اداره اطلاعات انرژی آمریکا: ایران سومین تولید کننده نفت اوپک است

کدخبر: 944939

اداره اطلاعات انرژی آمریکا درتازه ترین گزارش خود با اشاره به رشد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، ایران را در رده سومین تولید کننده نفت اوپک قرار داد

به گزارش «نسیم» اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با عنوان "دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولیدی در کشورها به غیر از ایران" اعلام کرد که میانگین تولید روزانه نفت خام و مایعات گازی ایران در دو ماه سپتامبر و اکتبر به سه میلیون و 400 هزار بشکه رسید که از این مقدار، دو میلیون و 800 هزار بشکه مربوط به تولید نفت خام است .

بر اساس این گزارش، تولید روزانه نفت خام ایران در ماه‌های سپتامبر و اکتبر نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش 100 هزار بشکه ای رو به رو بوده است .

تولید روزانه مایعات نفتی ایران همچنان پایین تر از میانگین تولید سه میلیون و 600 هزار بشکه ای این کشور در سه سال پیش است اما 200 هزار بشکه بیشتر از تولید روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکه ای است که ایران در سال 2013 تولید می کرد .

این اداره همچنین در ارزیابی پیشین خود در باره مجموع تولید مایعات نفتی ایران در سال 2013 بازنگری کرده بود و با کاهش 200 هزار بشکه ای، تولید روزانه نفت و میعانات گازی ایران را در سال گذشته میلادی سه میلیون و 200 هزار بشکه اعلام کرد .

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد که افزایش عرضه نفت خام و کاهش تقاضای این محصول در جهان سبب افت قیمتهای نفت به پایین ترین سطح در چهار سال اخیر شده است .

این موسسه افزود که افزایش تولید نفت در عراق و لیبی سبب کاهش نگرانی ها نسبت به خطرهای ژئوپولتیکی و تأثیر آن بر عرضه کوتاه مدت نفت در ماههای سپتامبر و اکتبر شد .

بنا بر این گزارش، میانگین تولید روزانه نفت خام عراق در ماههای سپتامبر و اکتبر به 3.5 میلیون بشکه رسید که 300 هزار بشکه بیشتر از مقدار تولید شده در دو ماه گذشته است .

این گزارش می افزاید که افزایش تولید در میدانهای نفتی در جنوب عراق و همچنین میدانهای تحت کنترل منطقه کردستان عراق عامل بالا رفتن تولید در این کشور شده است .

در همین حال، میانگین تولید روزانه نفت لیبی در ماه سپتامبر و اکتبر با 400 هزار بشکه افزایش نسبت به دو ماه گذشته به 900 هزار بشکه رسید، این در حالی است که این کشور برای رسیدن به حداکثر ظرفیت تولیدی و یا حفظ تولید در سطح کنونی همچنان با چالشهای زیادی رو به رو است .

ارسال نظر: