از پناهندگی فوتبالیست ها تا دیپلماسی ورزش در سوال از سجادی

کدخبر: 2376069
خبرنگار:

پاسخ های حمید سجادی به سوالات نمایندگان درباره جام جهانی و فدراسیون فوتبال، آن ها را قانع نکرد. حالا سجادی در یک قدمی استیضاح است

نسیم‌آنلاین: صبح امروز نمایندگان مجلس با طرح سوالی، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان را به مجلس کشاندند. بعد از حذف ایران از جام جهانی پرحاشیه، نمایندگان خواستار آن شدند که حمید سجادی درباره «سوءمدیریت در برنامه ورزش حرفه‌ای و جام جهانی، محکومیت مکرر و پرداخت جریمه‌ها از بیت‌المال و دیپلماسی ضعیف ورزشی» پاسخگوی آنان باشد. این سوال را مجتبی یوسفی، نماینده‌ی مردم اهواز مطرح کرده بود.

سجادی همزمانی اوج فتنه و جام جهانی را دلیلی دانست که باعث شده بود دشمنان مختلف ایران با جنگ ترکیبی به سوءاستفاده از ورزشکاران باشرف و غیور کشور بپردازند و برای این اتفاقات برنامه ریزی کنند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه به زمینه‌سازی دولت انگلستان برای جنجال‌آفرینی و ایجاد تنش اشاره کرد. سجادی پناهندگی بازیکنان تیم‌ملی و ترک زمین حین بازی را بخشی از این برنامه‌ها برشمرد و از اعزام صد‌ها نفر از منافقان با هواپیمای اختصاصی به قطر یاد کرد.

سجادی برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر در این خصوص، درخواست جلسه‌ی غیرعلنی در فرصتی دیگر داشت. در ادامه نیز از تدبیر نهادهای دخیل در این قضیه مانند مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت ورزش و جوانان برای مقابله با حیله‌ی دشمنان تشکر کرد.

از نظر سجادی براساس برنامه‌ی ششم توسعه، هیچ کمکی از بودجه‌ی عمومی و دولتی به ورزش حرفه‌ای کشور و فوتبال صورت نگرفته است و بنابراین بیت‌المال ضایع نشده است.

 همچنین سجادی معتقد است که به خاطر رای دیوان عدالت اداری، فدراسیون فوتبال اساسنامه‌ی مجزا دارد. تنها نقش وزارت ورزش، نظارت بر آن است و باید به توسعه فوتبال و تیم های ملی کمک دهد. همچنین 16 باشگاه لیگ برتری نیز دارای مجمع عمومی و استقلال مالی اداری هستند و مقررات خاص خود را دارند. از این رو اداره باشگاه‌های حرفه‌ای از جمله استقلال و پرسپولیس بر مبنای درآمد و هزینه بوده و در ۱۱ سال اخیر از محل‌های خود شامل بلیط فروشی، تبلیغات روی پیراهن، تبلیغات محیطی با عاملیت سازمان لیگ، حامیان مالی، شرکت در مسابقات باشگاه‌های آسیایی و نقل و انتقالات بازیکنان، هزینه‌ها را پرداخت نموده‌اند و از سال گذشته هر دو باشگاه توسط سازمان خصوصی سازی وارد بازار فرابورس شدند و بخشی از سهام آن‌ها عرضه شده و از محل درآمد‌های مربوطه بدهی‌های پیشین از جمله بدهی‌های مالیاتی تعیین تکلیف شده است.

سجادی تاکید کرد: عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان سابق تیم‌ها به صورتی بوده که براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و شاخص دقیق و مشخصی برای تعیین کیفیت بازیکنان به طور خاص وجود نداشته و براساس عرضه و تقاضا بازیکنان با باشگاه‌ها وارد قرارداد می‌شوند.

سجادی حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا را نیز مربوط به دوره قبل دانست و مدعی شد که الان مشکل این دو باشگاه حل شده است. سجادی درباره قرارداد بازیکنان این باشگاه‌ها عنوان کرد که شاخصی دقیقی برای تعیین رقم قرارداد وجود ندارد و معیار عرضه و تقاضاست اما باشگاه ها و فدراسیون هارا ملزم به ثبت قراردادشان در سامانه‌ای مجزا کرده‌ایم. همچنین بازار فرابورس نیز چنین الزامی برای آن‌ها در نظر گرفته است.

سجادی تعدد سرپرست‌ در فدراسیون‌ها و بدون رئیس ماندن آن‌ها را امری طبیعی می‌داند و دلیل آن را فراهم نبودن شرایط برگزاری انتخابات در آن فدراسیون عنوان می‌کند. البته در پایان نسبت به تحقق نیافتن و بودجه‌ی کم وزارت ورزش اعتراض می‌کند و آن را دلیلی برای به ثمر نرسیدن پروژه ها و آشفتگی هیئت های ورزشی می داند.

بعد از این توضیحات سجادی، نمایندگان با آرای خود نشان دادند که دلایل وزیر ورزش برایشان قانع کننده نبود. به این ترتیب حمید سجادی، دومین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

ارسال نظر: