حجت الاسلام ماندگاری در گفتگو با نسیم آنلاین

۳ تکلیف دینی برای مقابله با کرونا؛ تعطیلی مساجد و اجتماعات مذهبی را تبدیل به فرصت کنیم

کدخبر: 2349096

نه توسلات تنها مشکلات ما را حل می کند نه اسباب عادی تنها مشکلات ما را حل می کند این ها دو بال برای برون رفت از این مشکلات هستند.

نسیم آنلاین : حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در مصاحبه با نسیم آنلاین با بیان اینکه ما مردم در زمان بلا و ابتلا سه تکلیف اساسی دینی داریم به تشریح وظایف شرعی مومنین برای مواجهه با ویروس منحوس کرونا پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری گفت: اول این که از بلا نترسیم و به خداوند پناه ببریم، همانگونه که وجود نازنین امام حسین(ع) در زمان رسیدن به سرزمین کربلا فرمودند: اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلاء.

«انسان هایی که به خداوند پناه می برند، چون خداوند را بزرگ می دانند( الله اکبر) بلاها و دشمنان و مشکلات را کوچک می دانند. امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «عظم الخالق فی انفسهم فصغر مادونه فی اعینهم» اگرخداوند در جان مان بزرگ باشد ابتلائات و مشکلات و تمام مصائب در چشم مان کوچک می شود. پس گام اول نترسیدن و پناه بردن به خداوند است.

مسئول مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا را جدی بگیریم گفت: «انسان هایی که نمی ترسند ولی جدی می گیرند یک اتفاق قشنگی که در زندگیشان می افتد، اُمیدوار هستند و از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند. انسان هایی که به خداوند پناه می برند هم نترس و امیدوار و هم فعال هستند.

حجه الاسلام ماندگاری در ادامه این گفتگو گفت: گام دومی که باید انجام دهیم احتیاط است. احتیاط شرط عقل است ولی وسواس نداشته باشیم. وقتی می گویند ویروس کرونا جدی هست خب ما هم جدی می گیریم. احتیاط حکم عقل است اما وسواس شگرد شیطان است. اینکه احتکار می شود، اینکه هجوم می آورند به فروشگاه ها و مغازه ها که لوازم را در خانه احتکار کنند و یا کسی خدایی نکرده امکاناتی را احتکار کند و یا خدایی نکرده کسی بخواهد در این زمان سوء استفاده کند به گمانی که فردا قحطی می شود اینها مال وسواس است. اسراف ها و تبذیرها مال وسواس است احتیاط کنیم ولی وسواس نداشته باشیم.

این کارشناس امور و مسائل دینی در ادامه گام سوم تکالیف دینی را اینگونه تشریح کرد: در کنار اسباب مادی اسباب معنوی را هم جایگاه قرار دهیم. اسباب عادی چیست؟ پیشگیری و کنترل و درمان است. دست وصورتمان را مدام بشوییم، با مردم روبوسی نکنیم، خیلی مراقب بهداشت باشیم. کنترل کنیم اگر خدایی نکرده مریض شدیم در خانه بمانیم. اما ما اعتقادمان بر اسباب معنوی نیز هست، در کنار کنترل و پیشگیری و درمان حتماً توسلات معنوی هم داشته باشیم، توسل به نماز، توسل به عبادت ها و تلاوت ها به مناجات ها و به صدقات و خیرات و زیارت ها به اذکار و استغفار، از این توسلات فراموش نکنیم. نه توسلات تنها مشکلات مارا حل می کند نه اسباب عادی تنها مشکلات ما را حل می کند. این ها دو بال برای برون رفت از این مشکلات هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در پایان با اشاره به تعطیلی مساجد بیان کرد: دین ما یک دین عقلانی و علمی و منطقی است، وقتی دانشمندان و متخصصان و کارشناسان می گویند یکی از اسباب این شیوع تجمعات هستند، تجمعات واجب که نیست نماز را در خانه هم می توان خواند، هیئت را در خانه می توان برگزار کرد، هیچ ایراد شرعی نیز ندارد. ما خوشحال هستیم که تجمعات مذهبی نسبت به سایر تجمعات برای جلوگیری از شیوع این بیماری پیش قدم شدند و تجمعات را تعطیل کردند اما این به معنای تعطیلی کلی نمی باشد، هر خانه یک هیئت شود خانواده که قرار است دور هم جمع شوند، جمع شوند و یک هیئت بگیرند نماز جماعت بخوانند. که اینها همان تبدیل تهدید ها به فرصت هستند.

ارسال نظر: