سهمیه‌دزدی، مسئله‌ی واکسیناسیون عمومی

کدخبر: 2372726

پس از انتشار اخبار مربوط به آبادان، نمکی، وزیر بهداشت، دستور عزل فوری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی آبادان را صادر کرد، اما این اقدام نیز نتوانست مانعی بر تخلفات مشابه که در شهرهای مختلف صورت گرفته باشد.

نسیم‌آنلاین؛ محمد حیدررضایی: با توجه به وارد شدن واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون اقشار مختلف شروع شده و در این میان گروه‌های حساس در اولویت قرار گرفته‌اند.  در این بین، آنچنان که انتظار می‌رفت، رعایت این اولویت‌بندی در هنگام اجرا با مشکلاتی مواجه شده که نگرانی‌هایی را در خصوص تزریق واکسن به افراد خارج از نوبت و تضییع حقوق اقشار نیازمند به وجود آورده است.

درحالی که پیک چهارم کرونا، سلامت افراد را به خطر انداخت و اخبار شروع واکسیناسیون با اولویت قرار دادن گروه‌های حساس تبدیل به مرهمی بر این درد شده بود، خبر تزریق سهمیه‌ی واکسن پاکبانان آبادانی به اعضای شهرداری و شورای شهر، زنگ خطر را به صدا درآورد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان خبر تزریق واکسن به اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری را تایید و بیان کرد که واکسیناسیون طبق اولویت‌های اعلامی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و شهرداری‌ها مسئول ارسال اسامی منطبق با اولویت‌ها هستند. شهرداری آبادان نیز نام چند تن از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری را در این لیست قرار داده و به این ترتیب واکسیناسیون صورت گرفته است.

این درحالیست که احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها به نقل از امام جمعه و شهردار آبادان گفت اعضای شورای شهر هیچکدام واکسن نزده‌اند. روزهای ابتدایی تنها 30 نفر از پاکبانان خواستار تزریق واکسن‌ها شده‌اند که دلیل آن بی‌اعتمادی به واکسن‌ها بوده است. از ۱۰۴ نفری که واکسن در آبادان دریافت کردند ۸ نفر از مدیران شهرداری بودند، ۲۴ نفر هم شهروندانی که دارای بیماری زمینه‌ای بودند و 115 دوز واکسن باقی مانده است.

پس از این صحبت‌ها مرانی‌پور، دادستان آبادان عنوان کرد: تحقیقات میدانی و نامحسوسی انجام دادیم که درحال تکمیل است و درصورتی که اثبات شود شخصی از موقعیت خود سوءاستفاده کرده باشد یا تبانی کرده باشد، دستگاه قضایی بدون هیچ‌گونه مماشاتی برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

در علی آباد کتول نیز 4 واکسن سهمیه پاکبانان به پیمانکار و پرسنل خدمات شهرداری تزریق شد. سخنگوی شورای اسلامی علی‌آبادکتول عنوان کرد که 24 سهمیه برای پاکبانان در نظرگرفته شده بود و از میان پاکبانانی که طبق قرعه‌کشی انتخاب شده بودند، چهار نفر حضور نیافتند و 4 واکسن باقیمانده به افرادی غیر از پاکبانان و مجموعه تحت نظر پیمانکار بخش خصوصی تزریق شد.

در اردکان یزد نیز با وجود کمبود سهمیه واکسن پاکبانان، دو واکسن به مدیران و کارکنان شهرداری تزریق شد. دکتر مهدی سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تایید این خبر مدعی شد شهرداری ابتدا فهرستی 94 نفره ارائه کرده بود که بیش از سهمیه‌ی اردکان بود. سپس توافق شد که 32 نفر از پاکبانان واکسینه شوند که از این تعداد، دو نفر از مدیران و کارکنان شهرداری بودند.

اسفراین، واکسن خواری قانونی!

در استان خراسان شمالی و شهر اسفراین سهمیه واکسن خانه سالمندان خبر ساز شد. با توجه به صحبت‌های مهدی کرامتی، فرماندار اسفراین، طبق سند واکسیناسیون ستاد ملی کرونا، علاوه بر سالمندان، کارکنانی که با سالمندان در ارتباط هستند نیز سهمیه واکسن دریافت می‌کنند. این مرکز که به صورت خصوصی و خانوادگی اداره می‌شود، دو نفر از کارمندان که نسبت نزدیک با رئیس خانه سالمندان دارند اما ارتباطی با سالمندان ندارند نیز واکسن دریافت کردند که تخلف محسوب می‌شود.

نیاز به تغییر در نحوه‌ی اجرا و سیاست‌های ستاد ملی کرونا

اگرچه پس از انتشار اخبار مربوط به آبادان، نمکی، وزیر بهداشت، دستور عزل فوری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی آبادان را صادر کرد، اما این اقدام نیز نتوانست مانعی بر تخلفات مشابه که در شهرهای مختلف صورت گرفته باشد. به نظر می‌رسد که در آینده بازهم باید شاهد بروز اینگونه تخلفات باشیم. این‌ها در شرایطی است که خبر واردات واکسن توسط بخش خصوصی و قیمت بالای آن، باعث ایجاد حس بی‌عدالتی و ناامیدی میان گروه‌های هدف و ضعیف جامعه خواهد شد.

ارسال نظر: