وزیر نیرو: سهم صنعت آب و برق در صادرات خدمات مهندسی۹۲ درصد است

کدخبر: 946694

حمید چیت‌ چیان افزود: براساس آماردر سال ۹۱ از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، ۵۲ درصد و در سال گذشته ۳۵ درصد متعلق به صنعت آب و برق بوده است

به گزارش «نسیم»، وی روز شنبه در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان برنامه‌های آینده وزارت نیرو و طرح‌های پیش رو از جهتی که مورد توجه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه باشد، به خلق تصویری از بازار آینده صنعت برق کشور پرداخت و افزود: نخستین موضوع توسعه صادرات برق است که براساس آمار موجود در سال 91 از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، 52 درصد و در سال گذشته 35 درصد متعلق به صنعت آب و برق بوده و در چهارماهه ابتدای سال 93 این رقم به 92 درصد رسیده است .

وزیر نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 20 کشور جهان از خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق منتفع هستند، اظهار داشت: ساخت نیروگاه‌های حرارتی، آبی و تجدیدشونده در کشورهای عراق‌، سوریه‌، عمان، کنیا، تاجیکستان و ارمنستان ادامه دارد و برخی از آنان در حال بهره‌برداری هستند .

وی با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از مولفه‌های اصلی خروج از رکود در کشور بوده و مورد توجه دولت نیز است، گفت: با ارتقای کیفیت محصول‌ها قادر خواهیم بود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی که در این بخش داریم را به‌صورت جهانی صادر کنیم .

چیت‌چیان با بیان اینکه تنوع‌بخشی به محصول‌ها متناسب با نیاز بازار داخلی و صادراتی، پشتوانه محکمی برای محصول‌های شما خواهد بود، تصریح کرد: محصول‌های صنعت برق در بازار داخلی و بازار خارجی از وضعیت مناسبی برخوردار است که بایستی تلاش شود این وضعیت تثبیت شود .

وی با بیان اینکه حل مشکلات مالی صنعت برق موردتوجه دولت است و در لایحه خروج از رکود و لایحه بودجه سال 94 به‌طور ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت، افزود: این کار موجب خواهد شد شرکت‌ها از وضعیت کنونی برون آمده و فعالیت‌های خود را توسعه دهند .

وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق در آستانه یک تحول کیفی و کمی قرار دارد و سالانه هفت تا هشت درصد ظرفیت‌های برق را در تولید و انتقال و توزیع باید توسعه دهیم، گفت: سالانه پنج‌هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود .

وی گفت: در پنج سال آینده 33 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود و 16 هزار مگاوات نیروگاه‌های گازی کشور در سه سال آینده به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند که سالانه 10 هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد .

ارسال نظر: