رویترز: رشد تولید شیل اویل، سهم اوپک را در بازار جهانی نفت محدود می‌کند

کدخبر: 946680

گزارش چشم‌انداز نفت جهان در مقر سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در وین رونمایی شد و این سازمان پیش‌بینی خود را برای عرضه و تقاضای نفت در سال‌های آینده مشخص کرد

بر اساس این گزارش، سهم بازار اوپک تا سال 2018 میلادی در واکنش به افزایش تولید شیل اویل در آمریکا، 5 درصد کاهش می یابد و به این سازمان نفتی 12 عضوی، فرصتی برای استفاده از افزایش تقاضای نفت نمی دهد .

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که تا پیش از این تاثیر شکست هیدورلیک بر روی عرضه نفت را نادیده می گرفت، اکنون پیش بینی کرده که افزایش تولید نفت آمریکا مدت بیشتری طول بکشد و استخراج از این ذخایر نفتی به نقاط دیگر دنیا نیز سرایت کند .

اوپک در گزارش سال 2014 چشم انداز نفت جهان پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت این سازمان در سال 2018 میلادی به طور میانگین برابر با 28 میلیون و 500 هزار بشکه در روز باشد که در مقایسه با تقاضای نفت سال 2014 میلادی یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

دلیل کاهش تقاضا برای نفت اوپک بر خلاف روند افزایش تقاضای نفت، عرضه بیشتر نفت در کشورهای غیر عضو است .

طبق این گزارش، پیش بینی تقاضای نفت سال 2018 میلادی نزدیک به دو میلیون بشکه کمتر از سطح تولید کنونی اوپک است و به این معنی است که این سازمان در صورت کاهش ندادن سقف تولید نفت خود، در میان مدت شاهد عرضع مازاد نفت در بازارهای نفتی خواهد بود .

اعضای اوپک 6 آذرماه امسال در وین برای تصمیم گیری در باره سقف تولید نفت این سازمان در نیمه نخست سال 2015 به گفتگو می پردازند. قیمت نفت این هفته به پائین ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید و به زیر 82 دلار برای هر بشکه سقوط کرد .

همچنین، اوپک پیش بینی می کند که تا سال 2040 میلادی تولید کشورهای غیر عضو این سازمان 6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که دلیل آن افزایش تولید شیل اویل و نیز سایر منابع نفتی است. این موضوع موجب کوچک شدن سهم بازار اوپک می شود .

عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک در مقدمه این گزارش آورده است: در بخش عرضه نفت، در سالهای گذشته شاهد افزایش چشم گیر تولید نفت در کشورهای غیر اوپکی بوده ایم.

این گزارش پیش بینی می کند که روند افزایش تولید نفت غیر اوپکی ها در میان مدت ادامه می یابد اما در طول زمان سرعت آن به تدریج کم می شود .

اعضای اوپک با دارا بودن 80 درصد از ذخایر نفت متعارف جهان، در سال 2012 به تووافق رسیدند که قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت منطقی و عادلانه است .

در گزارش تازه منتشر شده اوپک آمده است: پیش بینی تولید نفت از منابع نامتعارف در گزارش امسال روبه بالا اصلاح شده است، عرضه بیش از انتظار نفت در آمریکا در کنار تولید بهتر نفت در برخی مناطق دنیا و نیز نتیجه گیری برای تولید نفت از منابع غیر متعارف در آرژانتین و روسیه به این موضوع کمک می کند .

پیش بینی می شود آرژانتین و روسیه تا سال 2040 میلادی بتوانند روزانه 700 هزار بشکه از منابع نامتعارف نفت استخراج کنند .

اوپک پیش بینی می کند که تقاضای نفت در سال 2016 میلادی به روزانه 93 میلیون و 200 هزار بشکه برسد که این رقم در مقایسه با گزارش سال گذشته سازمان 700 هزار بشکه بالاتر آمده است. بر اساس این گزارش، تقاضای نفت در سال 2019 میلادی به 96 میلیون بشکه در روز و تا سال 2040 به روزانه 111 میلیون بشکه می رسد .

عرضه نفت کشورهای غیر عضو در اوپک در سال 2019 میلادی به روزانه 60 میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید .

ارسال نظر: