شاید المپیک تا ۲۰۲۲ به تعویق بیفتد

کدخبر: 2350466

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس برگزاری بازی‌های توکیو گفته‌اند، ممکن است کرونا تا ۲۰۲۱ هم از منطقه خارج نشود و ما شاید ناچار باشیم المپیک را به سال ۲۰۲۲ منتقل کنیم.

رضا صالحی‌امیری درباره عملکرد ورزش در سال ۹۸ اظهار داشت: در سال ۹۸ بر اساس چارچوبی که داشتیم برنامه‌ها را دنبال کردیم که آن تداوم برنامه‌های سال ۹۷ بود. بحث انسجام و همدلی در مجموعه ورزش، پرهیز از حاشیه‌ها از برنامه‌های اصلی بود. وزارت ورزش، فدراسیون‌ها، کمیته ملی المپیک و رسانه‌ها انسجام و همدلی داشتند. اصل را بر دوری از حاشیه قرار دادیم.

وی افزود: نکته دیگر تشکیل ستاد عالی بود. جلسات ثابتی داشتیم که نخستین جلسه در سال جدید روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. هدف از تشکیل ستاد سیاست‌گذاری واحد و ایجاد تک‌صدایی در ورزش قهرمانی است. در ۲ سال گذشته این مسیر پاسخ داد. ما برای بازی‌های آسیایی، المپیک جوانان و المپیک توکیو این نشست‌ها را داشتیم.

۱۰۰ ملاقات در سال گذشته داشتم

صالحی‌امیری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به دیپلماسی ورزش، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ ملاقات در سال گذشته داشتم و در تمام این مدت سعی کردم مواضع به حق ورزش قهرمانی را روشن کرده و تهدیدات را کاهش دهیم. ویزر رئیس جهانی جودو به دنبال انجام یک هدف سیاسی بود و ما سعی کردیم در دیدارهای مختلف از حقانیت ورزش ایران دفاع کنیم و تعلیق را بشکنیم. دادگاه تصمیم‌گیری ۲۰ فروردین بود که به خاطر شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره مسائل مالی، خاطرنشان کرد: دولت هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه با محدودیت‌های جدی مواجه است. ما سیاست‌گذاری که درباره بودجه داشتیم به آن رسیدیم. ۱۰۰ درصد تعهدات به فدراسیون‌ها انجام شده است. ما در حد توان و منابعی که داشتیم به نیازها توجه کردیم اما باور داریم نیاز فدراسیون‌ها بیشتر از این است.

شفاف سازی سرلوحه کار ماست

وی یادآور شد: شفافیت مالی برای ما بسیار مهم است. اصحاب رسانه حلقه وصل ما هستند و باید همه اطلاعات مالی را به صورت شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهیم. سال ۹۹ هم اساس کار را بر شفاف‌سازی قرار می‌دهیم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: من هیچ وقت از شما رسانه‌ها نخواستم ما را تقدیر کنید. من از نقد کسی نمی‌رنجم. حق مسلم شماست. یک مدیر باید بپذیرد که پاسخگو باشد. از روزی که رای گرفتم شروع به پاسخگویی بودم در روز خداحافظی هم همین طور خواهد بود. مدیری که پاسخگو نیست در رسیدن به اهدافش موفق نخواهد بود.

تعویق المپیک برای ما فرصت بود

وی در پاسخ به این سوال که تعویق المپیک با توجه به بودجه ۱۲۰ میلیاردی تا المپیک مشکلی پیش نمی‌آورد، یادآور شد: تعویق المپیک زیان‌آور نبود. البته من از فرصت و تهدید صحبت می‌کنم. این تعویق برای ما فرصت بود چون می‌توانیم یک سال برای برگزاری اردوها شرایط ایده‌آل برای المپیک ۲۰۲۱ داشته باشیم. نکته دیگر اینکه چند مورد حساس داشتیم مثل یزدانی، عباسعلی و سهراب مرادی که شرایط خوبی نداشتند.

صالحی‌امیری گفت: زمان برای این عزیزان که مصدوم شدند، شرایط خوبی است که به تمرینات بازگردند. نکته دیگر اینکه در شرایط به وجود آمده برای ما سلامت مهم است به همین دلیل من از سود و زیان حرف نمی‌زنم. این یک مطالبه جهانی بوده است. آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و ... همه تقاضا داشتند و ما زودتر از همه تقاضای تعویق داشتیم. وقتی در IOC بسته شد، آنها شرایط را جدی تلقی کردند. وقتی کشورهای مدعی گفتند ما حاضر نمی‌شویم، نخست‌وزیر ژاپن به این نتیجه رسید بازی‌ها به تعویق بیفتد.

صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: هر اتفاقی برای ما شکل بگیرد، برای کشورهای دیگر هم هست. توجه کنید اگر هزینه کرده‌ایم، سهمیه هم گرفته‌ایم. ما حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ سهمیه دیگر خواهیم گرفت. طراحی ما این بود بودجه را به مرز ۱۵۰ میلیارد برسانیم که با تصویب ۱۲۴ میلیارد به مرز ۱۵۰ میلیارد نزدیک شده‌ایم. سال گذشته ارز گرفتیم و در صندوق ما محفوظ است چون پیش‌بینی می‌کردیم. برای جاکارتا هم ارز با قیمت ۴۲۰۰ تهیه کردیم. از بانک مرکزی ارز گرفتیم و علاوه بر ۵۰۰ هزار ارز تهیه شده، باز هم به همین مبلغ تهیه می‌کنیم. امسال با افزایش بودجه‌ای که داشتیم آمادگی بیشتری برای حمایت از فدراسیون‌ها به ویژه المپیکی‌ها خواهیم داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره حقوق پرداختی به ورزشکارانی که سهمیه گرفته‌اند، عنوان کرد: فردا در ستاد عالی درباره حقوق ورزشکاران تصمیم‌گیری می‌کنیم. تا تیرماه عزیزان حقوق می‌گیرند. ۱۰ ورزشکار هم توسط IOC بورسیه شدند که ماهانه ۵۰۰ دلار می گیرند و ما ماهیانه ریالی آن را پرداخت خواهیم کرد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، باز به عزیزان ریال آن را پرداخت می‌کنیم.

درباره کیهانی هیچ توصیه‌ای نداشتم

صالحی‌امیری درباره حمایت از کیهانی برای انتخابات دوومیدانی و اینکه به نظر می‌رسد شما در این خصوص با وزارت ورزش وفاق نداشتید، تصریح کرد: من خارج از مرز صداقت صحبت نمی‌کنم. در هیچ شرایطی برای هیچ کسی از مرز اخلاقی خارج نمی‌شوم. این برای من یک اصل است. قضاوت‌ها به خاطر عدم اطلاع است.

وی عنوان کرد: تجربه در ۴۰ سال به من آموخته مدیری موفق می‌شود که اصل صداقت و مرزبندی اخلاقی را رعایت کند. مدیر ماندگار کسی است که بعد از رفتن نام نیک از خود به جا بگذارد. آنها می‌مانند با وجود اینکه در صندلی ریاست نیستند. من در خصوص فدراسیون‌ها از مرز اخلاقی عبور نکردم. هماهنگی من با وزارت همه جانبه است.

وی با اشاره به انتخابات دوومیدانی اظهار داشت: آخرین جمع‌بندی ما با وزیر این بود که از فردی حمایت نمی‌کنیم و هر کدام از کاندیدا رای بیاورند، برای ما ارزیابی مثبت خواهد داشت. داوری مدیر با تجربه است و کیهانی هم مدیری با انگیزه و جدی است. من در خصوص آقای کیهانی توصیه‌ای نداشتم. نه فقط کیهانی برای هیچ کسی این کار را انجام نمی‌دهم. کمیته ملی المپیک نباید هزینه اشخاص شود.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: شخص آقای علی‌نژاد شهامت به خرج داد و گفت انتخابات به لحاظ حقوقی اشکال ندارد و گفت تجدید می‌شود. من مصاحبه کردم و گفتم این تصمیم شجاعانه بود حالا برخی از این حرف من خوشحال شدند و برخی ناراحت. من شخصا با هیات‌ها صحبت کردم بر من احراز شد مشکل وجود دارد. جلسه‌ای با وزیر و علی‌نژاد داشتیم و قرار شد انتخابات دوباره برگزار شود. بنابراین ابطال انتخابات نه در حمایت از کیهانی و نه در جهت تخریب داوری بود. چند نفر به خاطر کرونا در انتخابات شرکت نکردند به همین دلیل برگزاری انتخابات درست نبود.

شاید المپیک تا ۲۰۲۲ به تعویق بیفتد

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص برگزاری المپیک یادآور شد: سیاست قطعی IOC برگزاری این رویداد در تاریخ دوم تا ۲۰ مرداد سال آینده است اما رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس برگزاری بازی‌های توکیو گفته‌اند، ممکن است کرونا تا ۲۰۲۱ هم از منطقه خارج نشود و ما شاید ناچار باشیم آن را به سال ۲۰۲۲ منتقل کنیم. IOC هیچ اظهارنظری نداشته است. کتابچه‌ای به ما داده‌اند و تمام فرآیند برگزاری رویداد نوشته شده و قرار است روی آن کار کنند. تا یک هفته ۱۰ روز آینده به شما اطلاع رسانی می‌کنیم.

برای اردوها و تمرینات، منتظر نظر ستاد کرونا هستیم

صالحی‌امیری در پاسخ به فارس درباره اینکه برخی از ورزشکاران و فدراسیون‌ها نگران برگزاری اردوها هستند، کمیته چطور می‌تواند کمک کند، گفت: ما یک نکته کلیدی داریم که تمام برنامه‌ها را براساس ستاد کرونا تنظیم می‌کنیم. هر روزی ستاد کرونا مجوز برگزاری اردوهای تمرینی را بدهد، بلافاصله برنامه‌ها آغاز می‌شود. تا پایان فروردین هیچ برنامه‌ای برگزار نمی‌شود و باید منتظر اعلام ستاد کرونا باشیم تا تصمیم بگیریم. شرایط ایجاد شده مطلوب نیست و این برای ۲۰۰ کشور مشابه است.

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: بحث انفرادی تمرین هم مطرح است. این کار امکان‌پذیر است اما می‌دانید برای تمرین کشتی حریف تمرینی مطرح است. نمی‌توانیم با باز کردن آکادمی بگوییم فقط چند نفر بیایند. براساس نظراتی که از ستاد کرونا می‌گیریم، برنامه‌ها را تنظیم می‌کنیم. این موضوع فردا در نشست ستاد عالی المپیک هم مطرح می‌شود. ظرفیت و امکاتان هم باید بررسی شود.

اولین پرداختی اردیبهشت خواهد بود

وی در پاسخ به این سوال که اولین واریزی بودجه فکر می‌کنید از طرف دولت چه زمانی باشد، خاطرنشان کرد: منطق بودجه این است دولت فروردین حقوق می‌دهد و اردیبهشت بودجه را واریز می‌کند. همیشه همین طور بوده است. بنابراین اولین پرداختی ما اردیبهشت خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که ممکن است با کاهش نفت، بودجه شما کاهش یابد، گفت: درباره تحقق بودجه هم عملکرد است هم مصوبه. الان هیچ قضاوتی نمی‌توانیم داشته باشیم و این موضوع بستگی به شرایط درآمدی دارد. دولت تا الان ما را تنها نگذاشته است. در حوزه ورزش قهرمانی دولت حداکثر مساعدت خود را داشت و تخصیص بودجه ما بالای ۹۰ درصد بود هرچند ما تعهدات خود را ۱۰۰ درصد اجرایی کردیم.

امجدیه موزه روباز می‌شود

صالحی‌امیری درباره موزه المپیک خاطرنشان کرد: موزه ورزش یک ضرورت بود که باید شکل می‌گرفت. ساخت موزه یک ضرورت بود. هدف‌گذاری احداث ساختمان جدید با ۸ هزار متر مربع است. ۳ هزار شی به موزه اهدا شده است. موزه یک قطب فرهنگی است. پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه امجدیه موزه ورزش روباز و بازسازی شود. چند جلسه برگزار کردیم و نشستی را با وزیر داشتیم. کریمی رییس شرکت توسعه دنبال این طرح است. در این صورت جمعیت زیادی می‌توانند از آن بازدید کنند و عده‌ای دنبال آن هستند. امیدواریم یم فضای جدید ایجاد شود تا بتواند گردشگران را جذب کند.

دوران تصمیم فردی گذشته است

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در خصوص فعالیت کمیسیون‌های مختلف، یادآور شد: ما ۱۷ کمیسیون را با حضور ۲۳۰ نفر فعال کردیم که انها به منزله اتاق فکر هستند. افرادی که در آن همکاری دارند از صاحب‌نظران و اساتید ما به شمار می‌روند. کمیته توسط فرد اداره نمی‌شود و من تصمیمی را بدون خرد جمعی نمی‌گیرم چون دوران تصمیم فردی گذشته است.

صالحی‌امیری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد نوسازی آکادمی ملی المپیک، گفت: ما در سال ۹۸ بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی کردیم و در سال جدید هم ادامه دارد. برنامه چهارسال ما این است ۲۰ میلیارد برای نوسازی کمیته و آکادمی هزینه کنیم. توسعه زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری از سیاست‌های ماست.

وی همچنین درباره برگزاری بازی‌های ساحلی آسیا، عنوان کرد: ما در بازی‌های قطر به عنوان نهمی رسیدیم و عملکرد خوبی داشتیم. ثبت‌نام‌ها هم برای بازی‌های ساحلی چین انجام شده است. رئیس کمیته ملی المپیک درباره تاریخ شفاهی ورزش هم تاکید کرد: زمان می گذرد و آنچه از ورزش می ماند، خاطرات است. متاسفانه تاکنون اقدامی برای ثبت این تاریخ نشده بود اما سال گذشته تاریخ شفاهی را به عنوان یک تم علمی شروع کردیم. در این زمینه بعد از انقلاب تجربه های خوبی داشتیم، از این تجربه ها در ورزش استفاده کردیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: