النعیمی: سقوط قیمت نفت توطئه عربستان نبود

کدخبر: 990529

وزیر نفت عربستان با اصرار بر این که سقوط قیمت نفت توطئه ای از سوی این کشور علیه کشورهای دیگر نبوده است گفت: ما طرفدار هر کسی هستیم که می‌خواهد ثبات بازار و توازن بین عرضه و تقاضا را حفظ کند

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اینترنتی گالف بیزینس، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان وجود هرگونه «تئوری توطئه» در پس تصمیم ماه نوامبر اوپک در مورد عدم تغییر سقف تولید این سازمان را رد کرد.

سقوط شدید قیمت نفت درآمدهای ارزی کشورهای صادرکننده نفت را طی یک سال گذشته به کمتر از نصف کاهش داده و در حالی که انگشت اتهام به سوی عربستان سعودی دراز شده است فشار روانی زیادی بر مقامات این کشور وارد گردیده است.

صادرکنندگان نفت از موضع ریاض در اوپک در مورد عدم کاهش تولید نفت برای حمایت از قیمت ها انتقاد کرده اند.

نعیمی در یک کنفرانس انرژی در ریاض گفت: «هیچ توطئه ای در کار نیست و ما تلاش کردیم تمام چیزهایی را که گفته شده بود اصلاح کنیم، اما هیچ کس گوش نمی دهد. ما علیه هیچ کس نیستیم. ما طرفدار هر کسی هستیم که می خواهد ثبات بازار و توازن بین عرضه و تقاضا را حفظ کند و بازار با توجه به قیمت در مورد آن تصمیم گیری می کند.»

وی همچنین با بیان اینکه اوپک به تنهایی مسئولیت افزایش قیمت نفت را بر عهده نخواهد گرفت، این سیگنال را ارسال کرد که بزرگترین صادر کننده نفت جهان فزونی عرضه در بازار را که قیمت نفت را به حدود نصف کاهش داده است، تحمل خواهد کرد.

نعیمی در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت: «امروز شرایط دشوار است. ما تلاش کردیم، نشست هایی برگزار کردیم، اما موفق نبودیم، زیرا کشورهای (خارج از اوپک) اصرار داشتند که اوپک بار (کاهش تولید) را بر دوش بکشد و ما از اینکه اوپک این مسئولیت را عهده دار شود امتناع کردیم.»

وی افزود: «تولید اوپک 30 درصد بازار را تشکیل می دهد. 70 درصد متعلق به کشورهای غیر عضو اوپک است... اگر می خواهیم قیمت ها بهبود یابد، همه باید مشارکت کنند.» نعیمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ریاض برنامه ای برای افزایش تولید خود به فراتر از 12.5 میلیون بشکه در روز دارد یا نه اظهار داشت: «در حال حاضر هیچ طرحی وجود ندارد، زیرا تقاضایی نیست.»

ارسال نظر: