۴ نکته پیرامون افشاگری های پرویز فتاح

کدخبر: 2359535

باید روشن شود در 40 سال گذشته املاک بنیاد براساس چه ضابطه هایی به چه نهادها و افرادی تعلق گرفته و در صورت بازپس گیری آن املاک چگونه مصرف شده، آیا به مستضعفان رسیده یا سرنوشت دیگری پیدا کرده است؟

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در برنامه زنده «نگاه یک» در خصوص بازپس گیری و مستغلات تحت تملک افراد خاص گفت: در روز معارفه بنده در این سمت گفته بودم که برای بازپس گیری این املاک و مستغلات اقدام خواهم کرد و به طرق قانونی، در این باره قبل از آنکه ما وارد مراحل قانونی شویم برخی مانند خبرگزاری ایرنا و دانشکده خبر خودجوش اقدام به واگذاری املاک نمودند اما برخی هم از راه و روند همکاری فاصله گرفته‌اند .

در ادامه فتاح در اقدامی کم سابقه اسامی نهادها و افرادی که در املاک بنیاد مستضعفان هستند و به دلایل مختلف یا تخلیه نکرده اند یا حاضر به پرداخت اجاره نشده اند را اعلام کرد و به آنها اولتیماتوم داد. از کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام تا مدرسه فرهنگ حداد عادل در خیابان فرشته، ​ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در اختیار خانم ابتکار و مولاوردی، ساختمان بنیاد باران خاتمی، ساختمان ولنجک احمدی نژاد، ساختمان مرکز پژوهش های مجلس، ساختمان کوهک در اختیار ارتش، ملکی در جماران در اختیار سپاه ولی امر همه را علنی و صریح در برنامه زنده تلویزیونی نام برد و درخواست تخلیه کرد. هرچند بعد از این افشاگری نهادها و افراد مذکور در اطلاعیه های جداگانه پاسخ هایی به اظهارات فتاح دادند.

۱. اولین نکته ای که در این رابطه به نظر می رسد این است که اساس کار بنیاد مستضعفان و جناب فتاح بازپس گیری املاک متعلق به مستضعفان و مصرف آنها در جهت منافع مستضعفان است. لذا جدای از بررسی نیت جناب فتاح و بعضی از گمانه زنی ها پیرامون حضور ایشان در انتخابات 1400 که البته تاکنون با تکذیب ایشان مواجه شده است این اقدام بسیار لازم و از وظایف بنیاد مستضعفان بوده است. کسانیکه که تاکنون به ناحق در املاک و زمین های بنیاد مستضعفان بوده اند باید تخلیه کنند تا عایدی این املاک به صاحبان اصلی آنها یعنی مستضعفان برسد، لذا در اصل این مساله باید مدافع مطالبه رئیس بنیاد مستضعفان بود.

۲. اما نکته حائز اهمیت آن است که این افشاگری ها از جانب یک مقام مسئول زمانی پذیرفته خواهد شد و در ریل منطقی خود قرار خواهد گرفت که بنیاد مستضفعان با شفافیت حداکثری لیست تمامی اموال بنیاد مستضعفان را با جزئیات که اکنون در تصرف چه نهاد و اشخاصی است و عایدی آنها دقیقا در کجا مصرف می شود را منتشر کنند تا مردم بدانند که این اظهارات رسانه ای چقدر سیاسی و چقدر واقعی و پیوست عملی دارد. باید سامانه ای طراحی شود که نه تنها لیست اموال بنیاد مستضعفان در آن درج شود، بلکه روزشمار مهلت به نهادهای مختلف، فروش و چگونگی مصرف در جهت حمایت از مستضعفان با جزئیات منتشر شود. باید روشن شود در 40 سال گذشته املاک بنیاد براساس چه ضابطه هایی به چه نهادها و افرادی تعلق گرفته و در صورت بازپس گیری آن املاک چگونه مصرف شده، آیا به مستضعفان رسیده یا سرنوشت دیگری پیدا کرده است؟

۳. در صورت صحت اظهارات ریاست فعلی بنیاد مستضعفان، این سئوال مطرح می شود که روسای قبلی این نهاد چه نقشی در این واگذاری ها داشته اند؟ باید بصورت دقیق مشخص شود که واگذاری‌هایی اگر بدون ضابطه بوده است در زمان ریاست کدام از افراد قبلی بوده و آنها باید در محضر افکار عمومی و دستگاه قضایی پاسخگو باشند. نمی شود ریاست فعلی بنیاد مستضعفان از واگذاری های بی ضابطه مربوط به سال های گذشته گلایه کند اما کسی از واگذارکننده ها سئوالی نپرسد.

۴. اکنون و بعد از افشاگری سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، تمامی افراد و نهادهای مختلف جوابیه های جداگانه ای به اظهارات ایشان داده و بر قانونی بودن تصرفات خود تاکید کردهاند. که باید تکلیف صحت و سقم ادعاهای طرفین در دستگاه قضایی روشن شود. بنظر می رسد اگر جناب فتاح بر اظهارات خود اطمینان دارند جدای از انتشار اسناد و اطلاعات املاک بنیاد مستضعفان در سامانه ای جهت اطلاع افکار عمومی، باید در دستگاه قضایی نیز از نهادهایی که به ناحق متصرف هستند شکایت کند تا تکلیف نهایی روشن گردد. و البته در مقابل نیز افراد و نهادهای مذکور نیز اگر به پاسخ های خود اطمینان دارند به دلیل نشر اکاذیب از ریاست بنیاد مستضعفان شکایت کنند تا دیگر کسی نتواند بدون استناد قانونی و مستدل نهادها و افراد مختلف را در برنامه زنده تلویزیونی زیرسئوال ببرد. درغیراینصورت مانند بسیاری از افشاگری های گذشته این مسائل در افکار عمومی خواهد ماند و به مرور ظن فساد سیستمی و فراگیر تثبیت خواهد شد.

ارسال نظر: