود را با مردم امیدیه اعلام کردند.

گفتنی است؛ دانشجویان معترض به ماجرای زمین خواری در امیدیه پیش از حضور در نماز جمعه این شهر نیز با آیت الله کعبی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و دیگر مسئولان دیدار و اعتراض خود را نسبت به صدور حکم محکومیت برای رئیس پیشین شورای اسلامی شهر امیدیه اعلام کردند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: