مجری توسعه میدان مشترک آذر: حفاری ۴ حلقه چاه میدان مشترک آذر به پایان رسید

کدخبر: 1018200

کیوان یاراحمدی با بیان این‌که هم‌اکنون پنج دستگاه حفاری فعال در میدان آذر حضور دارند، گفت: در حال حاضر حفاری ٤ حلقه چاه به پایان رسیده است

به گزارش «نسیم»، مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر از پایان حفاری ٤ حلقه چاه این میدان مشترک خبر داد وگفت: تولید زودهنگام از این میدان از سال ٩٥ شروع می شود .

کیوان یاراحمدی با بیان این‌که هم‌اکنون ٥ دستگاه حفاری فعال در میدان آذر حضور دارند، گفت: در حال حاضر حفاری ٤ حلقه چاه به پایان رسیده است .

وی با اشاره به این‌که تولید زودهنگام از میدان مشترک آذر با تمهیدات پیش بینی شده از سال ٩٥ با تولید ٣٠ هزار بشکه در روز شروع می شود، تصریح کرد: ‌همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا سال ٩٥ همه بسته‌های کاری را در دو بخش رو زمینی و زیر زمینی تعریف و به پیمانکاران صاحب صلاحیت واگذار کنیم .

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر گفت: هم‌اکنون عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام، تاسیسات سرچاهی، خطوط لوله جریانی و تاسیسات فرآورش مرکزی میدان آذر در جریان است .

یاراحمدی درباره به کارگیری نیروهای بومی در طرح توسعه میدان مشترک آذر، گفت: استفاده از توان نیروهای بومی و حداکثرسازی مشارکت آنها از جمله اولویت های توسعه این میدان است که تاکنون این مهم نیز انجام شده است .

به گفته وی، هم اکنون سقف هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان نفتی آذر تعیین شده و براساس برآورد صورت گرفته از میزان پیش بینی اولیه برای توسعه میدان نیز کمتر بوده است .

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر افزود: براساس طرح استراتژی راهبردی (construction strategy ) بیش از ٣٥ بسته کاری مختلف برای تولید زودهنگام از این میدان مشترک تعریف شده که متعاقب آن مناقصه‌های مربوطه برگزار و تعیین تکلیف آن صورت گرفته به نحوی که طرح توسط پیمانکاران مختلف در حال انجام است .

وی اولویت اصلی را در طرح توسعه میدان مشترک آذر تسریع در بهره‌برداری از تولید زودهنگام میدان دانست و گفت: در این راستا بازنگری طرح ها (Modified Epc) تدوین شد که با تعریف این طرح، بهره‌برداری و برداشت از این میدان مشترک تسریع می‌شود .

یاراحمدی درباره دلیل اعمال پروژه بازنگری طرح ها تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری هرچه سریع تر از میدان مشترک آذر پروژه بازنگری طرح ها (Modified Epc) تعریف شد که با اجرای آن دیگر فعالیت های مرتبط با توسعه میدان از جمله احداث خط لوله، احداث تاسیسات سرچاهی و خط لوله جریانی و پایان حفاری ها، می‌توان به تولید زودهنگام از این میدان دست یافت .

به گزارش شانا، میدان نفتی آذر با ٢,٥ میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میدان های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوه های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق( در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران واقع شده است. عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی از ویژگی های این میدان است که عملیات حفاری را بسیار پیچیده و طولانی می‌کند .

آزمایش تولید از نخستین چاه این میدان نفتی مشترک شامگاه سه شنبه ( ١٢ اسفندماه ٩٣) در چاه شماره ٦ با موفقیت انجام شد .

کارفرمایان طرح توسعه این میدان، شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجری طرح، شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر (کنسرسیوم متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی) هستند .

ارسال نظر: