هزار راه نرفته دولت در زمنه مدیریت مصرف گاز

آلودگی هوا نبود اگر...

کدخبر: 2368952

تردیدی در مصرف زیاد گاز وجود ندارد، اما سهم اشتباهات و کارهای نکرده دولتمردان در ایجاد شرایط بحرانی کنونی، قابل چشم پوشی نیست.

نسیم آنلاین؛ منصور مقیمی‌زاده: با آلودگی هوا مسئولان به دلیل افزایش مصرف گاز، از مردم تقاضا می‌کنند تا گاز کمتری مصرف کنند. انگشت اتهام آن‌ها به سمت مردم است که یا لباس مناسب نمی‌پوشند و یا پنجره‌ها را به خاطر کرونا باز نگه می‌دارند؛ اما این همه ماجرا نیست.

هر سال با شروع سرما، مصرف گاز افزایش یافته و دولت برای تامین گاز منازل، ناچار به قطع گاز کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و حتی گاز صادراتی می‌شود.به دلیل کمبود گاز، استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل و مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد.

با وجود پیش بینی هر ساله، چرا چنین اتفاقی می‌شود؟

اول، اصرار برای پوشش صد­درصدی گازرسانی در کشور با فشارهای سیاسی است؛ درحالیکه برای مناطق دورافتاده روش‌های جایگزین مناسب‌تری وجود دارد.

دوم، عدم پیگیری و اجرای طرح‌های مدیریت مصرف گاز است. فروردین سال 93، زنگنه خبر از طرح تعویض 20 میلیون بخاری داد که تاکنون جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

طرح اصلاح موتورخانه ساختمان‌های مسکونی و تجاری، که در سال 93 تدوین شد، اما تا همین 3 ماه پیش کاملا مسکوت مانده بود.

برای مشترکین پرمصرف نیز چاره‌ای اندیشیده نشده است. مشترکین پر مصرف، سه دهک بالای جامعه هستند که 50 درصد کل گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

سوم، توقف اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز است. بنا بود تا پایان سال 95، 14 میلیارد متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایجاد گردد تا در روزهای سرد استفاده شود. اما تاکنون کمتر از 3 میلیارد مترمکعب گاز ذخیره شده است.

تردیدی در مصرف زیاد گاز وجود ندارد، اما سهم اشتباهات و کارهای نکرده دولتمردان در ایجاد شرایط بحرانی کنونی، قابل چشم پوشی نیست.

ارسال نظر: