به‌دنبال مربی از بلژیک تا کرواسی

کدخبر: 2340474

فوتبال ایران حال و روز خوشی ندارد. فدراسیون در انتخاب سرمربی برای تیم ملی فوتبال کشور موفق عمل نکرده و حالا این امر موجب شده است تا حضور تیم ایران در رقابت‌های جام‌جهانی‌ ۲۰۲۲ قطر به اما و اگر کشیده شود. باخت‌های ایران به بحرین و عراق که دو رقیب سنتی و سرسخت برای کشورمان به حساب می‌آیند امیدهای بسیاری از علاقه‌مندان را ناامید کرده است. این نکته را هم در نظر بگیرید که تیم ملی ایران بعد از سال‌ها صدرنشینی در آسیا این جایگاه را از دست داد.

تیم ملی فوتبال ایران در جدیدترین رده‌بندی تیم‌های فوتبال جهان که از سوی فیفا اعلام شده 6پله سقوط کرده و هم اکنون در جایگاه 33‌فوتبال دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که تیم ایران سال‌ها در رتبه برتر آسیا و نیز تیم بیست‌و‌هفتم دنیا بود. این اتفاق بعد از بازی‌های رسمی و دوستانه‌ای که تیم ملی فوتبال ایران انجام داده و موجب شکست در برابر عراق شد، روی داده است. نکته دیگر این ماجرا این است که تیم ملی فوتبال بلژیک که سرمربی فعلی تیم ملی ایران اهل آن کشور است، همچنان در رتبه اول فوتبال جهان قرار دارد.

ماجرای حضور مارک ویلموتس بعد از حضور کارلوس کی‌روش که سال‌ها حضور پایدار در ایران داشت و نتایج قابل قبولی در ایران به‌دست آورده بود از آن دست اتفاقاتی است که می‌توان آن را نتیجه بی‌تدبیری مدیران فوتبالی کشور دانست.

ویلموتس که در هفته‌های اخیر تقریباً در ایران حضور نداشته حالا به‌عنوان یک مربی پروازی شناخته می‌شود. او چند روز قبل از بازی با عراق وارد ایران شد و بعد از برگشت از کشور اردن که مسابقه در آنجا برگزار شد، دوباره به بلژیک بازگشت. حالا هم شرایط قراردادی این مربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران به سمتی می‌رود که احتمال می‌رود به زودی این قرارداد فسخ شود. رسانه‌های بلژیکی سه هفته پیش در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده بودند که ویلموتس درخواست فسخ قرارداد با فدراسیون فوتبال را داشته است.

سه هفته پیش زمانی بود که ویلموتس نتوانسته بود مبلغ قرارداد خود را دریافت کند و ادعا کرده بود که می‌تواند قراردادش را فسخ کند. البته مسوولان فدراسیون فوتبال در همان زمان اعلام کردند که به‌دنبال پرداخت بخشی از قرارداد وی هستند. ویلموتس پس از دریافت پولش که به گفته مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان پول سه ماه زودتر از موعد خود را هم دریافت کرد، به ایران بازگشت تا در بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی بنشیند. البته آن بازی هم با نتیجه دو بر یک به سود عراق به پایان رسید.

دیدار سیاسی، تصمیم ورزشی

فدراسیون فوتبال این روزها همچنان در حال بررسی وضعیت سرمربی تیم ملی است. بسیاری بر این عقیده هستند که حضور ویلموتس و بازنگشتن وی به ایران این فرصت را برای فدراسیون فراهم می‌کند که بدون پرداخت پول به این مربی قرارداد او را فسخ کرده و حتی ادعای ضرر و زیان کند. این در حالی است که از سوی دیگر فدراسیون هم فرصت چهارماهه‌ای را در پیش دارد تا فیفادی بعدی که تیم ملی فوتبال ایران باید با تیم‌های هنگ‌کنگ و کامبوج رقابت کند، مربی دیگری را برای تیم پیدا کند. ضمن اینکه دیدارهای اصلی تیم ملی خرداد ماه‌99 مقابل بحرین و عراق در تهران برگزار خواهد شد که به نوعی سرنوشت صعود تیم ملی به مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی‌2022 را مشخص می‌کند. اما حالا صحبت از مربی بعدی برای تیم ملی فوتبال ایران به میان آمده است. برانکو ایوانکوویچ، مربی چند سال گذشته تیم پرسپولیس که از ابتدای فصل جاری فوتبال به کشور عربستان رفته است، گزینه اصلی مطرح شده است.

برانکو هفته گذشته هم دیداری با آقای محمدرضا صادق، سفیر ایران در کرواسی داشت که عکس این دیدار در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد. همین کار نیز موجب شد تا نام او یک‌بار دیگر برای حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران مطرح شود. برانکو که در جام‌جهانی سال‌2006 نیز روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران حضور داشت در زمان حضور کارلوس کی‌روش پرتغالی روی نیمکت تیم ملی در چندین نوبت با او دچار چالش شد.

اما دیدار برانکو با سفیر ایران در کرواسی این شائبه را هم به‌وجود آورده که این بار هم دولت به میدان آمده است تا همانطور که برای پرداخت بخشی از قرارداد ویلموتس به فدراسیون کمک کرد، این‌بار هم برای جذب برانکو تلاش کند.

هنوز خطر از سر تیم ملی نگذشته

تیم ملی فوتبال ایران در دوره‌های پیشین جام‌جهانی توانسته است با اقتدار از رقابت‌های انتخابی سربلند بیرون آمده و با قدرت به مصاف حریفانی چون پرتغال و اسپانیا برود. اما رقابت‌هایی که تیم ملی در این دوره داشته و نتایج کسب شده نگرانی فوتبال دوستان را افزایش داده است. در این باره آقای رحمان رضایی، ملی‌پوش سابق کشورمان گفت: خیلی ساده‌اندیشانه است اگر فکر کنیم عراق و بحرین را راحت در تهران شکست می‌دهیم، این دو تیم حتی در تهران هم حریفان سرسختی هستند. وی درباره وضعیت فعلی تیم ملی هم گفته است: تیم ملی ما برای تیم شدن هنوز خیلی کار دارد و فدراسیون در کنار کادر فنی باید از این چند ماهی که فرصت داریم نهایت استفاده را ببرد. اگر قرار باشد دو، سه روز مانده به بازی بعدی به فکر تیم ملی بیفتیم و با سه جلسه تمرین به بازی‌ها برویم، این شانسی که به ما روی کرده را راحت خواهیم سوزاند. ملی‌پوش پیشین کشورمان تصریح کرد: ما از کی‌روش انتقاد می‌کردیم که پروازی است اما می‌بینیم ویلموتس از کی‌روش پروازی‌تر شده. عدم استمرار حضور ویلموتس در ایران باعث شده تا آن ارتباط عاطفی و احساسی بین او و بازیکنان تیم ملی به‌وجود نیاید و همچنین اطلاعاتش هم در خصوص بهترین‌های لیگ کم باشد.

آقای سید‌علی موسوی، ملی‌پوش سابق کشورمان هم به مهر گفت: ویلموتس مربی خوبی است که می‌تواند بازدهی زیادی برای فوتبال ایران داشته باشد اما متاسفانه در ایران خوب مدیریت نمی‌شود. وی درباره عملکرد مربی بلژیکی تیم ملی گفت: ویلموتس مربی خوبی است اما متاسفانه در ایران او را خوب مدیریت نمی‌کنند و حاشیه‌ها باعث می‌شود از کارایی‌اش کم شود. عدم مدیریت خوب باعث شده تا او پروازی باشد و برای تیم ملی وقت کافی نگذارد. یا این که در ترکیه توقف کند و بگوید اول پولم را بدهید تا به تهران بیایم. آن هم قبل از مهم‌ترین بازی ما در مسابقات انتخابی مقابل اصلی‌ترین رقیب.

برانکو در دوراهی تیم ملی و پرسپولیس

برانکو این روزها دو پیشنهاد از ایران دارد. یکی از سوی فدراسیون برای هدایت تیم ملی و دیگری از سوی باشگاه پرسپولیس که در چهار سال گذشته توانسته با همین مربی کروات قهرمانی‌های متعدد کسب کند. طرفداران پرسپولیس هم که از نتایج کسب شده تیم در بازی‌های اخیر انتقاد دارند، در بازی اخیر مقابل نفت مسجد سلیمان یک‌ صدا برانکو را تشویق کردند تا صدایشان را هم محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه بشنود و هم گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی تیم پرسپولیس. حالا باید دید که برانکو که همچنان بخشی از مطالبات پیشین خود از باشگاه پرسپولیس را دریافت نکرده است در روزهای آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: