توضیحات سازمان استاندارد به خبر «نسیم آنلاین»

کدخبر: 2004930

سازمان استاندارد اعلام کرد از تیرماه ۱۳۹۴ تا کنون عدم انطباق ۷ محموله بنزین وارداتی از بنادر جنوب کشور و ۵ محموله بنزین وارداتی از بنادر شمال کشور به شرکت مذکور اعلام و از ورود آنها ممانعت شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » سازمان استاندارد در واکنش به مصاحبه « نسیم آنلاین » با نظام الدین برزگری رئیس سابق سازمان استاندارد توضیحاتی را به شرح زیر به نسیم ارسال کرد:

درخصوص انتشار مطالبی به نقل از رییس سابق سازمان ملی استاندارد ایران با عنوان " محموله های بنزین وارداتی را در بنادر متوقف کنید " ، روز شنبه 19 دی 1394 در آن رسانه ، پاسخ این سازمان به شرح زیر اعلام می شود: 1- کنترل کیفیت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد از اواخر سال 1383 مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده است حسب توافق جناب آقای مهندس برزگری معاون وقت نظارت براجرای استاندارد، (رییس سابق سازمان ملی استاندارد ایران) با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در تفاهم نامه مورخ 9/3/1384 به مجموعه های ذیربط وزارت نفت به ویژه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی واگذار که براساس آن مقرر شده بود تولیدات بنزین را آزمایش و گزارش کنترل کیفیت آن را به صورت ماهانه برای درج در پرونده مراکز تولید به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نمایند. این نتایج به صورت پراکنده ( در فروردین 86 ، آبان 87 و از سال 90 تا تیرماه سال 1391 ) ارسال و علیرغم مکاتبات انجام شده از آن تاریخ به بعد گزارشی ارسال نشد.

2- با استناد به مصوبه مندرج در بند یک ، این سازمان تا سال 1391 هیچگونه آزمونی در این خصوص با نمونه برداری مستقل و در آزمایشگاه استاندارد یا تایید صلاحیت شده انجام نداده و به جز تحلیل نتایج آزمایشات انجام شده در پالایشگاهها ، اقدام دیگری صورت نگرفته است.

3- با استناد به مصوبه هیئت محترم وزیران در تبصره 2 ذیل ماده 7 آیین نامه اجرایی بند 3 قانون بودجه سال 1391 نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده های نفتی تولید داخل و همچنین وارداتی توسط بخش دولتی و خصوصی با مسئولیت و تایید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت قرار گرفته بود.

4- پس از انتصاب سرکار خانم مهندس نیره پیروزبخت به ریاست سازمان،ضمن پیگیری های مکرر ، با حمایت دولت و مجلس محترم شورای اسلامی ، موضوع تعیین مرجع ملی نظارت بر اجرای استاندارد بنزین در جلسه شورای عالی استاندارد مورخ 18 اسفند 93 مطرح و تصمیم گیری به جلسه ای با ریاست معاونت محترم اجرایی رییس جمهور واگذار شد که در جلسه خرداد ماه 94 نظارت بر بنزین های وارداتی و تولید داخل بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت.

5- در این راستا بنزین های وارداتی در دو مرحله کنترل می شوند . در مرحله نخست ، اسناد بازرسی محموله در مبدا توسط شرکتهای بازرسی تایید صلاحیت شده که شامل نتایج آزمایش بنزین هم می باشد کنترل و در مرحله دوم از محموله بنزین وارداتی نمونه برداری و در آزمایشگاه اداره کل استاندارد هرمزگان مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت انطباق، نتیجه برای ترخیص به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود. لازم به ذکر است از تیرماه 1394 تاکنون عدم انطباق 7 محموله بنزین وارداتی از بنادر جنوب کشور و 5 محموله بنزین وارداتی از بنادر شمال کشور به شرکت مذکور اعلام و از ورود آنها ممانعت شده است . اما آنچه جای تعجب دارد اشاره به اعلام نظر سازمان ملی استاندارد ایران در دولت سابق در رابطه با بنزین های پتروشیمی است که سوابقی از این اظهارنظر در سازمان ملی استاندارد ایران یا دستگاههای ذیربط وجود نداشته و یا در رسانه ملی اعلام نشده و سابقه ای مبنی بر بررسی و آزمون بنزین تولیدی پتروشیمی ها در سازمان ملی استاندارد ایران وجود ندارد. در حال حاضر کیفیت بنزین توزیع داخل به ویژه بنزین یورو 4 توزیع شده در کلان شهرها تحت کنترل این سازمان قرار دارد.

6- در دوران تصدی رییس سابق سازمان ملی استاندارد ایران ، سازمان فاقد آزمایشگاه مجهز برای انجام آزمون های بنزین بوده که بتواند ظرف مدت 15 دقیقه که زمانی غیرواقعی حتی برای آزمون مواد آلاینده است پاسخ بدهد. خوشبختانه پس از تعیین مرجعیت سازمان با راه اندازی آزمایشگاههای مستقر در ادارات استاندارد بندر عباس و بندر امام خمینی کنترل بنزین های وارداتی به طور مستمر توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام می شود و برای بنزین های تولید داخل نیز این سازمان ضمن استفاده از آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده ، در آینده نزدیک آزمایشگاه مرجع خود را در پژوهشگاه استاندارد راه اندازی خواهد کرد. در پایان توجه ویژ ه آن رسانه را به مصاحبه مورخ 5/8/1394 رییس سازمان ملی استاندارد ایران و اعلام عمومی وضعیت کیفیت بنزین های وارداتی و تولید داخل از طریق رسانه های عمومی جلب نموده که موضوع مندرج در مطلب آن سایت در مورد تحت فشار بودن سازمان از سوی دولت برای عدم ارایه پاسخ و اطلاع رسانی نقض می شود.

7- با توجه به تکذیبیه صادره از سوی جناب آقای مهندس برزگری در مورد انتشار مطالب فوق به نقل از ایشان به نظر می رسد می بایست توجهات و توصیه های لازم از سوی مسئولین محترم آن خبرگزاری به خبرنگاران محترم جهت رعایت امانت در انتقال نظرات افراد بعمل آورده، و قبل از انعکاس مطالب و مباحث تخصصی (که اظهار نظر غلط درخصوص آنها موجب بروز نگرانی در جامعه می گردد) از افراد صاحب نظر و مسئولین مستقیم ذیربط در این زمینه نظر خواهی تا با انعکاس صحیح و دقیق مطالب، بتوان سطح اطلاع عموم جامعه را به نحو شایسته افزایش داد.

خواهشمند است مقرر فرمایید ، وفق قانون مطبوعات نسبت به انتشار جوابیه فوق اقدام لازم به عمل آید.

ارسال نظر: